Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma

Tarkastelen maisterintutkielmassani Suomessa työskentelevien ja työskennelleiden Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon (MAP) lähetyssaarnaajien kokemuksia suomen oppimisesta. Pyrin valottamaan sekä lähtömaakoulutukseen että Suomessa työskentelyyn liittyviä henkilökohtaisia kielenoppi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkäräinen, Venla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76368
_version_ 1826225786607108096
author Mäkäräinen, Venla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkäräinen, Venla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkäräinen, Venla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkäräinen, Venla
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen maisterintutkielmassani Suomessa työskentelevien ja työskennelleiden Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon (MAP) lähetyssaarnaajien kokemuksia suomen oppimisesta. Pyrin valottamaan sekä lähtömaakoulutukseen että Suomessa työskentelyyn liittyviä henkilökohtaisia kielenoppimiskokemuksia sekä niihin liitettäviä sosio-emotionaalisia tekijöitä. Tarkastelun kohteena on myös se, millaisena lähetyssaarnaajat kokevat siirtymän Yhdysvalloista Suomeen kielenoppimisen näkökulmasta sekä se, millaisia mahdollisuuksia kielenoppimiselle lähetystyö tarjoaa. Lisäksi sivuan työssäni vieraan ja toisen kielen oppimisen strategioita, erilaisia kielikäsityksiä sekä saatua suomen kielen tukea. Lähestyn uskonnollisen yhteisön toimintaa vieraan ja toisen kielen oppimisen näkökulmasta. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä hyödynnän sosiokulttuurista ja dialogista näkemystä kielestä ja sen käytöstä (ks. Vygotsky 1978; Lähteenmäki 2002). Niissä keskeistä on näkemys kielen tilanteisesta vaihtelusta, sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitys kielenoppimisessa sekä oppijan saama tuki (Dufva, Aro, Suni & Salo 2011; Virtanen 2017). Tarkastelussani hyödynnän myös ekologista näkökulmaa paneutuessani yksilön ja ympäristön vuorovaikutukseen (van Lier 2000, 2004). Tutkimukseni aineistona on kolme kerronnallista teemahaastattelua, joita analysoin sisällönanalyysin ja narratiivisen analyysin keinoin. Tavoitteenani on nostaa keskiöön osallistujien subjektiiviset, heidän omien kertomustensa kautta välittyvät kokemukset, sillä maahanmuuton koulutusprosesseissa yksilölliset tarpeet, tunteet ja odotukset unohdetaan herkästi. Koska tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen, ei sen tavoitteena ole yleistää osallistujien kokemusten kuvaavan lähetyssaarnaajien kielenoppimisprosessia aukottomasti, vaan pikemminkin tarjota näyte vallitsevasta todellisuudesta. Tulokset osoittavat, että lähetyssaarnaajat kokevat oppivansa suomea tehokkaimmin suomenkielisessä ympäristössä vuorovaikutuksessa kohdekielisten kanssa, kun he joutuvat poistumaan mukavuusalueeltaan. Intensiivisen lähtömaakoulutuksen nähtiin kuitenkin tarjoavan perustan suomen kieliopin hallinnalle sekä harjoittavan puhumista kirkon asioista ja valmistavan lähetystyön päivärytmiin. Etenkin kirjoittaminen ja kulttuuritietous puolestaan jäivät koulutuksessa hyvin pieneen rooliin. Suomen opiskelu tähtäsi etupäässä MAP-kirkon näkökulmasta keskeisen sanaston ja kielellisten käytänteiden hallintaan, minkä vuoksi tutkimuksen osallistujat kokivat kielitaitonsa hyvin kapea-alaisena etenkin kielenoppimisen alkuvaiheessa. Lisäksi oppimisympäristön vaihdos Yhdysvalloista Suomeen koettiin alkuun haastavana ja henkisesti kuormittavana. Haasteita tuotti esimerkiksi suomalaisten erilainen tapa kommunikoida amerikkalaisiin verrattuna sekä se, ettei suomen kieli kuulostanutkaan samalta kuin mitä koulutuksessa oli opittu. Osallistujat kokivat myös, että yhdeksän viikon mittainen lähtömaakoulutus oli intensiteetistään huolimatta riittämätön. Lähetystyö tarjoaa osallistujien kertomusten perusteella monipuolisia mahdollisuuksia kehittää kielitaitoa paitsi havainnoimalla ympäristön kielenkäyttöä, myös osallistumalla itse vuorovaikutukseen. Merkittävimpänä suomen taitoa kehittävänä käytänteenä pidettiin erilaisten ihmisten kanssa keskustelua esimerkiksi kaduilla ja julkisissa kulkuneuvoissa. Lisäksi kieltä ei pelkästään käytetty ihmisten kohtaamisen välineenä ja opiskeltu itse vaan myös opetettiin muille esimerkiksi yhteistyössä paikallisten ammattikoulujen kanssa. Lähetyssaarnaajien kehittyvän kielitaidon tärkeimpänä tukipilarina puolestaan näyttäytyivät vahvat sosiaaliset suhteet. Erityisen tärkeänä koettiin läpi prosessin vierellä kulkevan kokeneemman työtoverin tuki. Tärkeänä nähtiin myös osallisuus MAP-yhteisössä, omasta uskonnollisesta vakaumuksesta kumpuava hengellinen tuki sekä jossakin määrin myös kirkon tuottamat suomenkieliset tekstit ja oppimateriaalit.
