Chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys

Tietotekniikan kehityksen ansiosta erilaiset chatbot-toteutukset ovat yleistyneet nykyisessä informaatioteknisessä ympäristössä ja niitä hyödynnetään niin viihteellisiin kuin toimintaa tehostaviin tarkoituksiin. Chatbottien käytön suhteellisen nopeasta kasvusta huolimatta, niiden käyttökokemus ja to...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siivonen, Juuso
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76234
_version_ 1826225754904461312
author Siivonen, Juuso
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Siivonen, Juuso Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Siivonen, Juuso Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Siivonen, Juuso
datasource_str_mv jyx
description Tietotekniikan kehityksen ansiosta erilaiset chatbot-toteutukset ovat yleistyneet nykyisessä informaatioteknisessä ympäristössä ja niitä hyödynnetään niin viihteellisiin kuin toimintaa tehostaviin tarkoituksiin. Chatbottien käytön suhteellisen nopeasta kasvusta huolimatta, niiden käyttökokemus ja toiminnallisuus eivät kuitenkaan yleensä yllä vastaamaan käyttäjien odotuksia. Tietokoneita on käytetty jo useamman vuosikymmenen ajan, jonka takia niiden käyttö on tuttua käyttäjille sekä aiheen tutkimukselle. Chatbottien käyttö eroaa kuitenkin suuresti näistä opituista konventioista, sillä suorien komentojen ja kuvakkeiden klikkailun sijaan, chatbotin kanssa vuorovaikutetaan keskustelunomaisen dialogin välityksellä. Tämä keskustelunomainen toiminta tuo vuorovaikutukseen uuden sosiaalisen ulottuvuuden, jota ihmiset ovat harjoittaneet vuosituhansien ajan viestiessään toisten ihmisten kanssa. Keskustelu chatbotin kanssa saa ihmiset tulkitsemaan ja arvioimaan chatbottia samanlailla kuin jos keskustelukumppanina olisi toinen ihminen. Chatbottien nähdään sisältävän sosiaalisiksi vinkeiksi kutsuttuja ominaisuuksia, joita tulkitsemalla ihmisten sosiaaliset reaktiot chatboteista syntyvät. Chatbottien paremman suunnittelun ja toteutuksen saavuttamiseksi, ihmisen ja chatbotin välisen vuorovaikutuksen erityispiirteiden ymmärtäminen on olennaista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa syvempää tietämystä chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden muodostumisesta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä verkkokyselynä, jossa neljän eri chatbotin synnyttämiä sosiaalisia reaktioita mitattiin kolmen eri ulottuvuuden kautta: antropomorfismin, miellyttävyyden sekä havaitun älykkyyden. Näiden ulottuvuuksien saamia arvoja vertailtiin eri chatbottien kohdalla, jonka perusteella tunnistettiin käyttäjien sosiaalisten reaktioiden eroja. Tutkimuksen tuloksina havaittiin, että chatbottien synnyttämät sosiaalisissa reaktioissa olevan tilastollisesti merkitseviä eroja käyttäjien välillä. Lisäksi tuloksissa oli viitteitä siitä, että chatbotin sisältämien sosiaalisten vinkkien määrän kasvaessa, myös niiden synnyttämät sosiaaliset reaktiot ovat voimakkaampia. Enemmän sosiaalisia vinkkejä sisältävien chatbottien synnyttämissä sosiaalisissa reaktioissa havaittiin myös vähemmän hajontaa käyttäjien välillä, verrattuna vähemmän sosiaalisia vinkkejä sisältävien chatbottien synnyttämiin sosiaalisiin reaktioihin. Thanks to the development of information technology, various chatbot implementations have become more common in the current information technology environment and are utilized for both entertainment and operational efficiency purposes. However, despite the relatively rapid growth in the use of chatbots, their user experience and functionality generally do not meet users’ expectations. Computers have been used for several decades, which is why their use is familiar to users and to the research of the subject. However, the use of chatbots differs greatly from these formerly learned conventions, as instead of clicking on icons, the chatbot is interacted through a conversational dialogue. This conversational activity brings to the interaction a new social dimension that people have been using for ages when communicating with other people. Conversing with a chatbot makes people interpret and rate the chatbot in the same way as if another person were the interlocutor. Chatbots are seen to contain features called social cues, which, when interpreted, creates social reactions in people towards chatbots. In order to achieve better design and implementation of chatbots, an understanding of the specificities of human-chatbot interaction is essential. The aim of this study was to provide a deeper understanding about the formation of social reactions generated by chatbots. The study was conducted as a quantitative online survey in which the social responses generated by four different chatbots were measured through three different dimensions: anthropomorphism, pleasantness, and perceived intelligence. The values obtained for these dimensions were com-pared between the different chatbots, based on which differences in users' social reactions were identified. The results of the study found that there were statistically significant differences in social responses generated by chatbots between users. In addition, there were indications in the results that as the number of social cues contained in the chatbot increases, so do the social reactions they generate. Social reactions generated by chatbots with more social cues also showed less dispersion among users compared to social reactions generated by chat bots with less social tips.
