Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio

Koulussa järjestettävä joukkueurheilu on ollut läpi liikunnanopetuksen historian yksi suurimmista sisältöalueista. Nykypäivänä lasten ja nuorten liikuntainnokkuuden väheneminen on koettu huolestuttavana asiana ja tähän yhdeksi syyksi on alan ammattilaisten ja verkkokeskustelujen mukaan ajateltu o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lättilä, Niklas
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75944
_version_ 1826225737937453056
author Lättilä, Niklas
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lättilä, Niklas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lättilä, Niklas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lättilä, Niklas
datasource_str_mv jyx
description Koulussa järjestettävä joukkueurheilu on ollut läpi liikunnanopetuksen historian yksi suurimmista sisältöalueista. Nykypäivänä lasten ja nuorten liikuntainnokkuuden väheneminen on koettu huolestuttavana asiana ja tähän yhdeksi syyksi on alan ammattilaisten ja verkkokeskustelujen mukaan ajateltu olevan koululiikunnan joukkueurheilu ja sen vaikutukset oppilaisiin. Keskustelujen mukaan joukkueurheilu on synnyttänyt oppilaissa kielteisiä ja ahdistavia kokemuksia. (Vähäsarja 2015.) Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä 9– 12-vuotiaiden oppilaiden kokemuksiin koulussa järjestettävästä joukkueurheilusta ja selvittää, onko koulussa järjestetty joukkueurheilu oppilaille mieleistä ja miten se sopii yhteen oppilaiden liikuntamotivaation kanssa. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2020 viidentoista alakouluikäisen haastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla, joissa oppilaat saivat avata kokemuksiaan joukkueurheilusta ja pohtia heidän omaa liikuntamotivaatiotaan. Aineiston analysointivaiheessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuskysymykset 1. Millaisena oppilaat kokevat koululiikunnan joukkueurheilun? 2. Sopiiko koulun joukkueurheilu oppilaiden liikuntamotivaatioon? Oppilaiden kokemukset näyttäytyivät suurimmilta osin positiivisina. Yleisimmät koetut asiat liittyivät joukkueurheilun synnyttämään ryhmätoimintaan, kilpailuun ja henkilökohtaisiin paineisiin suoriutua. Haastatteluissa ilmeni niin sisäistä, kuin ulkoista liikuntamotivaatiota. Joukkueurheilussa ilmeni monia osa-alueita, jotka sopivat oppilaiden liikuntamotivaatioon, mutta myös asioita, jotka oppilaat kokivat epäsopivaksi tai epämieluisaksi. Mieleisimmät joukkueurheilun osa-alueet olivat monipuolisuus, kilpailullisuus ja mahdollisuudet liikkua ja kokea yhdessä kaverin kanssa. Liikuntamotivaation kannalta ei mieluisat asiat olivat mahdolliset kiusaamistilanteet, opettajan valta ja oppilaiden vapauden puute. Tulokset kertovat oppilaiden nauttivan suurimmilta osin koululiikunnan joukkueurheilusta. Liikuntamotivaation kannalta osaan joukkueurheilun piirteistä on kuitenkin syytä puuttua, jotta negatiiviset kokemukset vähenevät ja oppilaat saavat parhaan mahdolliset välineet liikkua, kokea ja kehittää omaa liikuntamotivaatiotaan.
first_indexed 2024-09-11T08:51:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e4ttil\u00e4, Niklas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-25T12:58:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-25T12:58:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75944", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulussa j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4 joukkueurheilu on ollut l\u00e4pi liikunnanopetuksen historian yksi \nsuurimmista sis\u00e4lt\u00f6alueista. Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 lasten ja nuorten liikuntainnokkuuden v\u00e4heneminen \non koettu huolestuttavana asiana ja t\u00e4h\u00e4n yhdeksi syyksi on alan ammattilaisten ja \nverkkokeskustelujen mukaan ajateltu olevan koululiikunnan joukkueurheilu ja sen vaikutukset \noppilaisiin. Keskustelujen mukaan joukkueurheilu on synnytt\u00e4nyt oppilaissa kielteisi\u00e4 ja \nahdistavia kokemuksia. (V\u00e4h\u00e4sarja 2015.) T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on perehty\u00e4 9\u2013\n12-vuotiaiden oppilaiden kokemuksiin koulussa j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4st\u00e4 joukkueurheilusta ja selvitt\u00e4\u00e4, \nonko koulussa j\u00e4rjestetty joukkueurheilu oppilaille mieleist\u00e4 ja miten se sopii yhteen oppilaiden \nliikuntamotivaation kanssa. Laadullisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2020 \nviidentoista alakouluik\u00e4isen haastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla, \njoissa oppilaat saivat avata kokemuksiaan joukkueurheilusta ja pohtia heid\u00e4n omaa \nliikuntamotivaatiotaan. Aineiston analysointivaiheessa k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTutkimuskysymykset 1. Millaisena oppilaat kokevat koululiikunnan joukkueurheilun?\n2. Sopiiko koulun joukkueurheilu oppilaiden liikuntamotivaatioon?\nOppilaiden kokemukset n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t suurimmilta osin positiivisina. Yleisimm\u00e4t koetut \nasiat liittyiv\u00e4t joukkueurheilun synnytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4toimintaan, kilpailuun ja henkil\u00f6kohtaisiin \npaineisiin suoriutua. Haastatteluissa ilmeni niin sis\u00e4ist\u00e4, kuin ulkoista liikuntamotivaatiota. \nJoukkueurheilussa ilmeni monia osa-alueita, jotka sopivat oppilaiden liikuntamotivaatioon, \nmutta my\u00f6s asioita, jotka oppilaat kokivat ep\u00e4sopivaksi tai ep\u00e4mieluisaksi. Mieleisimm\u00e4t \njoukkueurheilun osa-alueet olivat monipuolisuus, kilpailullisuus ja mahdollisuudet liikkua ja \nkokea yhdess\u00e4 kaverin kanssa. Liikuntamotivaation kannalta ei mieluisat asiat olivat \nmahdolliset kiusaamistilanteet, opettajan valta ja oppilaiden vapauden puute. Tulokset kertovat \noppilaiden nauttivan suurimmilta osin koululiikunnan joukkueurheilusta. Liikuntamotivaation \nkannalta osaan joukkueurheilun piirteist\u00e4 on kuitenkin syyt\u00e4 puuttua, jotta negatiiviset \nkokemukset v\u00e4henev\u00e4t ja oppilaat saavat parhaan mahdolliset v\u00e4lineet liikkua, kokea ja \nkehitt\u00e4\u00e4 omaa liikuntamotivaatiotaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-25T12:58:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-25T12:58:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntamotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105253202", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "joukkueurheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75944
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/12117c4b-b5bc-4950-b298-844ed8722114\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105253202.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lättilä, Niklas Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio liikuntamotivaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 liikunta joukkueurheilu koululiikunta motivaatio kokemukset
title Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio
title_full Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio
title_fullStr Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio
title_full_unstemmed Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio
title_short Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio
title_sort koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio
title_txtP Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio
topic liikuntamotivaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 liikunta joukkueurheilu koululiikunta motivaatio kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education joukkueurheilu kokemukset koululiikunta liikunta liikuntamotivaatio motivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75944 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105253202
work_keys_str_mv AT lättiläniklas koululiikunnanjoukkueurheilujaliikuntamotivaatio