Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään negatiivisen sitoutumisen roolia parasosiaalisissa suhteissa sosiaalisen median vaikuttajien ja seuraajien välisissä suhteissa. Tavoitteena oli löytää negatiivista sitoutumista aiheuttavia tekijöitä eli triggereitä, tehdä huomioita negatiivisten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kalvi, Taru, Knuutinen, Iina
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75780
_version_ 1833407641707085824
author Kalvi, Taru Knuutinen, Iina
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kalvi, Taru Knuutinen, Iina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kalvi, Taru Knuutinen, Iina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kalvi, Taru
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään negatiivisen sitoutumisen roolia parasosiaalisissa suhteissa sosiaalisen median vaikuttajien ja seuraajien välisissä suhteissa. Tavoitteena oli löytää negatiivista sitoutumista aiheuttavia tekijöitä eli triggereitä, tehdä huomioita negatiivisten kokemusten merkityksestä vaikuttaja-seuraajasuhteisiin ja ymmärtää, kuinka vaikuttajat suoriutuvat näissä suhteissa vaaditusta emotionaalisesta työstä. Aiempi tutkimus parasosiaalisista suhteista on keskittynyt tarkastelemaan näitä suhteita seuraajien näkökulmasta, samalla kun tutkimus negatiivisesta sitoutumisesta on keskittynyt brändien ja organisaatioiden perspektiiviin. Näin ollen tässä tutkimuksessa kiinnostus on suunnattu vaikuttajien kokemuksiin. Tämä laadullinen monimenetelmätutkimus koostuu kahdesta erillisestä tutkimuksesta, joissa käytettiin kahta eri aineistoa. Esitutkimuksessa kerättiin ja käsiteltiin 82 aloituspostausta, jotka oli julkaistu anonyymissä sosiaalisen median alusta Jodelissa. Esitutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin metodeja käyttäen. Päätutkimusta varten toteutettiin kahdeksan puolistrukturoitua teemahaastattelua, joissa haastateltavina olivat suomalaiset sosiaalisen median vaikuttajat. Tutkimushaastatteluihin sovellettiin kriittisten tapahtumien menetelmää. Päätutkimuksen analyysi oli luonteltaan teoriaohjautuvaa. Esitutkimuksen tuloksissa tunnistettiin seitsemän negatiivista sitoutumista aiheuttavaa triggeriä: mis- tai disinformaation levittäminen, sisältöjen laatu, sanojen ja tekojen välinen ristiriita, normien vastainen toiminta, ihmissuhteet, kaupalliset yhteistyöt sekä ulkonakö ja maneerit. Näistä kategorioista tunnistettiin kolme kattavampaa teemaa: vastuullisuus ja eettinen menettely, yksityiselämä sekä sisällöntuotanto. Päätutkimuksen tuloksissa vaikuttajien negatiiviset kokemukset liittyivät usein yleisön negatiivisiin reaktioihin, joita olivat synnyttäneet vaikuttajien käytös tai sisältö. Lisäksi eettiset ja arvoihin liittyvät syyt nousivat selkeästi esiin. Tämä tutkimus toimii lähtökohtana laajemmalle ymmärrykselle negatiivista sitoutumista aiheuttavista tekijöistä ja siitä, kuinka yleisöt voivat vaikuttaa parasosiaalisiin suhteisiin negatiivisuuden kautta. Jatkotutkimusta kannustetaan keskittymään tässä tutkimuksessa löydettyjen negatiivista sitoutumista aiheuttavien tekijöiden olemassaolon ja yleisyyden vahvistamiseen määrällisin menetelmin. Lisäksi määrällisellä tutkimuksella voitaisiin arvioida Hochschildin (2012) asenteiden pohjalta tehtyä jaottelua. The aim of this study was to understand the role of negative engagement in parasocial relationships between influencers and followers. The objective was to discover triggers of negative engagement, make observations about the impact that negative experiences have on the influencer-follower relationship and comprehend how emotional labor required in these relationships is managed by influencers. Previous research on parasocial relationships has focused mostly on studying them from the followers’ perspective, while negative engagement research has concentrated on the perspectives of brands or organizations. Thus, the interest in this study has been directed on the influencers’ experiences. This qualitative and multi-method study consisted of two separate studies with different sets of data. In the preliminary study, 82 opening posts published on the anonymous social media platform Jodel were collected and analyzed with a content driven approach, using the methods of qualitative content analysis. In the main study, eight semi-structured thematic interviews with Finnish social media influencers were conducted, in which the critical incident technique was applied to. The analysis approach in the main study was theory-guided. The preliminary study found seven triggers of negative engagement in anonymous social media discussions: dissemination of misinformation or disinformation, quality of content, conflict between words and actions, violation of social norms, relationships, paid collaborations, and physical appearance and mannerisms. From within these categories, three encompassing themes were identified: responsibility and ethical conduct, private life and content production. In the findings of the main study, the influencers’ negative experiences were often connected to the audiences’ negative reaction to their behavior or content. In addition, ethical and value related issues were prominent. This study serves as a starting point for understanding negative engagement triggers and how audiences shape parasocial relationships through negative engagement. Future research should focus on confirming the existence and prevalence of the negative engagement triggers found in this study with a quantitative approach. Moreover, quantitative research should be conducted to assess the classification made in this study based on Hochschild’s (2012) attitudes.