first_indexed 2021-06-04T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kypp\u00f6, Jorma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siivonen, Juuso", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-04T07:48:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-04T07:48:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76234", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tietotekniikan kehityksen ansiosta erilaiset chatbot-toteutukset ovat yleistyneet nykyisess\u00e4 informaatioteknisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja niit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n niin viihteellisiin kuin toimintaa tehostaviin tarkoituksiin. Chatbottien k\u00e4yt\u00f6n suhteellisen nopeasta kasvusta huolimatta, niiden k\u00e4ytt\u00f6kokemus ja toiminnallisuus eiv\u00e4t kuitenkaan yleens\u00e4 yll\u00e4 vastaamaan k\u00e4ytt\u00e4jien odotuksia. Tietokoneita on k\u00e4ytetty jo useamman vuosikymmenen ajan, jonka takia niiden k\u00e4ytt\u00f6 on tuttua k\u00e4ytt\u00e4jille sek\u00e4 aiheen tutkimukselle. Chatbottien k\u00e4ytt\u00f6 eroaa kuitenkin suuresti n\u00e4ist\u00e4 opituista konventioista, sill\u00e4 suorien komentojen ja kuvakkeiden klikkailun sijaan, chatbotin kanssa vuorovaikutetaan keskustelunomaisen dialogin v\u00e4lityksell\u00e4. T\u00e4m\u00e4 keskustelunomainen toiminta tuo vuorovaikutukseen uuden sosiaalisen ulottuvuuden, jota ihmiset ovat harjoittaneet vuosituhansien ajan viestiess\u00e4\u00e4n toisten ihmisten kanssa. Keskustelu chatbotin kanssa saa ihmiset tulkitsemaan ja arvioimaan chatbottia samanlailla kuin jos keskustelukumppanina olisi toinen ihminen. Chatbottien n\u00e4hd\u00e4\u00e4n sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n sosiaalisiksi vinkeiksi kutsuttuja ominaisuuksia, joita tulkitsemalla ihmisten sosiaaliset reaktiot chatboteista syntyv\u00e4t. Chatbottien paremman suunnittelun ja toteutuksen saavuttamiseksi, ihmisen ja chatbotin v\u00e4lisen vuorovaikutuksen erityispiirteiden ymm\u00e4rt\u00e4minen on olennaista. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa syvemp\u00e4\u00e4 tiet\u00e4myst\u00e4 chatbottien synnytt\u00e4mien sosiaalisten reaktioiden muodostumisesta. Tutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 verkkokyselyn\u00e4, jossa nelj\u00e4n eri chatbotin synnytt\u00e4mi\u00e4 sosiaalisia reaktioita mitattiin kolmen eri ulottuvuuden kautta: antropomorfismin, miellytt\u00e4vyyden sek\u00e4 havaitun \u00e4lykkyyden. N\u00e4iden ulottuvuuksien saamia arvoja vertailtiin eri chatbottien kohdalla, jonka perusteella tunnistettiin k\u00e4ytt\u00e4jien sosiaalisten reaktioiden eroja. Tutkimuksen tuloksina havaittiin, ett\u00e4 chatbottien synnytt\u00e4m\u00e4t sosiaalisissa reaktioissa olevan tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja k\u00e4ytt\u00e4jien v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi tuloksissa oli viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 chatbotin sis\u00e4lt\u00e4mien sosiaalisten vinkkien m\u00e4\u00e4r\u00e4n kasvaessa, my\u00f6s niiden synnytt\u00e4m\u00e4t sosiaaliset reaktiot ovat voimakkaampia. Enemm\u00e4n sosiaalisia vinkkej\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4vien chatbottien synnytt\u00e4miss\u00e4 sosiaalisissa reaktioissa havaittiin my\u00f6s v\u00e4hemm\u00e4n hajontaa k\u00e4ytt\u00e4jien v\u00e4lill\u00e4, verrattuna v\u00e4hemm\u00e4n sosiaalisia vinkkej\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4vien chatbottien synnytt\u00e4miin sosiaalisiin reaktioihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Thanks to the development of information technology, various chatbot implementations have become more common in the current information technology environment and are utilized for both entertainment and operational efficiency purposes. However, despite the relatively rapid growth in the use of chatbots, their user experience and functionality generally do not meet users\u2019 expectations. Computers have been used for several decades, which is why their use is familiar to users and to the research