Liikepahoinvoinnin vähentäminen virtuaalitodellisuudessa ohjelmointiratkaisujen tai käyttäjän toimien avulla

Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ainoastaan osa VIMS -oireita helpottavista ratkaisuista, eikä se pyri olemaan k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiviluoto, Joni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75776
Description
Summary:Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ainoastaan osa VIMS -oireita helpottavista ratkaisuista, eikä se pyri olemaan kattava kuvaus kaikista olemassa olevista ratkaisuista. Käsiteltävät tavat ovat näkökentän kaventaminen, katselukulman katkaisu, staattinen tukikehikko, katseen vakauttaminen, ympäristön tekeminen miellyttäväksi, totuttautuminen ja harjoittelu. Kaikki ratkaisujen huomattiin olevan sellaisenaan hyödynnettävissä erilaisissa viihdesovelluksissa, ja hyötyohjelmienkin kohdalla ratkaisut olivat vähintään välillisesti hyödynnettävissä. This study surveys varying ways of preventing VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -symptoms in virtual reality and what kind applications they can be utilized in. This study contains only a part of the solutions to ease VIMS -symptoms and it does not aim to be inclusive listing of all available solutions. Included solutions are narrowing field of view, viewpoint snapping, static rest frames, gaze stabilization, pleasant ambience, adaptation, and training. All of the solutions could be utilized in entertainment applications as they were, and at the least indirectly with non-entertaining applications too.