Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää reflektiota oppimisen mahdollistajana ja selvittää sitä, miten opettajat rakentavat oppilailleen reflektioprosesseja alakoulussa sekä miten opettajat näitä prosesseja ohjaavat. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä, johon aine...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Autio, Tiina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75193
_version_ 1826225700818911232
author Autio, Tiina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Autio, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Autio, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Autio, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää reflektiota oppimisen mahdollistajana ja selvittää sitä, miten opettajat rakentavat oppilailleen reflektioprosesseja alakoulussa sekä miten opettajat näitä prosesseja ohjaavat. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä, johon aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmällä syksyllä 2020. Tutkimukseen osallistuneet opettajat hyödyntävät opetuksessaan reflektiota ja siten ohjaavat reflektiota oppilaille. Opettajat toimivat tai olivat toimineet alakoulussa joko luokanopettajana tai erityisopettajana. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimus osoitti, että opettajat pitävät reflektioprosessin rakentamisessa pohjaominaisuuksina turvallisuutta, viestintätaitoja sekä oppilastuntemusta. Opettajat käsittävät reflektioprosessin rakentuvan näiden pohjaominaisuuksien päälle tavoitteellisuuden, ryhmän vaikutuksen ja helposta vaikeampaan etenemisen kautta. Lopulta opettajat kuvasivat reflektioprosessin näkyvän toiminnassa. Reflektioprosessin ohjaamisesta tässä tutkimuksessa selvisi, että reflektio tapahtuu pääsääntöisesti toiminnan jälkeen keskusteluna. Opettajan tulee valita reflektionohjaustila tarkasti, sillä rauhallisuus, yksityisyys ja tasa-arvoisuus ovat tärkeitä tilan ominaisuuksia. Keskustelussa opettaja ohjaa oppilasta löytämään onnistumisen ja hyvän omasta toiminnastaan. Opettaja ohjaa myös oppilasta kasvattamaan itseluottamusta ja itsetuntemusta. Opettaja voi hyödyntää reflektion ohjaamisessa monipuolisia apuvälineitä, jotta keskustelu saadaan etenemään.
first_indexed 2021-04-26T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Autio, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-26T10:08:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-26T10:08:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75193", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 reflektiota oppimisen\nmahdollistajana ja selvitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, miten opettajat rakentavat oppilailleen reflektioprosesseja\nalakoulussa sek\u00e4 miten opettajat n\u00e4it\u00e4 prosesseja ohjaavat.\nTutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmill\u00e4, johon aineisto ker\u00e4ttiin\nhaastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 opettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun\nteemahaastattelun menetelm\u00e4ll\u00e4 syksyll\u00e4 2020. Tutkimukseen osallistuneet\nopettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan reflektiota ja siten ohjaavat reflektiota\noppilaille. Opettajat toimivat tai olivat toimineet alakoulussa joko luokanopettajana\ntai erityisopettajana. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\nmenetelmin.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t reflektioprosessin rakentamisessa\npohjaominaisuuksina turvallisuutta, viestint\u00e4taitoja sek\u00e4 oppilastuntemusta.\nOpettajat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t reflektioprosessin rakentuvan n\u00e4iden pohjaominaisuuksien\np\u00e4\u00e4lle tavoitteellisuuden, ryhm\u00e4n vaikutuksen ja helposta vaikeampaan etenemisen\nkautta. Lopulta opettajat kuvasivat reflektioprosessin n\u00e4kyv\u00e4n toiminnassa.\nReflektioprosessin ohjaamisesta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 reflektio\ntapahtuu p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti toiminnan j\u00e4lkeen keskusteluna. Opettajan tulee valita\nreflektionohjaustila tarkasti, sill\u00e4 rauhallisuus, yksityisyys ja tasa-arvoisuus ovat\nt\u00e4rkeit\u00e4 tilan ominaisuuksia. Keskustelussa opettaja ohjaa oppilasta l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n\nonnistumisen ja hyv\u00e4n omasta toiminnastaan. Opettaja ohjaa my\u00f6s oppilasta kasvattamaan\nitseluottamusta ja itsetuntemusta. Opettaja voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 reflektion\nohjaamisessa monipuolisia apuv\u00e4lineit\u00e4, jotta keskustelu saadaan etenem\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-04-26T10:08:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-26T10:08:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reflektioprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reflektion ohjaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : \u201dSeh\u00e4n on kuitenkin yks t\u00e4rkeimmist\u00e4 taidoista mit\u00e4 me opitaan koulussa\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104262487", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75193
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/27c21bc8-fa3d-457b-aabe-209adb77bd38\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104262487.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Autio, Tiina Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa” reflektioprosessi reflektion ohjaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen reflektio opetus alakoulu
title Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”
title_full Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”
title_fullStr Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa” Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa” Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”
title_short Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa
title_sort opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa
title_sub ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”
title_txtP Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”
topic reflektioprosessi reflektion ohjaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen reflektio opetus alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu opetus oppiminen reflektio reflektion ohjaaminen reflektioprosessi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75193 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104262487
work_keys_str_mv AT autiotiina opettajienkokemuksiareflektioprosessinohjaamisestaalakoulussasehänonkuitenkinykstärke