Poptaide naistenlehtien mainonnassa vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa

Poptaide on alun perin Englannista ja Yhdysvalloista lähtöisin oleva taidesuuntaus, jonka kulta-aikaa elettiin 1960-luvulla. Suuntauksen syntyyn liittyi vahvasti taloudellinen nousu sekä kulutusyhteiskunnan synty, ja sen avulla haluttiin rikkoa rajoja taiteen ja jopa hyvin arkipäiväisten esineiden v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juvonen, Anniina
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Historian ja etnologian laitos, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of History and Ethnology, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76051
_version_ 1828193059684220928
author Juvonen, Anniina
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Historian ja etnologian laitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of History and Ethnology Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Juvonen, Anniina Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Historian ja etnologian laitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of History and Ethnology Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Juvonen, Anniina Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Historian ja etnologian laitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of History and Ethnology Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Juvonen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Poptaide on alun perin Englannista ja Yhdysvalloista lähtöisin oleva taidesuuntaus, jonka kulta-aikaa elettiin 1960-luvulla. Suuntauksen syntyyn liittyi vahvasti taloudellinen nousu sekä kulutusyhteiskunnan synty, ja sen avulla haluttiin rikkoa rajoja taiteen ja jopa hyvin arkipäiväisten esineiden välillä. Poptaiteelle ominaista on esimerkiksi mainoksista tuttu sarjakuvamainen ilmaisu, kirkkaat päävärit sekä viivan ja rakenteen voimakas selkeys. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kahden suomalaisen naistenlehden, Annan ja Me naiset-lehden, sekä kahden yhdysvaltalaisen naistenlehden, Cosmopolitanin sekä Voguen, mainoksien poptaiteellisuutta vuosilta 1967–1973. Kuva-analyysin kohteena ovat siis poptaiteen rooli mainoskuvissa, sen luomat mielikuvat sekä poptaiteen erilaiset tyylit, joita mainoksissa käytettiin. Tämän lisäksi kuva-analyysiin valituista 27 mainoskuvasta analysoidaan myös sukupuoli sekä sen luomat mielikuvat, sillä naistenlehtien mainoksia on melkein mahdotonta tarkastella ottamatta huomioon ajan naiskuvaa sekä naisten asemaa. Viimeisenä tutkimuksessa analysoidaan vielä kuvien mainostekstit sekä niiden luomat mielikuvat. Näin saadaan analysoitua mainoskuvat kokonaisuudessaan sekä selvitettyä kaikkien keskeisten elementtien merkitys ja rooli mainoskuvissa. Kaiken kaikkiaan tutkimus kertookin paljon aikansa muodista, poptaiteen asemasta, naiskuvasta sekä kahden erilaisen valtion eroista, mitä tulee naistenlehtien mainontaan. Päällisin puolin suomalaiset ja yhdysvaltalaiset mainokset vaikuttavat melko samanlaisilta, mutta syvemmän analyysin myötä voi huomata, että esimerkiksi suomalaiset mainokset ovat paljon sanomalehtimäisempiä, kun taas yhdysvaltalaisissa mainoksissa on selvästi aikakauslehtimäisempi ilmaisutapa.
first_indexed 2021-05-31T20:00:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ahonen, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hanka, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juvonen, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-30T14:31:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-30T14:31:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76051", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Poptaide on alun perin Englannista ja Yhdysvalloista l\u00e4ht\u00f6isin oleva taidesuuntaus, jonka kulta-aikaa elettiin 1960-luvulla. Suuntauksen syntyyn liittyi vahvasti taloudellinen nousu sek\u00e4 kulutusyhteiskunnan synty, ja sen avulla haluttiin rikkoa rajoja taiteen ja jopa hyvin arkip\u00e4iv\u00e4isten esineiden v\u00e4lill\u00e4. Poptaiteelle ominaista on esimerkiksi mainoksista tuttu sarjakuvamainen ilmaisu, kirkkaat p\u00e4\u00e4v\u00e4rit sek\u00e4 viivan ja rakenteen voimakas selkeys.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan kahden suomalaisen naistenlehden, Annan ja Me naiset-lehden, sek\u00e4 kahden yhdysvaltalaisen naistenlehden, Cosmopolitanin sek\u00e4 Voguen, mainoksien poptaiteellisuutta vuosilta 1967\u20131973. Kuva-analyysin kohteena ovat siis poptaiteen rooli mainoskuvissa, sen luomat mielikuvat sek\u00e4 poptaiteen erilaiset tyylit, joita mainoksissa k\u00e4ytettiin. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi kuva-analyysiin valituista 27 mainoskuvasta analysoidaan my\u00f6s sukupuoli sek\u00e4 sen luomat mielikuvat, sill\u00e4 naistenlehtien mainoksia on melkein mahdotonta tarkastella ottamatta huomioon ajan naiskuvaa sek\u00e4 naisten asemaa. \n\nViimeisen\u00e4 tutkimuksessa analysoidaan viel\u00e4 kuvien mainostekstit sek\u00e4 niiden luomat mielikuvat. N\u00e4in saadaan analysoitua mainoskuvat kokonaisuudessaan sek\u00e4 selvitetty\u00e4 kaikkien keskeisten elementtien merkitys ja rooli mainoskuvissa. Kaiken kaikkiaan tutkimus kertookin paljon aikansa muodista, poptaiteen asemasta, naiskuvasta sek\u00e4 kahden erilaisen valtion eroista, mit\u00e4 tulee naistenlehtien mainontaan. P\u00e4\u00e4llisin puolin suomalaiset ja yhdysvaltalaiset mainokset vaikuttavat melko samanlaisilta, mutta syvemm\u00e4n analyysin my\u00f6t\u00e4 voi huomata, ett\u00e4 esimerkiksi suomalaiset mainokset ovat paljon sanomalehtim\u00e4isempi\u00e4, kun taas yhdysvaltalaisissa mainoksissa on selv\u00e4sti aikakauslehtim\u00e4isempi ilmaisutapa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-30T14:31:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-30T14:31:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Suomi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Poptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960\u201370-lukujen vaihteessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105303296", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yleinen historia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "General History", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidehistoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art History", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3033", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "310", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naistenlehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poptaide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainoskuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiskuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielikuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Yhdysvallat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76051
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:19Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/462c10e6-ba41-4fbd-b962-dbff7aa53690\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105303296.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juvonen, Anniina Poptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa Suomi Yleinen historia General History Taidehistoria Art History 3033 310 mainonta naistenlehdet poptaide mainoskuvat sukupuoli naiskuva mielikuvat Yhdysvallat
title Poptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa
title_full Poptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa
title_fullStr Poptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa Poptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa
title_full_unstemmed Poptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa Poptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa
title_short Poptaide naistenlehtien mainonnassa
title_sort poptaide naistenlehtien mainonnassa vertaileva tutkimus yhdysvalloista ja suomesta 1960 70 lukujen vaihteessa
title_sub vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa
title_txtP Poptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa
topic Suomi Yleinen historia General History Taidehistoria Art History 3033 310 mainonta naistenlehdet poptaide mainoskuvat sukupuoli naiskuva mielikuvat Yhdysvallat
topic_facet 3033 310 Art History General History Suomi Taidehistoria Yhdysvallat Yleinen historia mainonta mainoskuvat mielikuvat naiskuva naistenlehdet poptaide sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76051 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105303296
work_keys_str_mv AT juvonenanniina poptaidenaistenlehtienmainonnassavertailevatutkimusyhdysvalloistajasuomesta196070