Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään eli OHJAT –seurantatutkimuksen kokonaisuudesta, jo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Taurén, Juuli-Anna, Kotiranta, Pauliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75689
Description
Summary:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään eli OHJAT –seurantatutkimuksen kokonaisuudesta, jossa tutkitaan kaikissa oppilaitoskonteksteissa toimivien opinto-ohjaajien koulutusta, työuria, työnkuvia sekä työhyvinvointia (ks. Rantanen, Mäkikangas, Puukari & Silvonen, 2020; Rantanen, Silvonen, Koskela & Puukari, 2020; Rantanen, 2019; Rantanen & Silvonen, 2018). Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2020 haastattelemalla eri koulutusasteilla toimivia opinto-ohjaajia. Tämän tutkielman aineistona on 11 peruskoulun opinto-ohjaajan haastattelua. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto on analysoitu laadullisesti, aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaattein. Analyysin tuloksena muodostui neljä pääluokkaa. Muuttuva työelämä pääluokka on pääluokista selkeästi suurin. Luokka muodostuu yläluokista työn muutos, tulevaisuuden työelämätaidot ja vaatimukset sekä tulevaisuuden työelämän haasteet. Mahdollisuudet tulevaisuudessa luokka sisältää yläluokat koulutuksen ja työelämän mahdollisuudet ja muut mahdollisuudet. Tulevaisuuteen ohjaaminen on yläluokkien nuorten tulevaisuuden näkymät ja tulevaisuusohjaus muodostama. Eriarvoistuva yhteiskunta sisältää yläluokat rakenteelliset haasteet ja nuorten henkinen jaksaminen.