Yhteenveto: | Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien näkemyksiä tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäynnistä koronavirusepidemian aiheuttaman etäopetuksen aikana keväällä 2020. Tavoitteena oli selvittää, miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki järjestettiin etäopetuksen aikana ja millaisia tekijöitä etäopetukseen liittyi tuen piirissä olevien oppilaiden kohdalla. Lisäksi tarkasteltiin, millaisena tuen piirissä olevien oppilaiden asema näyttäytyi etäopetuksen kontekstissa. Laadullisen tutkimuksen kirjoitelma-aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä Webropol-ohjelman avulla kevään 2020 aikana. Aineisto koostui 41 erityisopettajan vastauksesta, ja se analysoitiin temaattisella analyysilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että tietoteknologialla oli merkittävä rooli oppimisen ja koulunkäynnin tuen sekä yhteydenpidon järjestämisessä etäopetuksen aikana. Teknologia myös mahdollisti melko hyvin oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimisen. Lisäksi niin opettajat kuin oppilaat oppivat uusia taitoja: teknologiset taidot ja joidenkin oppilaiden itseohjautuvuus kehittyivät. Etäopetuksen aikana sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tapahtui muutoksia. Henkilökohtainen vuorovaikutus opettajan ja oppilaan välillä lisääntyi, jolloin heidän välinen suhteensa tyypillisesti syveni. Toisaalta havaittiin, että oppilaiden välinen eriarvoisuus korostui etäopetuksen myötä. Erot liittyivät ammattilaisten toimintaan ja käytössä oleviin resursseihin, oppilaan kotioloihin ja kotoa saatavaan tukeen sekä oppilaan yksilöllisiin ominaisuuksiin ja tuen tarpeen luonteeseen.
|