Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen

Tämä tutkimus käsittelee laadullisen asiakaspalautteen käsittelyprosessia. Tutkimus toteutetaan toimeksiantona Jyväskylän kaupungilta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka Jyväskylän kaupunki pystyisi toiminnassaan paremmin hyödyntämään kaupunkilaisilta tulevaa laadullista asiakaspal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ryytty, Toni
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76271
_version_ 1828193060528324608
author Ryytty, Toni
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ryytty, Toni Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ryytty, Toni Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ryytty, Toni
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus käsittelee laadullisen asiakaspalautteen käsittelyprosessia. Tutkimus toteutetaan toimeksiantona Jyväskylän kaupungilta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka Jyväskylän kaupunki pystyisi toiminnassaan paremmin hyödyntämään kaupunkilaisilta tulevaa laadullista asiakaspalautetta ja tunnistaa mahdollisia ongelmakohtia. Asiakaspalautteen tehokas kerääminen, käsittely ja prosessointi tarjoaa kaupungille mahdollisuuksia toimintojen ja palvelujen kehittämiseen sekä myös tehokkaaseen tiedolla johtamiseen. Tämä tutkimus koostuu viidestä pääluvusta. Tutkimuksen johdannossa esitellään tutkimuskysymykset, tavoitteet sekä tutkimuksen taustat. Toinen luku koostuu tämän tutkimuksen kirjallisuuskatsauksesta, jossa esitellään tutkimuksen kannalta oleellisia teorioita. Luku pitää sisällään asiakaspalautteen käsittelyyn liittyvän teorian, käsittäen asiakaspalautteen keräämiseen, kanavoimiseen ja tiedon muuttamisen hyödyntävän mallin. Tämän lisäksi luku pitää sisällään kirjauskatsauksen tekoälyn tuomien inkrementaalisten mahdollisuuksien hyödyntämiseen Jyväskylän kaupungin näkökulmasta. Kolmas luku koostuu metodologiasta ja siinä esitellään tutkimusmenetelmä sekä tietoa haastattelujen käytännön toteutuksesta. Neljännessä luvussa esitellään tutkimuksen tuloksia eri teemojen avulla. Viimeisessä osassa esitellään tutkimuksen pohjalta johtopäätöksiä ja käytännön kehityskohteita Jyväskylän kaupungille. Luvussa arvioidaan myös tutkimuksen rajoituksia sekä ehdotetaan mahdollisia jatkotutkimuskohteita. Tutkimuksessa selvisi, että Jyväskylän kaupungilla on hallussaan laaja-alaista tietoa kuntalaisista sekä heidän preferensseistään. Kaupungilla on käytössään erilaisia formaaleja ja informaaleja palautekanavia, joita se hyödyntää alakohtaisesti. Suurimmat ongelmat kaupungilla liittyvät asiakaspohjaisen tiedon käsittelyyn ja hyödyntämiseen. Haasteellista oli asiakastiedon muokkaaminen ja jakaminen toimialarajat ylittävästi sekä oleellisen tiedon viestiminen johdon päätöksenteon tueksi.
first_indexed 2024-09-11T08:52:26Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ryytty, Toni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-07T05:59:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-07T05:59:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76271", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee laadullisen asiakaspalautteen k\u00e4sittelyprosessia. Tutkimus toteutetaan toimeksiantona Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungilta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupunki pystyisi toiminnassaan paremmin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n kaupunkilaisilta tulevaa laadullista asiakaspalautetta ja tunnistaa mahdollisia ongelmakohtia. Asiakaspalautteen tehokas ker\u00e4\u00e4minen, k\u00e4sittely ja prosessointi tarjoaa kaupungille mahdollisuuksia toimintojen ja palvelujen kehitt\u00e4miseen sek\u00e4 my\u00f6s tehokkaaseen tiedolla johtamiseen.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus koostuu viidest\u00e4 p\u00e4\u00e4luvusta. Tutkimuksen johdannossa esitell\u00e4\u00e4n tutkimuskysymykset, tavoitteet sek\u00e4 tutkimuksen taustat. Toinen luku koostuu t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kirjallisuuskatsauksesta, jossa esitell\u00e4\u00e4n tutkimuksen kannalta oleellisia teorioita. Luku pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n asiakaspalautteen k\u00e4sittelyyn liittyv\u00e4n teorian, k\u00e4sitt\u00e4en asiakaspalautteen ker\u00e4\u00e4miseen, kanavoimiseen ja tiedon muuttamisen hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n mallin. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi luku pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n kirjauskatsauksen teko\u00e4lyn tuomien inkrementaalisten mahdollisuuksien hy\u00f6dynt\u00e4miseen Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kolmas luku koostuu metodologiasta ja siin\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n tutkimusmenetelm\u00e4 sek\u00e4 tietoa haastattelujen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutuksesta. Nelj\u00e4nness\u00e4 luvussa esitell\u00e4\u00e4n tutkimuksen tuloksia eri teemojen avulla. Viimeisess\u00e4 osassa esitell\u00e4\u00e4n tutkimuksen pohjalta johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kehityskohteita Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungille. Luvussa arvioidaan my\u00f6s tutkimuksen rajoituksia sek\u00e4 ehdotetaan mahdollisia jatkotutkimuskohteita.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungilla on hallussaan laaja-alaista tietoa kuntalaisista sek\u00e4 heid\u00e4n preferensseist\u00e4\u00e4n. Kaupungilla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n erilaisia formaaleja ja informaaleja palautekanavia, joita se hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 alakohtaisesti. Suurimmat ongelmat kaupungilla liittyv\u00e4t asiakaspohjaisen tiedon k\u00e4sittelyyn ja hy\u00f6dynt\u00e4miseen. Haasteellista oli asiakastiedon muokkaaminen ja jakaminen toimialarajat ylitt\u00e4v\u00e4sti sek\u00e4 oleellisen tiedon viestiminen johdon p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon tueksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-07T05:59:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-07T05:59:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laadullisen asiakaspalautteen k\u00e4sittely ja hy\u00f6dynt\u00e4minen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106073488", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "3500", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiet\u00e4myksenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76271
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:28Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ryytty, Toni Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen Markkinointi Marketing 20423 tietämyksenhallinta palaute johtaminen
title Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen
title_full Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen
title_fullStr Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen
title_full_unstemmed Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen
title_short Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen
title_sort laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen
title_txtP Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen
topic Markkinointi Marketing 20423 tietämyksenhallinta palaute johtaminen
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi johtaminen palaute tietämyksenhallinta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76271 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106073488
work_keys_str_mv AT ryyttytoni laadullisenasiakaspalautteenkäsittelyjahyödyntäminen