Arviointia matkan varrella luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia alakoulun luokanopettajien käyttämiä formatiivisen arvioinnin käytänteitä. Tutkimustehtävänä oli tuottaa tietoa ja kasvattaa ymmärrystä formatiivisen arvioinnin monitahoisesta luonteesta ja selvittää alakoulun luokanopettajien käyttämiä formatiivisen arvioi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivula, Liisamaija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75719
_version_ 1826225712479076352
author Koivula, Liisamaija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koivula, Liisamaija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koivula, Liisamaija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koivula, Liisamaija
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia alakoulun luokanopettajien käyttämiä formatiivisen arvioinnin käytänteitä. Tutkimustehtävänä oli tuottaa tietoa ja kasvattaa ymmärrystä formatiivisen arvioinnin monitahoisesta luonteesta ja selvittää alakoulun luokanopettajien käyttämiä formatiivisen arvioinnin käytänteitä – minkälaisia arviointitapoja he käyttävät oppilaan arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksesta kertyneen aineiston avulla pohdittiin luokanopettajien käsityksiä formatiivisesta arvioinnista arviointivälineenä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla seitsemää alakoulun opettajaa. Haastattelumuotona käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto litteroitiin ja haastatteluvastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla teemoitellen ja luokitellen. Litteroitua aineistoa kertyi 103 sivua. Sisällönanalyysi oli osin teoriaohjaavaa, mutta suurelta osin teorialähtöistä. Tutkimuksen teoreettisena pohjana toimi OECD:n vuonna 2005 teettämä laaja monimetodinen tutkimus formatiivisesta arvioinnista. Tämän tutkimuksen sisällönanalyysissa käytettiin apuna OECD 2005 – tutkimuksen luokittelumatriisia formatiivisen arvioinnin käytänteistä. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat käyttävät runsaasti ja monipuolisesti erilaisia formatiivisen arvioinnin käytänteitä. Lisäksi tutkimustulosten mukaan suurin osa luokanopettajista koki formatiivisen arvioinnin erittäin tärkeänä osana arviointia, kuitenkaan summatiivisen arvioinnin tärkeyttä unohtamatta. Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että formatiivisen arvioinnin käytänteet ovat nousemassa yhä tärkeämpään rooliin osana oppilasarviointia. Tutkimus osoitti myös sen, että jatkuva tutkimus aiheesta on tarpeellista, koska arviointi kaikkine eri muotoineen muuttuu yhteiskunnan mukana jatkuvasti.
first_indexed 2021-05-18T20:04:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivula, Liisamaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-18T10:14:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-18T10:14:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75719", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia alakoulun luokanopettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 formatiivisen arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli tuottaa tietoa ja kasvattaa ymm\u00e4rryst\u00e4 formatiivisen arvioinnin monitahoisesta luonteesta ja selvitt\u00e4\u00e4 alakoulun luokanopettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 formatiivisen arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 \u2013 mink\u00e4laisia arviointitapoja he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t oppilaan arvioinnissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksesta kertyneen aineiston avulla pohdittiin luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 formatiivisesta arvioinnista arviointiv\u00e4lineen\u00e4. \nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 alakoulun opettajaa. Haastattelumuotona k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto litteroitiin ja haastatteluvastaukset analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla teemoitellen ja luokitellen. Litteroitua aineistoa kertyi 103 sivua. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi oli osin teoriaohjaavaa, mutta suurelta osin teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4. Tutkimuksen teoreettisena pohjana toimi OECD:n vuonna 2005 teett\u00e4m\u00e4 laaja monimetodinen tutkimus formatiivisesta arvioinnista. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysissa k\u00e4ytettiin apuna OECD 2005 \u2013 tutkimuksen luokittelumatriisia formatiivisen arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4. \nTutkimustulosten mukaan luokanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t runsaasti ja monipuolisesti erilaisia formatiivisen arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimustulosten mukaan suurin osa luokanopettajista koki formatiivisen arvioinnin eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana arviointia, kuitenkaan summatiivisen arvioinnin t\u00e4rkeytt\u00e4 unohtamatta. \nTutkimustulokset antoivat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 formatiivisen arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nteet ovat nousemassa yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4n rooliin osana oppilasarviointia. Tutkimus osoitti my\u00f6s sen, ett\u00e4 jatkuva tutkimus aiheesta on tarpeellista, koska arviointi kaikkine eri muotoineen muuttuu yhteiskunnan mukana jatkuvasti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-18T10:14:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-18T10:14:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formatiivinen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasl\u00e4ht\u00f6inen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105182987", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75719
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ecd0fce1-4ca0-465b-97b7-04d8c302a686\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105182987.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivula, Liisamaija Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet formatiivinen arviointi oppilaslähtöinen arviointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu arviointi oppilasarviointi luokanopettajat
title Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet
title_full Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet
title_fullStr Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet
title_full_unstemmed Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet
title_short Arviointia matkan varrella
title_sort arviointia matkan varrella luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet
title_sub luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet
title_txtP Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet
topic formatiivinen arviointi oppilaslähtöinen arviointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu arviointi oppilasarviointi luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi formatiivinen arviointi luokanopettajat oppilasarviointi oppilaslähtöinen arviointi peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75719 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105182987
work_keys_str_mv AT koivulaliisamaija arviointiamatkanvarrellaluokanopettajienformatiivisenarvioinninkäytänteet