“Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website

Vuonna 2016 suomalainen kosmetiikkabrändi Lumene kävi läpi laajan uudelleenbrändäyksen, jonka johdosta niin brändin ulkonäkö ja tuotteet kuin identiteettikin uudistuivat. Lumene oli säilynyt lähes ennallaan useamman vuosikymmenen ja miellettiin enimmäkseen keski-ikäisten naisten brändiksi. Brändin u...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmi, Sonja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76480
_version_ 1826225737944793088
author Nurmi, Sonja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurmi, Sonja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurmi, Sonja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurmi, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Vuonna 2016 suomalainen kosmetiikkabrändi Lumene kävi läpi laajan uudelleenbrändäyksen, jonka johdosta niin brändin ulkonäkö ja tuotteet kuin identiteettikin uudistuivat. Lumene oli säilynyt lähes ennallaan useamman vuosikymmenen ja miellettiin enimmäkseen keski-ikäisten naisten brändiksi. Brändin uuden ilmeen myötä kuitenkin myös nuorten naisten mielenkiinto heräsi niin Suomessa kuin maailmallakin. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia Lumenen brändi-identiteetin rakentumista brändin kansainvälisillä nettisivuilla erityisesti kansainvälisen yleisön näkökulmasta. Tavoitteena oli saada selville, millaisia diskursseja Lumenen nettisivuilla esiintyy, kuinka Lumenen brändi-identiteetti rakentuu multimodaalisin keinoin ja millainen rooli Lumenen suomalaisilla juurilla on brändiidentiteetin rakentumisessa. Tutkimuksen aineisto koostui Lumenen nettisivuilta kerätyistä kuvankaappauksista, joita tutkittiin multimodaalisen diskurssianalyysin näkökulmasta keskittyen kirjoitettuun tekstiin, kuviin, väreihin ja videoihin. Tämän lisäksi koko nettisivusta laadittiin korpus, joka antoi yleisnäkymän sivuston kielenkäytöstä sekä sivustolla esiintyvistä teemoista. Lumenen nettisivuilta tunnistettiin kolme keskeisintä diskurssia: ”Pohjoismainen kauneus” diskurssi, ”suomalainen eksotiikka” diskurssi sekä ”ympäristöä säästävä ja luonnollinen” diskurssi. Nämä diskurssit toimivat vahvasti myös Lumenen brändi-identiteetin pohjalla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että useita semioottisia resursseja, kuten tekstiä, kuvia ja värejä, käytettiin sekä diskurssien että Lumenen brändi-identiteetin rakentamiseen, usein myös samanaikaisesti. Havaintojen perusteella voitiin todeta Lumenen korostavan suomalaisia juuriaan ylpeästi, samanaikaisesti hyödyntäen yhteyttään Pohjoismaihin paremman näkyvyyden kannalta. Tutkimus myös osoitti, että erityisesti ”Pohjoismainen kauneus” ja ”suomalainen eksotiikka” diskursseja korostettiin Lumenen kansainvälisillä nettisivulla, mikä voi viitata siihen, että Lumene viestii erilaisia identiteettejä eri yleisöille.
