Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods

Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista arviointia sekä alakoulun että yläkoulun koulutyöhön. Itsearvioinnin näkyvyys opetu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kostiainen, Tommi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75725
_version_ 1826225777105960960
author Kostiainen, Tommi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kostiainen, Tommi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kostiainen, Tommi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kostiainen, Tommi
datasource_str_mv jyx
description Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista arviointia sekä alakoulun että yläkoulun koulutyöhön. Itsearvioinnin näkyvyys opetuksen kentällä on myös lisännyt sen näkyvyyttä tutkimuskentällä sekä Suomessa että ulkomailla, ja tyypillinen itsearviointiin liittyvä tutkimustyyppi on asennetutkimus. Monissa aiemmissa asennetutkimuksissa on kartoitettu sekä opettajien että oppilaiden asenteita itsearviointia kohtaan, mutta pääpaino aiemmassa tutkimuksessa on ollut asenteissa koko itsearvioinnin ilmiötä kohtaan. Tästä syystä tämä tutkimus keskittyy tarkastelemaan rajatumpaa näkökulmaa, sillä huomio ei ole itsearvioinnin ilmiössä, vaan sen konkreettisissa menetelmissä, joita on ainoastaan sivuttu aiemmissa asennetutkimuksissa. Tutkimuksessa selvitetään yläkoulun englanninopettajien asenteita tiettyjä itsearviointimenetelmiä kohtaan. Aineisto kerättiin aiempien tutkimusten tavoin kyselytutkimuksella, joka julkaistiin tammikuussa 2021 ja johon osallistui 31 yläkoulun englanninopettajaa ympäri Suomea. Kyselyyn on koottu erilaisista tutkimuksista ja muista alan lähteistä 12 erilaista itsearviointimenetelmää. Analyysissä nämä menetelmät on jaoteltu kolmeen päätyyppiin niiden keskeisimpien ominaisuuksiensa perusteella: strukturoituihin, integroituihin ja ohjaaviin menetelmiin. Menetelmistä itsearviointilomakkeet, tavoitekartat, osaamispistetaulukot ja oppimispäiväkirjat on luokiteltu strukturoiduiksi menetelmiksi siksi, että ne ovat alun perin suunniteltu itsearviointiaineiston keruuta varten. Integroituja menetelmiä edustavat oppikirjojen itsearviointitehtävät, portfoliot, Eurooppalainen kielisalkku sekä lunttilappukoe, sillä ne keräävät itsearviointia naamioitumalla muun koulutyön ja eri tavoitteiden taakse. Ohjaavia menetelmiä edustavat itsearviointikeskustelu, sähköiset sovellukset, aiheeseen herättely ja porrastettu tasokoe, jotka ovat vuorovaikutteisia menetelmiä. Tutkimus pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: (1) Millaista tietoa, ajatuksia, tunteita ja käyttäytymistä opettajilla on erilaisten itsearviointimenetelmien suhteen? (2) Onko itsearvioinnin päätyyppeihin kohdistuvissa asenteissa eroa ja jos on, miksi? Keskeisimmät tulokset osoittavat, että opettajien tietämys metodeista on varsin laaja ja melkein kaikki menetelmät ovat vastaajille tuttuja ennestään. Ajatukset ja tunteet vaihtelevat, ja kuhunkin menetelmään liitetään sekä vahvuuksia ja heikkouksia, mutta monia vastauksia yhdistää se, että useita menetelmiä pidetään työläinä ja aikaa vievinä. Käyttö on laajaa, sillä jokaista menetelmää ilmoitetaan käytetyn vähintään joskus. Itsearviointilomakkeet, oppikirjan tehtävät ja itsearviointikeskustelu ovat selkeästi suosituimmat ja tyypillisimmin käytetyt menetelmät. Päätyypeistä suurimmassa suosiossa ovat ohjaavat menetelmät, sillä etenkin niiden käyttö on merkittävästi laajempaa kuin strukturoitujen ja integroitujen. Tutkimuksen tulokset antavat hyvän jalansijan tulevalle tutkimukselle, joka esimerkiksi pyrkii tarkastelemaan asenteita laajemmalla otannalla. Tuloksia voidaan hyödyntää myös opetustyössä ja sen suunnittelussa, sillä esimerkiksi opettajien tuntemusta eri itsearviointimenetelmistä voidaan lisätä tutkimuksen luoman pohjan avulla.
