Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa

Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla sisältöä sosiaalisen median kanaviin. Suositut sosiaalisen median vaikuttajat ovat...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rissanen, Marke
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75889
_version_ 1828193059588800512
author Rissanen, Marke
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rissanen, Marke Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rissanen, Marke Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rissanen, Marke
datasource_str_mv jyx
description Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla sisältöä sosiaalisen median kanaviin. Suositut sosiaalisen median vaikuttajat ovat keränneet ympärilleen uskollisen ja laajan seuraajajoukon. Siinä, miten vaikuttajat saavuttavat tällaisen suosion ja rakentavat yhteisöllisyyttä seuraajiinsa sosiaalisen median välityksellä, on kielen ja vuorovaikutuksen merkitys suuri. Tutkielmassa pureudutaan tähän ajankohtaiseen ilmiöön tarkastelemalla kolmen suositun sosiaalisen median vaikuttajan kielenkäyttöä ja sitä, millaisia vuorovaikutusrooleja vaikuttajat rakentavat viestiessään seuraajilleen kuvanjakopalvelu Instagramissa. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena on avata niitä kielellisiä ja visuaalisia keinoja, joilla sosiaalisen median vaikuttajat luovat yhteyttä seuraajiinsa, ja kuvata sosiaalisessa mediassa ilmenevää merkitysten välittämistä. Tutkimusta ohjaavat seuraavat tutkimuskysymykset: 1) Millaisia vuorovaikutusrooleja sosiaalisen median vaikuttajille muodostuu Instagram-julkaisuissa? 2) Millaisilla kielellisillä ja visuaalisilla keinoilla sosiaalisen median vaikuttajat rakentavat näitä rooleja? Tutkimusaineisto koostuu 60 Instagram-julkaisusta, jotka vaikuttajat Miisa Rotola-Pukkila (@mmiisas), Roni Bäck (@ronibackyt) ja Veronica Verho (@mariieveronicaofficial) ovat julkaisseet kesällä 2020. Tutkimus pohjautuu multimodaaliseen diskurssintutkimukseen ja näkemykseen, että merkityksiä rakennetaan erilaisten semioottisten moodien avulla. Kirjoitetun tekstin analyysissa käytetään systeemis-funktionaalista kieliteoriaa ja varsinkin tekstin interpersoonaista metafunktiota. Interpersoonaisia merkityksiä tutkittaessa huomio on kiinnitetty muun muassa aineistossa ilmenevään modaalisuuteen ja polaarisuuteen sekä affektiivisuuteen ja persoonaan liittyviin sanavalintoihin. Kuvien ja hymiöiden analyysissa hyödynnetään visuaalista kielioppia, ja huomio on kiinnitetty muun muassa kuvakulmien, sommittelun ja osallistujien katseiden välittämiin merkityksiin. Analyysin perusteella sosiaalisen median vaikuttajille muodostuu kaksi selkeää vuorovaikutusroolia heidän viestiessään yleisölleen Instagram-julkaisujensa fvälityksellä. Aineistossa ilmenevä tuttavallinen vertaisrooli rakentuu muun muassa lukijan puhuttelun, dialogisuuden korostaminen ja tuttavallisten toivotusten myötä. Vaikutusvaltainen idolirooli sen sijaan heijastuu aineistosta muun muassa oman mielipiteen korostamisen, direktiivisyyden ja oman ammatin alleviivaamisen kautta. Näiden tutkimustulosten avulla voidaan tarkastella yksityiskohtaisesti uuden, ammattimaisen vaikuttajaryhmän vuorovaikutusta sekä tämän myötä ymmärtää hieman enemmän sosiaalisessa mediassa esiintyviä erilaisia merkitysten rakentamisen keinoja. Tuloksia voidaan hyödyntää sekä sosiaalisen median kielenkäyttöä tarkastelevassa tutkimuksessa että laajemmassa yhteiskunnallisessa keskustelussa koskien sosiaalisen median vuorovaikutusta, median lisääntyvää kaupallisuutta ja vaikuttajien vaikutusvaltaa.