first_indexed 2021-06-14T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmi, Sonja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-14T05:50:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-14T05:50:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuonna 2016 suomalainen kosmetiikkabr\u00e4ndi Lumene k\u00e4vi l\u00e4pi laajan uudelleenbr\u00e4nd\u00e4yksen, jonka\njohdosta niin br\u00e4ndin ulkon\u00e4k\u00f6 ja tuotteet kuin identiteettikin uudistuivat. Lumene oli s\u00e4ilynyt l\u00e4hes\nennallaan useamman vuosikymmenen ja miellettiin enimm\u00e4kseen keski-ik\u00e4isten naisten br\u00e4ndiksi.\nBr\u00e4ndin uuden ilmeen my\u00f6t\u00e4 kuitenkin my\u00f6s nuorten naisten mielenkiinto her\u00e4si niin Suomessa kuin\nmaailmallakin.\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tutkia Lumenen br\u00e4ndi-identiteetin rakentumista br\u00e4ndin\nkansainv\u00e4lisill\u00e4 nettisivuilla erityisesti kansainv\u00e4lisen yleis\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tavoitteena oli saada\nselville, millaisia diskursseja Lumenen nettisivuilla esiintyy, kuinka Lumenen br\u00e4ndi-identiteetti\nrakentuu multimodaalisin keinoin ja millainen rooli Lumenen suomalaisilla juurilla on br\u00e4ndiidentiteetin\nrakentumisessa. Tutkimuksen aineisto koostui Lumenen nettisivuilta ker\u00e4tyist\u00e4\nkuvankaappauksista, joita tutkittiin multimodaalisen diskurssianalyysin n\u00e4k\u00f6kulmasta keskittyen\nkirjoitettuun tekstiin, kuviin, v\u00e4reihin ja videoihin. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi koko nettisivusta laadittiin korpus,\njoka antoi yleisn\u00e4kym\u00e4n sivuston kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 sivustolla esiintyvist\u00e4 teemoista.\nLumenen nettisivuilta tunnistettiin kolme keskeisint\u00e4 diskurssia: \u201dPohjoismainen kauneus\u201d diskurssi,\n\u201dsuomalainen eksotiikka\u201d diskurssi sek\u00e4 \u201dymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 s\u00e4\u00e4st\u00e4v\u00e4 ja luonnollinen\u201d diskurssi. N\u00e4m\u00e4\ndiskurssit toimivat vahvasti my\u00f6s Lumenen br\u00e4ndi-identiteetin pohjalla. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4\nuseita semioottisia resursseja, kuten teksti\u00e4, kuvia ja v\u00e4rej\u00e4, k\u00e4ytettiin sek\u00e4 diskurssien ett\u00e4 Lumenen\nbr\u00e4ndi-identiteetin rakentamiseen, usein my\u00f6s samanaikaisesti. Havaintojen perusteella voitiin todeta\nLumenen korostavan suomalaisia juuriaan ylpe\u00e4sti, samanaikaisesti hy\u00f6dynt\u00e4en yhteytt\u00e4\u00e4n\nPohjoismaihin paremman n\u00e4kyvyyden kannalta. Tutkimus my\u00f6s osoitti, ett\u00e4 erityisesti\n\u201dPohjoismainen kauneus\u201d ja \u201dsuomalainen eksotiikka\u201d diskursseja korostettiin Lumenen\nkansainv\u00e4lisill\u00e4 nettisivulla, mik\u00e4 voi viitata siihen, ett\u00e4 Lumene viestii erilaisia identiteettej\u00e4 eri\nyleis\u00f6ille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-14T05:50:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-14T05:50:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodal discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "brand identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nation branding", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online marketing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cWild crafted, sustainable, Nordic beauty\u201d : Lumene\u2019s brand identity construction on the brand\u2019s international website", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106143685", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkosivustot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "merkkitavarat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "websites", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "brands", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "branding", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital marketing", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "branded products", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76480
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/08573aa3-f7f1-4b4e-985e-f86b9513fb01\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106143685.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmi, Sonja “Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website multimodal discourse analysis brand identity nation branding online marketing Englannin kieli English 301 verkkosivustot brändit brändäys digitaalinen markkinointi merkkitavarat websites brands branding digital marketing branded products
title “Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website
title_full “Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website
title_fullStr “Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website “Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website
title_full_unstemmed “Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website “Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website
title_short “Wild crafted, sustainable, Nordic beauty”
title_sort wild crafted sustainable nordic beauty lumene s brand identity construction on the brand s international website
title_sub Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website
title_txtP “Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website
topic multimodal discourse analysis brand identity nation branding online marketing Englannin kieli English 301 verkkosivustot brändit brändäys digitaalinen markkinointi merkkitavarat websites brands branding digital marketing branded products
topic_facet 301 Englannin kieli English brand identity branded products branding brands brändit brändäys digitaalinen markkinointi digital marketing merkkitavarat multimodal discourse analysis nation branding online marketing verkkosivustot websites
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76480 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106143685
work_keys_str_mv AT nurmisonja wildcraftedsustainablenordicbeautylumenesbrandidentityconstructiononthebrandsinternat