Summary: | Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen
opetuksen pakollisilla kursseilla. Tutkimus käsitteli neljää eri suullisen kielitaidon opetusmetodia, joiden käytöllä voitaisiin parantaa lukiolaisten suullisen englannin kielen taitoja ilman suurta muutosta pakollisiin englannin kielen kursseihin. Näitä metodeja ovat tehtäviin perustuva (task-based teaching), yhteistyöhön perustuva (cooperative teaching), vieraskielinen (language immersion) sekä metakognitiivinen (metacognitive teaching) opetusmetodit. Tutkimuksessa painotettiin näiden metodien nautinnollisuutta ja niiden suhdetta oppilaiden kokemukseen omasta oppimisestaan. Tutkimuksen kohteena olivat lukiolaiset. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, johon vastasi 71 oppilasta kolmesta eri lukiosta.
Metodeista language immersion paljastui kyselyn tulosten perusteella suosituimmaksi. Sitä pidettiin nautinnollisimpana sekä parhaiten suullisia kielitaitoja opettavana. Järjestyksessä seuraaviksi suosituimpina metodeina olivat cooperative teaching, task-based teaching ja metacognitive teaching.
Tulosten perusteella voidaan olettaa, että jos language immersion opetusmetodia käytettäisiin useammin lukion englannin kielen tunneilla, oppilaiden suullinen kielitaito paranisi.
|