"Se on yhteispeliä." luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät koulukiusaamiskontekstin kasvatuskumppanuudessa koettiin kehityskohteina luokanopettajien ja huoltajien näkökulm...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hankonen, Milla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76053
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät koulukiusaamiskontekstin kasvatuskumppanuudessa koettiin kehityskohteina luokanopettajien ja huoltajien näkökulmista. Tutkimus oli otteeltaan laadullinen ja sen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui 5 huoltajaa ja 3 luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tulosten mukaan sekä luokanopettajat että huoltajat kokivat kasvatuskumppanuuden merkittävänä alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa. Kasvatuskumppanuudella koettiin olevan ennaltaehkäisevä vaikutus koulukiusaamiseen ja sen tavoitteena oli toimia yhteistyössä lapsen parhaaksi. Tämä edellytti toimivaa vuorovaikutusta opettajan ja huoltajan välillä. Kehitettävää kasvatuskumppanuudessa koulukiusaamisen näkökulmasta oli yhteiskunnallisella- ja yksilötasolla. Tulokset olivat pääosin linjassa aiempien kasvatuskumppanuutta käsittelevien tutkimusten kanssa. Kasvatuskumppanuus on käsitteenä melko uusi, joten tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä aiheesta. Kasvatuskumppanuus on merkityksellistä niin koulukiusaamisen ehkäisyn kuin siihen puuttumisen kannalta.