Toimijuuden tukeminen ohjauksessa opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan nuorten toimijuuden osa-alueet, miten ohjaajat kokevat pystyvänsä tukemaan t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sarén, Raisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75660
_version_ 1828193058885206016
author Sarén, Raisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sarén, Raisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sarén, Raisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sarén, Raisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan nuorten toimijuuden osa-alueet, miten ohjaajat kokevat pystyvänsä tukemaan toimijuutta ohjauksen keinoin ja mitkä ovat toimijuuden tukemisen haasteita ja esteitä ohjauksessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerät-tiin yksilöhaastatteluina joulukuun 2020 ja helmikuun 2021 aikana. Tutkimuk-seen osallistui yhteensä seitsemän opinto-ohjaajaa, joista neljä työskentelee lukiossa, kaksi ammatillisessa oppilaitoksessa ja yksi kaksoistutkinnon opinto-ohjaajana. Tulosten perusteella nuorten toimijuuden tärkeimmät osa-alueet ovat metakognitiiviset taidot, minäpystyvyys ja sosiaaliset taidot. Metakognitiivi-sista taidoista tärkeimpiä ovat itsetuntemus, aktiivisuus ja tiedonhankintatai-dot. Näitä toimijuuden osa-alueita voidaan parhaiten tukea ohjauksessa yksi-lökeskusteluilla ja ajan antamisella. Toimijuuden tukemisen suurimmat haas-teet ovat liian vähäinen aika sekä nuorten terveys- ja toimintakykyongelmat. Ohjauksessa aika luo tilaa ja antaa mahdollisuuksia toimijuuden tukemi-seen. Tulevaisuudessa toisen asteen opinto-ohjauksessa tarvitaan riittävästi aikaa yksilökeskusteluille ja toimijuutta tukevalle ohjaukselle. Lisäksi varhai-sella puuttumisella nuorten toimintakyky- ja terveyshaasteisiin mahdollistet-taisiin ohjauksen vahvempi ja syvällisempi tuki nuoren toimijuudelle.
first_indexed 2021-05-17T13:40:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Parkkinen, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sar\u00e9n, Raisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-17T06:05:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-17T06:05:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75660", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siit\u00e4, mitk\u00e4 ovat ohjaajien kokemusten mukaan nuorten toimijuuden osa-alueet, miten ohjaajat kokevat pystyv\u00e4ns\u00e4 tukemaan toimijuutta ohjauksen keinoin ja mitk\u00e4 ovat toimijuuden tukemisen haasteita ja esteit\u00e4 ohjauksessa. \nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4t-tiin yksil\u00f6haastatteluina joulukuun 2020 ja helmikuun 2021 aikana. Tutkimuk-seen osallistui yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n opinto-ohjaajaa, joista nelj\u00e4 ty\u00f6skentelee lukiossa, kaksi ammatillisessa oppilaitoksessa ja yksi kaksoistutkinnon opinto-ohjaajana. \nTulosten perusteella nuorten toimijuuden t\u00e4rkeimm\u00e4t osa-alueet ovat metakognitiiviset taidot, min\u00e4pystyvyys ja sosiaaliset taidot. Metakognitiivi-sista taidoista t\u00e4rkeimpi\u00e4 ovat itsetuntemus, aktiivisuus ja tiedonhankintatai-dot. N\u00e4it\u00e4 toimijuuden osa-alueita voidaan parhaiten tukea ohjauksessa yksi-l\u00f6keskusteluilla ja ajan antamisella. Toimijuuden tukemisen suurimmat haas-teet ovat liian v\u00e4h\u00e4inen aika sek\u00e4 nuorten terveys- ja toimintakykyongelmat. \nOhjauksessa aika luo tilaa ja antaa mahdollisuuksia toimijuuden tukemi-seen. Tulevaisuudessa toisen asteen opinto-ohjauksessa tarvitaan riitt\u00e4v\u00e4sti aikaa yksil\u00f6keskusteluille ja toimijuutta tukevalle ohjaukselle. Lis\u00e4ksi varhai-sella puuttumisella nuorten toimintakyky- ja terveyshaasteisiin mahdollistet-taisiin ohjauksen vahvempi ja syv\u00e4llisempi tuki nuoren toimijuudelle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-17T06:05:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-17T06:05:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105172934", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75660
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/957b8158-3cb3-4834-83e2-ad96d68bf764\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105172934.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sarén, Raisa Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 ohjaus (neuvonta ja opastus) toisen asteen koulutus sisällönanalyysi toimijuus opinto-ohjaajat opinto-ohjaus
title Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
title_full Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
title_fullStr Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
title_full_unstemmed Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
title_short Toimijuuden tukeminen ohjauksessa
title_sort toimijuuden tukeminen ohjauksessa opinto ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
title_sub opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
title_txtP Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
topic Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 ohjaus (neuvonta ja opastus) toisen asteen koulutus sisällönanalyysi toimijuus opinto-ohjaajat opinto-ohjaus
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaajat opinto-ohjaus sisällönanalyysi toimijuus toisen asteen koulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75660 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172934
work_keys_str_mv AT sarenraisa toimijuudentukeminenohjauksessaopintoohjaajienkokemuksiatoimijuudentukemisestaopintoo