Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin yhteishaun hakutoivejärjestys on yhteydessä koulutuksen keskeyttämisriskiin. Lisäksi tutkittiin vertaisilta ja opettajilta saadun sosiaalisen tuen yhteyttä havaittuun koulutuksen keskeyttämisriskiin. Tutkimus on tehty osana ”Koulupolku: alkuportailta ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väkiparta, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76084
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin yhteishaun hakutoivejärjestys on yhteydessä koulutuksen keskeyttämisriskiin. Lisäksi tutkittiin vertaisilta ja opettajilta saadun sosiaalisen tuen yhteyttä havaittuun koulutuksen keskeyttämisriskiin. Tutkimus on tehty osana ”Koulupolku: alkuportailta jatko-opintoihin”-tutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto (N = 756) koostui Alkuportaat- ja Koulupolku-tutkimukseen osallistuneiden lukiolaisten ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien vastauksista. Tutkimukseen osallistuneiden hakutoiveita ja sosiaalisen tuen määrää arvioitiin kyselylomakkein toisen asteen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Koulutuksen keskeyttämisriskiä arvioitiin toisen asteen kolmannen opiskeluvuoden aikana yhdistämällä koulun rekisteritieto kyselylomaketietoihin. Aineistoa analysoitiin Khiin neliö-testillä ja kahden riippumattoman otoksen t-testillä. Keskeisinä tuloksina havaittiin, että yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulutuksen keskeyttämisriskin välillä oli yhteys lukio-opiskelijoilla. Matalammalta hakutoivesijalta opiskelemaan päässeet nuoret päätyivät tyypillisemmin koulutuksen keskeyttämisriskiin kuin korkeammalta hakutoivesijalta opiskelemaan päässeet nuoret. Lisäksi tutkimus osoitti, että koulutuksen keskeyttämisriskiin kuuluneet opiskelijat olivat toisen asteen ensimmäisenä vuonna kokeneet saavansa vähemmän sosiaalista tukea opiskeluunsa kuin tyypillisesti opinnoissaan edenneet opiskelijat. Tämän tutkimuksen tulokset tulee ottaa huomioon myös oppivelvollisuuden laajentuessa. Opiskelijoita ei voida ainoastaan velvoittaa opiskelemaan, vaan heidän valinnanmahdollisuuksia, autonomiaa ja motivaatiota täytyy myös tukea.