first_indexed 2021-06-09T20:02:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4k\u00e4r\u00e4inen, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-09T07:30:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-09T07:30:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76368", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen maisterintutkielmassani Suomessa ty\u00f6skentelevien ja ty\u00f6skennelleiden My\u00f6hempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon (MAP) l\u00e4hetyssaarnaajien kokemuksia suomen oppimisesta. Pyrin valottamaan sek\u00e4 l\u00e4ht\u00f6maakoulutukseen ett\u00e4 Suomessa ty\u00f6skentelyyn liittyvi\u00e4 henkil\u00f6kohtaisia kielenoppimiskokemuksia sek\u00e4 niihin liitett\u00e4vi\u00e4 sosio-emotionaalisia tekij\u00f6it\u00e4. Tarkastelun kohteena on my\u00f6s se, millaisena l\u00e4hetyssaarnaajat kokevat siirtym\u00e4n Yhdysvalloista Suomeen kielenoppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 se, millaisia mahdollisuuksia kielenoppimiselle l\u00e4hetysty\u00f6 tarjoaa. Lis\u00e4ksi sivuan ty\u00f6ss\u00e4ni vieraan ja toisen kielen oppimisen strategioita, erilaisia kielik\u00e4sityksi\u00e4 sek\u00e4 saatua suomen kielen tukea. \nL\u00e4hestyn uskonnollisen yhteis\u00f6n toimintaa vieraan ja toisen kielen oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksen\u00e4 hy\u00f6dynn\u00e4n sosiokulttuurista ja dialogista n\u00e4kemyst\u00e4 kielest\u00e4 ja sen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 (ks. Vygotsky 1978; L\u00e4hteenm\u00e4ki 2002). Niiss\u00e4 keskeist\u00e4 on n\u00e4kemys kielen tilanteisesta vaihtelusta, sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitys kielenoppimisessa sek\u00e4 oppijan saama tuki (Dufva, Aro, Suni & Salo 2011; Virtanen 2017). Tarkastelussani hy\u00f6dynn\u00e4n my\u00f6s ekologista n\u00e4k\u00f6kulmaa paneutuessani yksil\u00f6n ja ymp\u00e4rist\u00f6n vuorovaikutukseen (van Lier 2000, 2004).\nTutkimukseni aineistona on kolme kerronnallista teemahaastattelua, joita analysoin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja narratiivisen analyysin keinoin. Tavoitteenani on nostaa keski\u00f6\u00f6n osallistujien subjektiiviset, heid\u00e4n omien kertomustensa kautta v\u00e4littyv\u00e4t kokemukset, sill\u00e4 maahanmuuton koulutusprosesseissa yksil\u00f6lliset tarpeet, tunteet ja odotukset unohdetaan herk\u00e4sti. Koska tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen, ei sen tavoitteena ole yleist\u00e4\u00e4 osallistujien kokemusten kuvaavan l\u00e4hetyssaarnaajien kielenoppimisprosessia aukottomasti, vaan pikemminkin tarjota n\u00e4yte vallitsevasta todellisuudesta.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 l\u00e4hetyssaarnaajat kokevat oppivansa suomea tehokkaimmin suomenkielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 vuorovaikutuksessa kohdekielisten kanssa, kun he joutuvat poistumaan mukavuusalueeltaan. Intensiivisen l\u00e4ht\u00f6maakoulutuksen n\u00e4htiin kuitenkin tarjoavan perustan suomen kieliopin hallinnalle sek\u00e4 harjoittavan puhumista kirkon asioista ja valmistavan l\u00e4hetysty\u00f6n p\u00e4iv\u00e4rytmiin. Etenkin kirjoittaminen ja kulttuuritietous puolestaan j\u00e4iv\u00e4t koulutuksessa hyvin pieneen rooliin. Suomen opiskelu t\u00e4ht\u00e4si etup\u00e4\u00e4ss\u00e4 MAP-kirkon n\u00e4k\u00f6kulmasta keskeisen sanaston ja kielellisten k\u00e4yt\u00e4nteiden hallintaan, mink\u00e4 vuoksi tutkimuksen osallistujat kokivat kielitaitonsa hyvin kapea-alaisena etenkin kielenoppimisen alkuvaiheessa. Lis\u00e4ksi oppimisymp\u00e4rist\u00f6n vaihdos Yhdysvalloista Suomeen koettiin alkuun haastavana ja henkisesti kuormittavana. Haasteita tuotti esimerkiksi suomalaisten erilainen tapa kommunikoida amerikkalaisiin verrattuna sek\u00e4 se, ettei suomen kieli kuulostanutkaan samalta kuin mit\u00e4 koulutuksessa oli opittu. Osallistujat kokivat my\u00f6s, ett\u00e4 yhdeks\u00e4n viikon mittainen l\u00e4ht\u00f6maakoulutus oli intensiteetist\u00e4\u00e4n huolimatta riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n.