first_indexed 2021-05-20T20:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Reinikainen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalvi, Taru", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Knuutinen, Iina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-20T06:46:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-20T06:46:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75780", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n negatiivisen sitoutumisen roolia parasosiaalisissa suhteissa sosiaalisen median vaikuttajien ja seuraajien v\u00e4lisiss\u00e4 suhteissa. Tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 negatiivista sitoutumista aiheuttavia tekij\u00f6it\u00e4 eli triggereit\u00e4, tehd\u00e4 huomioita negatiivisten kokemusten merkityksest\u00e4 vaikuttaja-seuraajasuhteisiin ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, kuinka vaikuttajat suoriutuvat n\u00e4iss\u00e4 suhteissa vaaditusta emotionaalisesta ty\u00f6st\u00e4. Aiempi tutkimus parasosiaalisista suhteista on keskittynyt tarkastelemaan n\u00e4it\u00e4 suhteita seuraajien n\u00e4k\u00f6kulmasta, samalla kun tutkimus negatiivisesta sitoutumisesta on keskittynyt br\u00e4ndien ja organisaatioiden perspektiiviin. N\u00e4in ollen t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kiinnostus on suunnattu vaikuttajien kokemuksiin. \n\nT\u00e4m\u00e4 laadullinen monimenetelm\u00e4tutkimus koostuu kahdesta erillisest\u00e4 tutkimuksesta, joissa k\u00e4ytettiin kahta eri aineistoa. Esitutkimuksessa ker\u00e4ttiin ja k\u00e4siteltiin 82 aloituspostausta, jotka oli julkaistu anonyymiss\u00e4 sosiaalisen median alusta Jodelissa. Esitutkimuksen aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin metodeja k\u00e4ytt\u00e4en. P\u00e4\u00e4tutkimusta varten toteutettiin kahdeksan puolistrukturoitua teemahaastattelua, joissa haastateltavina olivat suomalaiset sosiaalisen median vaikuttajat. Tutkimushaastatteluihin sovellettiin kriittisten tapahtumien menetelm\u00e4\u00e4. P\u00e4\u00e4tutkimuksen analyysi oli luonteltaan teoriaohjautuvaa. \n\nEsitutkimuksen tuloksissa tunnistettiin seitsem\u00e4n negatiivista sitoutumista aiheuttavaa triggeri\u00e4: mis- tai disinformaation levitt\u00e4minen, sis\u00e4lt\u00f6jen laatu, sanojen ja tekojen v\u00e4linen ristiriita, normien vastainen toiminta, ihmissuhteet, kaupalliset yhteisty\u00f6t sek\u00e4 ulkonak\u00f6 ja maneerit. N\u00e4ist\u00e4 kategorioista tunnistettiin kolme kattavampaa teemaa: vastuullisuus ja eettinen menettely, yksityisel\u00e4m\u00e4 sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6ntuotanto. P\u00e4\u00e4tutkimuksen tuloksissa vaikuttajien negatiiviset kokemukset liittyiv\u00e4t usein yleis\u00f6n negatiivisiin reaktioihin, joita olivat synnytt\u00e4neet vaikuttajien k\u00e4yt\u00f6s tai sis\u00e4lt\u00f6. Lis\u00e4ksi eettiset ja arvoihin liittyv\u00e4t syyt nousivat selke\u00e4sti esiin.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toimii l\u00e4ht\u00f6kohtana laajemmalle ymm\u00e4rrykselle negatiivista sitoutumista aiheuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 ja siit\u00e4, kuinka yleis\u00f6t voivat vaikuttaa parasosiaalisiin suhteisiin negatiivisuuden kautta. Jatkotutkimusta kannustetaan keskittym\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa l\u00f6ydettyjen negatiivista sitoutumista aiheuttavien tekij\u00f6iden olemassaolon ja yleisyyden vahvistamiseen m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin. Lis\u00e4ksi m\u00e4\u00e4r\u00e4llisell\u00e4 tutkimuksella voitaisiin arvioida Hochschildin (2012) asenteiden pohjalta tehty\u00e4 jaottelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to understand the role of negative engagement in parasocial relationships between influencers and followers. The objective was to discover triggers of negative engagement, make observations about the impact that negative experiences have on the influencer-follower relationship and comprehend how emotional labor required in these relationships is managed by influencers. Previous research on parasocial relationships has focused mostly on studying them from the followers\u2019 perspective, while negative engagement research has concentrated on the perspectives of brands or organizations. Thus, the interest in this study has been directed on the influencers\u2019 experiences.