Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään eli OHJAT –seurantatutkimuksen kokonaisuudesta, jo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Taurén, Juuli-Anna, Kotiranta, Pauliina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75689
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään eli OHJAT –seurantatutkimuksen kokonaisuudesta, jossa tutkitaan kaikissa oppilaitoskonteksteissa toimivien opinto-ohjaajien koulutusta, työuria, työnkuvia sekä työhyvinvointia (ks. Rantanen, Mäkikangas, Puukari & Silvonen, 2020; Rantanen, Silvonen, Koskela & Puukari, 2020; Rantanen, 2019; Rantanen & Silvonen, 2018). Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2020 haastattelemalla eri koulutusasteilla toimivia opinto-ohjaajia. Tämän tutkielman aineistona on 11 peruskoulun opinto-ohjaajan haastattelua. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto on analysoitu laadullisesti, aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaattein. Analyysin tuloksena muodostui neljä pääluokkaa. Muuttuva työelämä pääluokka on pääluokista selkeästi suurin. Luokka muodostuu yläluokista työn muutos, tulevaisuuden työelämätaidot ja vaatimukset sekä tulevaisuuden työelämän haasteet. Mahdollisuudet tulevaisuudessa luokka sisältää yläluokat koulutuksen ja työelämän mahdollisuudet ja muut mahdollisuudet. Tulevaisuuteen ohjaaminen on yläluokkien nuorten tulevaisuuden näkymät ja tulevaisuusohjaus muodostama. Eriarvoistuva yhteiskunta sisältää yläluokat rakenteelliset haasteet ja nuorten henkinen jaksaminen.