fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jakonen, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kostiainen, Tommi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-18T10:32:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-18T10:32:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75725", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainv\u00e4lisess\u00e4 opetusty\u00f6ss\u00e4, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin t\u00e4rkeytt\u00e4 vaatimalla monipuolista arviointia sek\u00e4 alakoulun ett\u00e4 yl\u00e4koulun kouluty\u00f6h\u00f6n. Itsearvioinnin n\u00e4kyvyys opetuksen kent\u00e4ll\u00e4 on my\u00f6s lis\u00e4nnyt sen n\u00e4kyvyytt\u00e4 tutkimuskent\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 Suomessa ett\u00e4 ulkomailla, ja tyypillinen itsearviointiin liittyv\u00e4 tutkimustyyppi on asennetutkimus. Monissa aiemmissa asennetutkimuksissa on kartoitettu sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden asenteita itsearviointia kohtaan, mutta p\u00e4\u00e4paino aiemmassa tutkimuksessa on ollut asenteissa koko itsearvioinnin ilmi\u00f6t\u00e4 kohtaan. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy tarkastelemaan rajatumpaa n\u00e4k\u00f6kulmaa, sill\u00e4 huomio ei ole itsearvioinnin ilmi\u00f6ss\u00e4, vaan sen konkreettisissa menetelmiss\u00e4, joita on ainoastaan sivuttu aiemmissa asennetutkimuksissa. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulun englanninopettajien asenteita tiettyj\u00e4 itsearviointimenetelmi\u00e4 kohtaan. Aineisto ker\u00e4ttiin aiempien tutkimusten tavoin kyselytutkimuksella, joka julkaistiin tammikuussa 2021 ja johon osallistui 31 yl\u00e4koulun englanninopettajaa ymp\u00e4ri Suomea. Kyselyyn on koottu erilaisista tutkimuksista ja muista alan l\u00e4hteist\u00e4 12 erilaista itsearviointimenetelm\u00e4\u00e4. Analyysiss\u00e4 n\u00e4m\u00e4 menetelm\u00e4t on jaoteltu kolmeen p\u00e4\u00e4tyyppiin niiden keskeisimpien ominaisuuksiensa perusteella: strukturoituihin, integroituihin ja ohjaaviin menetelmiin. Menetelmist\u00e4 itsearviointilomakkeet, tavoitekartat, osaamispistetaulukot ja oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjat on luokiteltu strukturoiduiksi menetelmiksi siksi, ett\u00e4 ne ovat alun perin suunniteltu itsearviointiaineiston keruuta varten. Integroituja menetelmi\u00e4 edustavat oppikirjojen itsearviointiteht\u00e4v\u00e4t, portfoliot, Eurooppalainen kielisalkku sek\u00e4 lunttilappukoe, sill\u00e4 ne ker\u00e4\u00e4v\u00e4t itsearviointia naamioitumalla muun kouluty\u00f6n ja eri tavoitteiden taakse. Ohjaavia menetelmi\u00e4 edustavat itsearviointikeskustelu, s\u00e4hk\u00f6iset sovellukset, aiheeseen her\u00e4ttely ja porrastettu tasokoe, jotka ovat vuorovaikutteisia menetelmi\u00e4. Tutkimus pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: (1) Millaista tietoa, ajatuksia, tunteita ja k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 opettajilla on erilaisten itsearviointimenetelmien suhteen? (2) Onko itsearvioinnin p\u00e4\u00e4tyyppeihin kohdistuvissa asenteissa eroa ja jos on, miksi? Keskeisimm\u00e4t tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajien tiet\u00e4mys metodeista on varsin laaja ja melkein kaikki menetelm\u00e4t ovat vastaajille tuttuja ennest\u00e4\u00e4n. Ajatukset ja tunteet vaihtelevat, ja kuhunkin menetelm\u00e4\u00e4n liitet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 vahvuuksia ja heikkouksia, mutta monia vastauksia yhdist\u00e4\u00e4 se, ett\u00e4 useita menetelmi\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n ty\u00f6l\u00e4in\u00e4 ja aikaa vievin\u00e4. K\u00e4ytt\u00f6 on laajaa, sill\u00e4 jokaista menetelm\u00e4\u00e4 ilmoitetaan k\u00e4ytetyn v\u00e4hint\u00e4\u00e4n joskus. Itsearviointilomakkeet, oppikirjan teht\u00e4v\u00e4t ja itsearviointikeskustelu ovat selke\u00e4sti suosituimmat ja tyypillisimmin k\u00e4ytetyt menetelm\u00e4t. P\u00e4\u00e4tyypeist\u00e4 suurimmassa suosiossa ovat ohjaavat menetelm\u00e4t, sill\u00e4 etenkin niiden k\u00e4ytt\u00f6 on merkitt\u00e4v\u00e4sti laajempaa kuin strukturoitujen ja integroitujen. Tutkimuksen tulokset antavat hyv\u00e4n jalansijan tulevalle tutkimukselle, joka esimerkiksi pyrkii tarkastelemaan asenteita laajemmalla otannalla. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s opetusty\u00f6ss\u00e4 ja sen suunnittelussa, sill\u00e4 esimerkiksi opettajien tuntemusta eri itsearviointimenetelmist\u00e4 voidaan lis\u00e4t\u00e4 tutkimuksen luoman pohjan avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-18T10:32:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-18T10:32:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "136", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lower-secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-assessment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105182993", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "upper comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "self-evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attitudes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|