\nL\u00e4hetysty\u00f6 tarjoaa osallistujien kertomusten perusteella monipuolisia mahdollisuuksia kehitt\u00e4\u00e4 kielitaitoa paitsi havainnoimalla ymp\u00e4rist\u00f6n kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4, my\u00f6s osallistumalla itse vuorovaikutukseen. Merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 suomen taitoa kehitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteen\u00e4 pidettiin erilaisten ihmisten kanssa keskustelua esimerkiksi kaduilla ja julkisissa kulkuneuvoissa. Lis\u00e4ksi kielt\u00e4 ei pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n k\u00e4ytetty ihmisten kohtaamisen v\u00e4lineen\u00e4 ja opiskeltu itse vaan my\u00f6s opetettiin muille esimerkiksi yhteisty\u00f6ss\u00e4 paikallisten ammattikoulujen kanssa. L\u00e4hetyssaarnaajien kehittyv\u00e4n kielitaidon t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 tukipilarina puolestaan n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t vahvat sosiaaliset suhteet. Erityisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 koettiin l\u00e4pi prosessin vierell\u00e4 kulkevan kokeneemman ty\u00f6toverin tuki. T\u00e4rke\u00e4n\u00e4 n\u00e4htiin my\u00f6s osallisuus MAP-yhteis\u00f6ss\u00e4, omasta uskonnollisesta vakaumuksesta kumpuava hengellinen tuki sek\u00e4 jossakin m\u00e4\u00e4rin my\u00f6s kirkon tuottamat suomenkieliset tekstit ja oppimateriaalit.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-09T07:30:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-09T07:30:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "120", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4ht\u00f6maakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kielitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kokemuksia suomen kielen oppimisesta l\u00e4hetysty\u00f6ss\u00e4 : MAP-kirkon l\u00e4hetyssaarnaajien n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106093582", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hetysty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hetysty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76368
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/279c9737-b2f5-4d90-b88f-f73d93fb7344\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106093582.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkäräinen, Venla Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä : MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma sosiokulttuurisuus lähtömaakoulutus ammatillinen kielitaito Suomen kieli Finnish 309 dialogisuus suomi toisena kielenä kielitaito kielen oppiminen lähetystyöntekijät lähetystyö maahanmuuttajat kokemukset
title Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä : MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma
title_full Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä : MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma
title_fullStr Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä : MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä : MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma
title_full_unstemmed Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä : MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä : MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma
title_short Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä
title_sort kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä map kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma
title_sub MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma
title_txtP Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä : MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma
topic sosiokulttuurisuus lähtömaakoulutus ammatillinen kielitaito Suomen kieli Finnish 309 dialogisuus suomi toisena kielenä kielitaito kielen oppiminen lähetystyöntekijät lähetystyö maahanmuuttajat kokemukset
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli ammatillinen kielitaito dialogisuus kielen oppiminen kielitaito kokemukset lähetystyö lähetystyöntekijät lähtömaakoulutus maahanmuuttajat sosiokulttuurisuus suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76368 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106093582
work_keys_str_mv AT mäkäräinenvenla kokemuksiasuomenkielenoppimisestalähetystyössämapkirkonlähetyssaarnaajiennäkökul