"Se on yhteispeliä." luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät koulukiusaamiskontekstin kasvatuskumppanuudessa koettiin kehityskohteina luokanopettajien ja huoltajien näkökulm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hankonen, Milla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76053
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät koulukiusaamiskontekstin kasvatuskumppanuudessa koettiin kehityskohteina luokanopettajien ja huoltajien näkökulmista. Tutkimus oli otteeltaan laadullinen ja sen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui 5 huoltajaa ja 3 luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tulosten mukaan sekä luokanopettajat että huoltajat kokivat kasvatuskumppanuuden merkittävänä alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa. Kasvatuskumppanuudella koettiin olevan ennaltaehkäisevä vaikutus koulukiusaamiseen ja sen tavoitteena oli toimia yhteistyössä lapsen parhaaksi. Tämä edellytti toimivaa vuorovaikutusta opettajan ja huoltajan välillä. Kehitettävää kasvatuskumppanuudessa koulukiusaamisen näkökulmasta oli yhteiskunnallisella- ja yksilötasolla. Tulokset olivat pääosin linjassa aiempien kasvatuskumppanuutta käsittelevien tutkimusten kanssa. Kasvatuskumppanuus on käsitteenä melko uusi, joten tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä aiheesta. Kasvatuskumppanuus on merkityksellistä niin koulukiusaamisen ehkäisyn kuin siihen puuttumisen kannalta.