"Se on yhteispeliä." luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät koulukiusaamiskontekstin kasvatuskumppanuudessa koettiin kehityskohteina luokanopettajien ja huoltajien näkökulm...
Päätekijä: | |
---|---|
Muut tekijät: | , , , , , |
Aineistotyyppi: | Pro gradu |
Kieli: | fin |
Julkaistu: |
2021
|
Aiheet: | |
Linkit: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76053 |
Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien
kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen
koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät
koulukiusaamiskontekstin kasvatuskumppanuudessa koettiin kehityskohteina
luokanopettajien ja huoltajien näkökulmista.
Tutkimus oli otteeltaan laadullinen ja sen lähestymistapa oli
fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui 5 huoltajaa ja 3
luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla
teemahaastatteluilla ja analyysimenetelmänä käytettiin laadullista
sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan sekä luokanopettajat että huoltajat kokivat
kasvatuskumppanuuden merkittävänä alkuopetuksen
koulukiusaamistilanteissa. Kasvatuskumppanuudella koettiin olevan
ennaltaehkäisevä vaikutus koulukiusaamiseen ja sen tavoitteena oli toimia
yhteistyössä lapsen parhaaksi. Tämä edellytti toimivaa vuorovaikutusta
opettajan ja huoltajan välillä. Kehitettävää kasvatuskumppanuudessa
koulukiusaamisen näkökulmasta oli yhteiskunnallisella- ja yksilötasolla.
Tulokset olivat pääosin linjassa aiempien kasvatuskumppanuutta
käsittelevien tutkimusten kanssa. Kasvatuskumppanuus on käsitteenä melko
uusi, joten tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä aiheesta. Kasvatuskumppanuus on
merkityksellistä niin koulukiusaamisen ehkäisyn kuin siihen puuttumisen
kannalta.
|
---|