first_indexed 2021-05-18T20:04:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jakonen, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kostiainen, Tommi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-18T10:32:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-18T10:32:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75725", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainv\u00e4lisess\u00e4 opetusty\u00f6ss\u00e4, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin t\u00e4rkeytt\u00e4 vaatimalla monipuolista arviointia sek\u00e4 alakoulun ett\u00e4 yl\u00e4koulun kouluty\u00f6h\u00f6n. Itsearvioinnin n\u00e4kyvyys opetuksen kent\u00e4ll\u00e4 on my\u00f6s lis\u00e4nnyt sen n\u00e4kyvyytt\u00e4 tutkimuskent\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 Suomessa ett\u00e4 ulkomailla, ja tyypillinen itsearviointiin liittyv\u00e4 tutkimustyyppi on asennetutkimus. Monissa aiemmissa asennetutkimuksissa on kartoitettu sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden asenteita itsearviointia kohtaan, mutta p\u00e4\u00e4paino aiemmassa tutkimuksessa on ollut asenteissa koko itsearvioinnin ilmi\u00f6t\u00e4 kohtaan. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy tarkastelemaan rajatumpaa n\u00e4k\u00f6kulmaa, sill\u00e4 huomio ei ole itsearvioinnin ilmi\u00f6ss\u00e4, vaan sen konkreettisissa menetelmiss\u00e4, joita on ainoastaan sivuttu aiemmissa asennetutkimuksissa. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulun englanninopettajien asenteita tiettyj\u00e4 itsearviointimenetelmi\u00e4 kohtaan. Aineisto ker\u00e4ttiin aiempien tutkimusten tavoin kyselytutkimuksella, joka julkaistiin tammikuussa 2021 ja johon osallistui 31 yl\u00e4koulun englanninopettajaa ymp\u00e4ri Suomea. Kyselyyn on koottu erilaisista tutkimuksista ja muista alan l\u00e4hteist\u00e4 12 erilaista itsearviointimenetelm\u00e4\u00e4. Analyysiss\u00e4 n\u00e4m\u00e4 menetelm\u00e4t on jaoteltu kolmeen p\u00e4\u00e4tyyppiin niiden keskeisimpien ominaisuuksiensa perusteella: strukturoituihin, integroituihin ja ohjaaviin menetelmiin. Menetelmist\u00e4 itsearviointilomakkeet, tavoitekartat, osaamispistetaulukot ja oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjat on luokiteltu strukturoiduiksi menetelmiksi siksi, ett\u00e4 ne ovat alun perin suunniteltu itsearviointiaineiston keruuta varten. Integroituja menetelmi\u00e4 edustavat oppikirjojen itsearviointiteht\u00e4v\u00e4t, portfoliot, Eurooppalainen kielisalkku sek\u00e4 lunttilappukoe, sill\u00e4 ne ker\u00e4\u00e4v\u00e4t itsearviointia naamioitumalla muun kouluty\u00f6n ja eri tavoitteiden taakse. Ohjaavia menetelmi\u00e4 edustavat itsearviointikeskustelu, s\u00e4hk\u00f6iset sovellukset, aiheeseen her\u00e4ttely ja porrastettu tasokoe, jotka ovat vuorovaikutteisia menetelmi\u00e4. Tutkimus pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: (1) Millaista tietoa, ajatuksia, tunteita ja k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 opettajilla on erilaisten itsearviointimenetelmien suhteen? (2) Onko itsearvioinnin p\u00e4\u00e4tyyppeihin kohdistuvissa asenteissa eroa ja jos on, miksi? Keskeisimm\u00e4t tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajien tiet\u00e4mys metodeista on varsin laaja ja melkein kaikki menetelm\u00e4t ovat vastaajille tuttuja ennest\u00e4\u00e4n. Ajatukset ja tunteet vaihtelevat, ja kuhunkin menetelm\u00e4\u00e4n liitet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 vahvuuksia ja heikkouksia, mutta monia vastauksia yhdist\u00e4\u00e4 se, ett\u00e4 useita menetelmi\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n ty\u00f6l\u00e4in\u00e4 ja aikaa vievin\u00e4. K\u00e4ytt\u00f6 on laajaa, sill\u00e4 jokaista menetelm\u00e4\u00e4 ilmoitetaan k\u00e4ytetyn v\u00e4hint\u00e4\u00e4n joskus. Itsearviointilomakkeet, oppikirjan teht\u00e4v\u00e4t ja itsearviointikeskustelu ovat selke\u00e4sti suosituimmat ja tyypillisimmin k\u00e4ytetyt menetelm\u00e4t. P\u00e4\u00e4tyypeist\u00e4 suurimmassa suosiossa ovat ohjaavat menetelm\u00e4t, sill\u00e4 etenkin niiden k\u00e4ytt\u00f6 on merkitt\u00e4v\u00e4sti laajempaa kuin strukturoitujen ja integroitujen. Tutkimuksen tulokset antavat hyv\u00e4n jalansijan tulevalle tutkimukselle, joka esimerkiksi pyrkii tarkastelemaan asenteita laajemmalla otannalla. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s opetusty\u00f6ss\u00e4 ja sen suunnittelussa, sill\u00e4 esimerkiksi opettajien tuntemusta eri itsearviointimenetelmist\u00e4 voidaan lis\u00e4t\u00e4 tutkimuksen luoman pohjan avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-18T10:32:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-18T10:32:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "136", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lower-secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-assessment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105182993", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "upper comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "self-evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attitudes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75725
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dba93ffe-b491-410f-95c2-4bc1632f6476\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105182993.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kostiainen, Tommi Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods lower-secondary school self-assessment Englannin kieli English 301 yläkoulu itsearviointi englannin kieli opetus arviointi kieltenopettajat asenteet upper comprehensive school self-evaluation English language teaching and instruction evaluation language teachers attitudes
title Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
title_full Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
title_fullStr Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
title_full_unstemmed Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
title_short Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
title_sort lower secondary school english teachers attitudes towards different self assessment methods
title_txtP Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
topic lower-secondary school self-assessment Englannin kieli English 301 yläkoulu itsearviointi englannin kieli opetus arviointi kieltenopettajat asenteet upper comprehensive school self-evaluation English language teaching and instruction evaluation language teachers attitudes
topic_facet 301 Englannin kieli English English language arviointi asenteet attitudes englannin kieli evaluation itsearviointi kieltenopettajat language teachers lower-secondary school opetus self-assessment self-evaluation teaching and instruction upper comprehensive school yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75725 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105182993
work_keys_str_mv AT kostiainentommi lowersecondaryschoolenglishteachersattitudestowardsdifferentselfassessmentmethod