Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers

Oikeiden materiaalien valitseminen englannin kielen opetuksessa Suomessa on erityisen tärkeää. Erityisesti monilukutaitojen sekä monikulttuurisuuden merkityksen kasvaessa, on monipuolisten tekstimateriaalien hyödyntäminen aiempaa merkityksellisempää. Kaunokirjallisuus yhdistää kielen lisäksi kulttuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolehmainen, Valtter
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75428
_version_ 1826225807777857536
author Kolehmainen, Valtter
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kolehmainen, Valtter Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kolehmainen, Valtter Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kolehmainen, Valtter
datasource_str_mv jyx
description Oikeiden materiaalien valitseminen englannin kielen opetuksessa Suomessa on erityisen tärkeää. Erityisesti monilukutaitojen sekä monikulttuurisuuden merkityksen kasvaessa, on monipuolisten tekstimateriaalien hyödyntäminen aiempaa merkityksellisempää. Kaunokirjallisuus yhdistää kielen lisäksi kulttuurillista diskurssia, jonka takia se voi toimia monipuolisena opetustyökaluna. Kompleksisuutensa takia kaunokirjallisuus voi kuitenkin olla haastavaa sisällyttää oppilasinklusiivisesti ja toimivasti vieraan kielen opetukseen. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten suomalaiset yläasteen englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kokevat ja käyttävät kaunokirjallisuutta opetuksessa. Tutkielma toteutettiin Webropol kyselynä, joka jaettiin Suomen englanninopettajat ry sekä Englannin opettajat Facebook ryhmiin. Kyselyyn osallistui kokonaisuudessaan 29 henkilöä. Tutkimuksen tulosten perusteella ilmeni, että yläasteen englannin opettajat näkevät kirjallisuuden positiivisena asiana. Tämän lisäksi suurin osa vastaajista hyödyntää kaunokirjallisuutta opetuksessaan. Englannin opettajat kuitenkin hyödyntävät suhteellisen vähän kirjallisuutta opetuksessaan. Vastaajat kokevat, että autenttisten tekstien hyödyntäminen tekee opetuksesta monipuolisempaa ja vastaa erilaisten oppilaiden erilaisiin tarpeisiin. Vastaajat myös mainitsevat, että autenttiset tekstit opettavat kulttuuria sekä kielitaitoa oppilaille. Tuloksista selvisi kuitenkin myös, että monet opettajat kokevat omat taitonsa kirjallisuuden opettamisessa puutteellisiksi. He myös kokevat, että heidän aikataulunsa ei salli kirjallisuuden sisällyttämistä opetukseen.
first_indexed 2021-05-11T20:05:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kolehmainen, Valtter", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-11T05:59:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-11T05:59:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75428", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oikeiden materiaalien valitseminen englannin kielen opetuksessa Suomessa on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Erityisesti monilukutaitojen sek\u00e4 monikulttuurisuuden merkityksen kasvaessa, on monipuolisten tekstimateriaalien hy\u00f6dynt\u00e4minen aiempaa merkityksellisemp\u00e4\u00e4. Kaunokirjallisuus yhdist\u00e4\u00e4 kielen lis\u00e4ksi kulttuurillista diskurssia, jonka takia se voi toimia monipuolisena opetusty\u00f6kaluna. Kompleksisuutensa takia kaunokirjallisuus voi kuitenkin olla haastavaa sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 oppilasinklusiivisesti ja toimivasti vieraan kielen opetukseen. \nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 miten suomalaiset yl\u00e4asteen englantia vieraana kielen\u00e4 opettavat opettajat kokevat ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kaunokirjallisuutta opetuksessa. Tutkielma toteutettiin Webropol kyselyn\u00e4, joka jaettiin Suomen englanninopettajat ry sek\u00e4 Englannin opettajat Facebook ryhmiin. Kyselyyn osallistui kokonaisuudessaan 29 henkil\u00f6\u00e4. \nTutkimuksen tulosten perusteella ilmeni, ett\u00e4 yl\u00e4asteen englannin opettajat n\u00e4kev\u00e4t kirjallisuuden positiivisena asiana. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi suurin osa vastaajista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kaunokirjallisuutta opetuksessaan. Englannin opettajat kuitenkin hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t suhteellisen v\u00e4h\u00e4n kirjallisuutta opetuksessaan. Vastaajat kokevat, ett\u00e4 autenttisten tekstien hy\u00f6dynt\u00e4minen tekee opetuksesta monipuolisempaa ja vastaa erilaisten oppilaiden erilaisiin tarpeisiin. Vastaajat my\u00f6s mainitsevat, ett\u00e4 autenttiset tekstit opettavat kulttuuria sek\u00e4 kielitaitoa oppilaille. Tuloksista selvisi kuitenkin my\u00f6s, ett\u00e4 monet opettajat kokevat omat taitonsa kirjallisuuden opettamisessa puutteellisiksi. He my\u00f6s kokevat, ett\u00e4 heid\u00e4n aikataulunsa ei salli kirjallisuuden sis\u00e4llytt\u00e4mist\u00e4 opetukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-11T05:59:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-11T05:59:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105112713", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "survey-tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "survey research", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational methods", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "literature", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75428
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1c1aebf5-bf69-4684-9d4b-5e9da9eb4e87\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105112713.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kolehmainen, Valtter Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers EFL Englannin kieli English 301 survey-tutkimus opetusmenetelmät englannin kieli opetus kirjallisuus oppimateriaali survey research educational methods English language teaching and instruction literature study material
title Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers
title_full Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers
title_fullStr Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers
title_full_unstemmed Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers
title_short Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers
title_sort perceptions and use of literature by finnish upper comprehensive school efl teachers
title_txtP Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers
topic EFL Englannin kieli English 301 survey-tutkimus opetusmenetelmät englannin kieli opetus kirjallisuus oppimateriaali survey research educational methods English language teaching and instruction literature study material
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language educational methods englannin kieli kirjallisuus literature opetus opetusmenetelmät oppimateriaali study material survey research survey-tutkimus teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75428 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105112713
work_keys_str_mv AT kolehmainenvaltter perceptionsanduseofliteraturebyfinnishuppercomprehensiveschooleflteachers