“Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle kaksi vuotta töissä olleiden luokanopettajien näkemyksiä opettajan auktoriteetista. Tavoitteena oli myös tutkia opettajien näkemyksiä auktoriteetin ja vuorovaikutuksen suhteesta sekä heidän kokemuksiaan auktoriteetin ja vuorovaikutuksen suhteesta työr...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tuomiranta, Saara, Arela, Anna-Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76521
_version_ 1828193062404227072
author Tuomiranta, Saara Arela, Anna-Maija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuomiranta, Saara Arela, Anna-Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuomiranta, Saara Arela, Anna-Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuomiranta, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle kaksi vuotta töissä olleiden luokanopettajien näkemyksiä opettajan auktoriteetista. Tavoitteena oli myös tutkia opettajien näkemyksiä auktoriteetin ja vuorovaikutuksen suhteesta sekä heidän kokemuksiaan auktoriteetin ja vuorovaikutuksen suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen koulussa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksella on fenomenografisia sekä fenomenologis-hermeneuttisia piirteitä, koska tarkoitus oli tutkia niin näkemyksiä kuin kokemuksia. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syksyn 2020 ja kevään 2021 aikana. Haastatteluihin osallistui kuusi luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin periaatteiden mukaan hyödyntäen aineistolähtöistä teema-analyysia. Tutkimuksen tulosten mukaan auktoriteetin nähtiin muodostuva opettajan yksilöllisten ominaisuuksien ja turvallisuuden kautta. Opettajat näkivät vuorovaikutuksen olevan suhteessa auktoriteettiin ja sen muodostumiseen. Auktoriteetin ja vuorovaikutuksen koettiin olevan suhteessa työrauhaan luokassa ja luokanopettajan työssä jaksamiseen koulussa.
first_indexed 2021-06-15T20:03:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomiranta, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Arela, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-15T06:44:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-15T06:44:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76521", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 alle kaksi vuotta t\u00f6iss\u00e4 olleiden luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 opettajan auktoriteetista. Tavoitteena oli my\u00f6s tutkia opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 auktoriteetin ja vuorovaikutuksen suhteesta sek\u00e4 heid\u00e4n kokemuksiaan auktoriteetin ja vuorovaikutuksen suhteesta ty\u00f6rauhaan ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen koulussa. \nTutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksella on fenomenografisia sek\u00e4 fenomenologis-hermeneuttisia piirteit\u00e4, koska tarkoitus oli tutkia niin n\u00e4kemyksi\u00e4 kuin kokemuksia. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syksyn 2020 ja kev\u00e4\u00e4n 2021 aikana. Haastatteluihin osallistui kuusi luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelut analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteiden mukaan hy\u00f6dynt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 teema-analyysia. \nTutkimuksen tulosten mukaan auktoriteetin n\u00e4htiin muodostuva opettajan yksil\u00f6llisten ominaisuuksien ja turvallisuuden kautta. Opettajat n\u00e4kiv\u00e4t vuorovaikutuksen olevan suhteessa auktoriteettiin ja sen muodostumiseen. Auktoriteetin ja vuorovaikutuksen koettiin olevan suhteessa ty\u00f6rauhaan luokassa ja luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-15T06:44:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-15T06:44:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cOnhan auktoriteetti paljon muutaki kun sit\u00e4, ett\u00e4 lapset kuuntelee.\u201d : luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sek\u00e4 niiden suhteesta ty\u00f6rauhaan ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106153723", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76521
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:29Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3e6baaf1-3d23-4687-8fd1-0b0c4759d9e8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106153723.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuomiranta, Saara Arela, Anna-Maija “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen työrauha Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 auktoriteetti vuorovaikutus jaksaminen luokanopettajat
title “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
title_full “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
title_fullStr “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
title_full_unstemmed “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
title_short “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.”
title_sort onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä että lapset kuuntelee luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
title_sub luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
title_txtP “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
topic työrauha Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 auktoriteetti vuorovaikutus jaksaminen luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education auktoriteetti jaksaminen luokanopettajat työrauha vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76521 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106153723
work_keys_str_mv AT tuomirantasaara onhanauktoriteettipaljonmuutakikunsitäettälapsetkuunteleeluokanopettajiennäkemyk