first_indexed 2021-05-24T20:01:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rissanen, Marke", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-24T09:48:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-24T09:48:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75889", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Satoja tuhansia ihmisi\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6ill\u00e4\u00e4n tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhm\u00e4n, joka muovaa yleis\u00f6ns\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 julkaisemalla sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 sosiaalisen median kanaviin. Suositut sosiaalisen median vaikuttajat ovat ker\u00e4nneet ymp\u00e4rilleen uskollisen ja laajan seuraajajoukon. Siin\u00e4, miten vaikuttajat saavuttavat t\u00e4llaisen suosion ja rakentavat yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 seuraajiinsa sosiaalisen median v\u00e4lityksell\u00e4, on kielen ja vuorovaikutuksen merkitys suuri. Tutkielmassa pureudutaan t\u00e4h\u00e4n ajankohtaiseen ilmi\u00f6\u00f6n tarkastelemalla kolmen suositun sosiaalisen median vaikuttajan kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja sit\u00e4, millaisia vuorovaikutusrooleja vaikuttajat rakentavat viestiess\u00e4\u00e4n seuraajilleen kuvanjakopalvelu Instagramissa. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena on avata niit\u00e4 kielellisi\u00e4 ja visuaalisia keinoja, joilla sosiaalisen median vaikuttajat luovat yhteytt\u00e4 seuraajiinsa, ja kuvata sosiaalisessa mediassa ilmenev\u00e4\u00e4 merkitysten v\u00e4litt\u00e4mist\u00e4. Tutkimusta ohjaavat seuraavat tutkimuskysymykset: 1) Millaisia vuorovaikutusrooleja sosiaalisen median vaikuttajille muodostuu Instagram-julkaisuissa? 2) Millaisilla kielellisill\u00e4 ja visuaalisilla keinoilla sosiaalisen median vaikuttajat rakentavat n\u00e4it\u00e4 rooleja? \n\nTutkimusaineisto koostuu 60 Instagram-julkaisusta, jotka vaikuttajat Miisa Rotola-Pukkila (@mmiisas), Roni B\u00e4ck (@ronibackyt) ja Veronica Verho (@mariieveronicaofficial) ovat julkaisseet kes\u00e4ll\u00e4 2020. Tutkimus pohjautuu multimodaaliseen diskurssintutkimukseen ja n\u00e4kemykseen, ett\u00e4 merkityksi\u00e4 rakennetaan erilaisten semioottisten moodien avulla. Kirjoitetun tekstin analyysissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n systeemis-funktionaalista kieliteoriaa ja varsinkin tekstin interpersoonaista metafunktiota. Interpersoonaisia merkityksi\u00e4 tutkittaessa huomio on kiinnitetty muun muassa aineistossa ilmenev\u00e4\u00e4n modaalisuuteen ja polaarisuuteen sek\u00e4 affektiivisuuteen ja persoonaan liittyviin sanavalintoihin. Kuvien ja hymi\u00f6iden analyysissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n visuaalista kielioppia, ja huomio on kiinnitetty muun muassa kuvakulmien, sommittelun ja osallistujien katseiden v\u00e4litt\u00e4miin merkityksiin. \n\nAnalyysin perusteella sosiaalisen median vaikuttajille muodostuu kaksi selke\u00e4\u00e4 vuorovaikutusroolia heid\u00e4n viestiess\u00e4\u00e4n yleis\u00f6lleen Instagram-julkaisujensa fv\u00e4lityksell\u00e4. Aineistossa ilmenev\u00e4 tuttavallinen vertaisrooli rakentuu muun muassa lukijan puhuttelun, dialogisuuden korostaminen ja tuttavallisten toivotusten my\u00f6t\u00e4. Vaikutusvaltainen idolirooli sen sijaan heijastuu aineistosta muun muassa oman mielipiteen korostamisen, direktiivisyyden ja oman ammatin alleviivaamisen kautta. N\u00e4iden tutkimustulosten avulla voidaan tarkastella yksityiskohtaisesti uuden, ammattimaisen vaikuttajaryhm\u00e4n vuorovaikutusta sek\u00e4 t\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 hieman enemm\u00e4n sosiaalisessa mediassa esiintyvi\u00e4 erilaisia merkitysten rakentamisen keinoja. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 sosiaalisen median kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tarkastelevassa tutkimuksessa ett\u00e4 laajemmassa yhteiskunnallisessa keskustelussa koskien sosiaalisen median vuorovaikutusta, median lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4\u00e4 kaupallisuutta ja vaikuttajien vaikutusvaltaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-24T09:48:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-24T09:48:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median vaikuttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "systeemis-funktionaalinen kieliteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen kielioppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105243148", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75889
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d7a97a11-d15d-4510-8079-44410ec1dc11\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105243148.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rissanen, Marke Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa sosiaalisen median vaikuttaja systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish 309 multimodaalisuus Instagram sosiaalinen media vuorovaikutus
title Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
title_full Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
title_fullStr Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
title_full_unstemmed Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
title_short Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
title_sort vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien instagram julkaisuissa
title_txtP Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
topic sosiaalisen median vaikuttaja systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish 309 multimodaalisuus Instagram sosiaalinen media vuorovaikutus
topic_facet 309 Finnish Instagram Suomen kieli multimodaalisuus sosiaalinen media sosiaalisen median vaikuttaja systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75889 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105243148
work_keys_str_mv AT rissanenmarke vuorovaikutusroolitsuosittujensosiaalisenmedianvaikuttajieninstagramjulkaisuissa