\n\nThis qualitative and multi-method study consisted of two separate studies with different sets of data. In the preliminary study, 82 opening posts published on the anonymous social media platform Jodel were collected and analyzed with a content driven approach, using the methods of qualitative content analysis. In the main study, eight semi-structured thematic interviews with Finnish social media influencers were conducted, in which the critical incident technique was applied to. The analysis approach in the main study was theory-guided. \n\nThe preliminary study found seven triggers of negative engagement in anonymous social media discussions: dissemination of misinformation or disinformation, quality of content, conflict between words and actions, violation of social norms, relationships, paid collaborations, and physical appearance and mannerisms. From within these categories, three encompassing themes were identified: responsibility and ethical conduct, private life and content production. In the findings of the main study, the influencers\u2019 negative experiences were often connected to the audiences\u2019 negative reaction to their behavior or content. In addition, ethical and value related issues were prominent.\n\nThis study serves as a starting point for understanding negative engagement triggers and how audiences shape parasocial relationships through negative engagement. Future research should focus on confirming the existence and prevalence of the negative engagement triggers found in this study with a quantitative approach. Moreover, quantitative research should be conducted to assess the classification made in this study based on Hochschild\u2019s (2012) attitudes.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-20T06:46:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-20T06:46:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negative engagement", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parasocial interaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parasocial relationships", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media influencers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotional labor", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jodel", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negatiivinen sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parasosiaalinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parasosiaaliset suhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen ty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median vaikuttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105203042", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttajamarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "influencer marketing", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75780
language eng
last_indexed 2025-05-21T20:06:20Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d8b2c58-0fb9-4cdc-b6bf-386f673faa8f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105203042.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalvi, Taru Knuutinen, Iina Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers negative engagement parasocial interaction parasocial relationships social media influencers emotional labor Jodel negatiivinen sitoutuminen parasosiaalinen vuorovaikutus parasosiaaliset suhteet emotionaalinen työ sosiaalisen median vaikuttajat Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 vaikuttajamarkkinointi sosiaalinen media influencer marketing social media
title Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers
title_full Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers
title_fullStr Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers
title_full_unstemmed Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers
title_short Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers
title_sort negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers
title_txtP Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers
topic negative engagement parasocial interaction parasocial relationships social media influencers emotional labor Jodel negatiivinen sitoutuminen parasosiaalinen vuorovaikutus parasosiaaliset suhteet emotionaalinen työ sosiaalisen median vaikuttajat Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 vaikuttajamarkkinointi sosiaalinen media influencer marketing social media
topic_facet 2043 Corporate Communication Jodel Viestinnän johtaminen emotionaalinen työ emotional labor influencer marketing negatiivinen sitoutuminen negative engagement parasocial interaction parasocial relationships parasosiaalinen vuorovaikutus parasosiaaliset suhteet social media social media influencers sosiaalinen media sosiaalisen median vaikuttajat vaikuttajamarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75780 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105203042
work_keys_str_mv AT kalvitaru negativeengagementenforcingemotionallaborinparasocialrelationshipsbetweensocialmediain