An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools

Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. Tutkimus käsitteli neljää eri suullisen kielitaidon opetusmetodia, joiden käytöll...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tamminen, Tuulia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75434
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. Tutkimus käsitteli neljää eri suullisen kielitaidon opetusmetodia, joiden käytöllä voitaisiin parantaa lukiolaisten suullisen englannin kielen taitoja ilman suurta muutosta pakollisiin englannin kielen kursseihin. Näitä metodeja ovat tehtäviin perustuva (task-based teaching), yhteistyöhön perustuva (cooperative teaching), vieraskielinen (language immersion) sekä metakognitiivinen (metacognitive teaching) opetusmetodit. Tutkimuksessa painotettiin näiden metodien nautinnollisuutta ja niiden suhdetta oppilaiden kokemukseen omasta oppimisestaan. Tutkimuksen kohteena olivat lukiolaiset. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, johon vastasi 71 oppilasta kolmesta eri lukiosta. Metodeista language immersion paljastui kyselyn tulosten perusteella suosituimmaksi. Sitä pidettiin nautinnollisimpana sekä parhaiten suullisia kielitaitoja opettavana. Järjestyksessä seuraaviksi suosituimpina metodeina olivat cooperative teaching, task-based teaching ja metacognitive teaching. Tulosten perusteella voidaan olettaa, että jos language immersion opetusmetodia käytettäisiin useammin lukion englannin kielen tunneilla, oppilaiden suullinen kielitaito paranisi.