Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää reflektiota oppimisen mahdollistajana ja selvittää sitä, miten opettajat rakentavat oppilailleen reflektioprosesseja alakoulussa sekä miten opettajat näitä prosesseja ohjaavat. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä, johon aine...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Autio, Tiina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75193
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää reflektiota oppimisen mahdollistajana ja selvittää sitä, miten opettajat rakentavat oppilailleen reflektioprosesseja alakoulussa sekä miten opettajat näitä prosesseja ohjaavat. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä, johon aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmällä syksyllä 2020. Tutkimukseen osallistuneet opettajat hyödyntävät opetuksessaan reflektiota ja siten ohjaavat reflektiota oppilaille. Opettajat toimivat tai olivat toimineet alakoulussa joko luokanopettajana tai erityisopettajana. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimus osoitti, että opettajat pitävät reflektioprosessin rakentamisessa pohjaominaisuuksina turvallisuutta, viestintätaitoja sekä oppilastuntemusta. Opettajat käsittävät reflektioprosessin rakentuvan näiden pohjaominaisuuksien päälle tavoitteellisuuden, ryhmän vaikutuksen ja helposta vaikeampaan etenemisen kautta. Lopulta opettajat kuvasivat reflektioprosessin näkyvän toiminnassa. Reflektioprosessin ohjaamisesta tässä tutkimuksessa selvisi, että reflektio tapahtuu pääsääntöisesti toiminnan jälkeen keskusteluna. Opettajan tulee valita reflektionohjaustila tarkasti, sillä rauhallisuus, yksityisyys ja tasa-arvoisuus ovat tärkeitä tilan ominaisuuksia. Keskustelussa opettaja ohjaa oppilasta löytämään onnistumisen ja hyvän omasta toiminnastaan. Opettaja ohjaa myös oppilasta kasvattamaan itseluottamusta ja itsetuntemusta. Opettaja voi hyödyntää reflektion ohjaamisessa monipuolisia apuvälineitä, jotta keskustelu saadaan etenemään.