of the subject. However, the use of chatbots differs greatly from these formerly learned conventions, as instead of clicking on icons, the chatbot is interacted through a conversational dialogue. This conversational activity brings to the interaction a new social dimension that people have been using for ages when communicating with other people. Conversing with a chatbot makes people interpret and rate the chatbot in the same way as if another person were the interlocutor. Chatbots are seen to contain features called social cues, which, when interpreted, creates social reactions in people towards chatbots. In order to achieve better design and implementation of chatbots, an understanding of the specificities of human-chatbot interaction is essential. The aim of this study was to provide a deeper understanding about the formation of social reactions generated by chatbots. The study was conducted as a quantitative online survey in which the social responses generated by four different chatbots were measured through three different dimensions: anthropomorphism, pleasantness, and perceived intelligence. The values obtained for these dimensions were com-pared between the different chatbots, based on which differences in users' social reactions were identified. The results of the study found that there were statistically significant differences in social responses generated by chatbots between users. In addition, there were indications in the results that as the number of social cues contained in the chatbot increases, so do the social reactions they generate. Social reactions generated by chatbots with more social cues also showed less dispersion among users compared to social reactions generated by chat bots with less social tips.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-04T07:48:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-04T07:48:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen reaktio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen vinkki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Chatbottien synnytt\u00e4mien sosiaalisten reaktioiden yksil\u00f6llisyys", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106043460", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "chattibotit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "antropomorfismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76234
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7c0b0021-b82f-45d5-b72b-537904917647\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106043460.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siivonen, Juuso Chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys sosiaalinen reaktio sosiaalinen vinkki Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 chattibotit ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus antropomorfismi käyttäjäkokemus
title Chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys
title_full Chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys
title_fullStr Chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys Chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys
title_full_unstemmed Chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys Chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys
title_short Chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys
title_sort chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys
title_txtP Chatbottien synnyttämien sosiaalisten reaktioiden yksilöllisyys
topic sosiaalinen reaktio sosiaalinen vinkki Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 chattibotit ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus antropomorfismi käyttäjäkokemus
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede antropomorfismi chattibotit ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus käyttäjäkokemus sosiaalinen reaktio sosiaalinen vinkki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76234 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043460
work_keys_str_mv AT siivonenjuuso chatbottiensynnyttämiensosiaalistenreaktioidenyksilöllisyys