Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä

Tutkin pro gradu -tutkielmassani lukiolaisten kokemuksia pakollisen musiikin kurssin stressaavuudesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa määrällisen tutkimuksen menetelmin, millaisesta ilmiöstä on kyse puhuttaessa musiikin oppiaineen stressaavuudesta lukiossa. Aiheenvalinnan taustalla on kiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pajunen, Josefiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74845
_version_ 1826225766998736896
author Pajunen, Josefiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pajunen, Josefiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pajunen, Josefiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pajunen, Josefiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkin pro gradu -tutkielmassani lukiolaisten kokemuksia pakollisen musiikin kurssin stressaavuudesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa määrällisen tutkimuksen menetelmin, millaisesta ilmiöstä on kyse puhuttaessa musiikin oppiaineen stressaavuudesta lukiossa. Aiheenvalinnan taustalla on kiinnostus saada tietoa siitä, millainen musiikin oppiaineen mahdollinen osuus voisi olla lukiolaisten koulu-uupumuksessa. Musiikki käsitetään usein helppona tai kevyenä oppiaineena ohittaen kokonaan se mahdollisuus, että se voi esimerkiksi aktiivista osallistumista ja esiintymistä edellyttävänä oppiaineena olla myös kuormittava. Tämän vuoksi koin tarpeellisena tarkastella myös musiikkia koulu-uupumuksen näkökulmasta. Tutkielman kohteena olivat lukion pakollisten musiikin kurssien opiskelijat. Tutkielmassa tarkasteltiin sitä, miten stressaavana lukiolaiset kokevat musiikin kurssit, millaisiin osa-alueisiin lukiolaisten kokema musiikinkurssistressi jäsentyy, ja selittävätkö taustamuuttujat (harrastuneisuus, sukupuoli, yleisesti koettu stressi) osa-alueiden kokemista. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääluvusta: stressistä ja lukiolaisten koulu-uupumuksesta sekä musiikista lukion oppiaineena ja osana nuoren kokemusmaailmaa. Määrällinen tutkimus toteutettiin keräämällä tutkimusaineisto Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 105 lukiolaista neljästä eri suomalaisesta lukiosta. Stressin aiheuttajia ja stressin tunteiden yleisyyttä tarkasteltiin vastausten keskiarvojen avulla. Tulosten mukaan musiikin kurssi ei aiheuta lukiolaisissa erityisen paljon stressiä. Musiikin kurssin elementeistä esiintyminen, julkinen laulaminen ja julkinen soittaminen nousivat kuitenkin esiin merkittävinä epämukavuuden tunteita aiheuttavina tekijöinä musiikin kurssilla. Esillä olo eri konteksteissa (esiintyminen sekä laulaminen, soittaminen ja improvisointi muiden kuullen) osoittautui keskiarvojen perusteella musiikin kurssilla useimmin stressaavaksi ja mielessä olevaksi tekijäksi. Faktorianalyysillä aineistosta muodostettiin seitsemän musiikkikurssistressin osa-aluetta: tietojen ja taitojen puute, työmäärä ja ahdistavuus, esillä olo, ulkopuolisuus ja itsetunto, kurssin hyödyttömyys, turhautuneisuus sekä musiikillinen keksintä. Faktoreiden avulla voitiin tarkastella musiikin kurssiin liittyvien stressin osa-alueiden kokemisen yhteyttä harrastuneisuuteen, sukupuoleen sekä yleisesti koettuun stressiin käyttämällä t-testiä ja Pearsonin korrelaatiokerrointa. Tutkimuksessa musiikkia harrastavat opiskelijat kokivat enemmän turhautuneisuutta kurssista ja kurssin hyödyttömyyttä, kun ei-harrastavat taas kokivat useammin stressiä musiikillisten tietojen ja taitojen puutteesta. Sukupuolten välisenä erona havaittiin, että musiikillinen keksintä aiheutti enemmän stressiä naisissa kuin miehissä. Yleisesti elämässä koetun stressin havaittiin korreloivan merkitsevästi tietojen ja taitojen puutteen, kurssin työmäärän ja ahdistavuuden sekä turhautuneisuuden kanssa.
first_indexed 2021-03-26T21:03:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajunen, Josefiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-26T06:23:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-26T06:23:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74845", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin pro gradu -tutkielmassani lukiolaisten kokemuksia pakollisen musiikin kurssin stressaavuudesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen menetelmin, millaisesta ilmi\u00f6st\u00e4 on kyse puhuttaessa musiikin oppiaineen stressaavuudesta lukiossa. Aiheenvalinnan taustalla on kiinnostus saada tietoa siit\u00e4, millainen musiikin oppiaineen mahdollinen osuus voisi olla lukiolaisten koulu-uupumuksessa. Musiikki k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n usein helppona tai kevyen\u00e4 oppiaineena ohittaen kokonaan se mahdollisuus, ett\u00e4 se voi esimerkiksi aktiivista osallistumista ja esiintymist\u00e4 edellytt\u00e4v\u00e4n\u00e4 oppiaineena olla my\u00f6s kuormittava. T\u00e4m\u00e4n vuoksi koin tarpeellisena tarkastella my\u00f6s musiikkia koulu-uupumuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielman kohteena olivat lukion pakollisten musiikin kurssien opiskelijat.\n\nTutkielmassa tarkasteltiin sit\u00e4, miten stressaavana lukiolaiset kokevat musiikin kurssit, millaisiin osa-alueisiin lukiolaisten kokema musiikinkurssistressi j\u00e4sentyy, ja selitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 taustamuuttujat (harrastuneisuus, sukupuoli, yleisesti koettu stressi) osa-alueiden kokemista. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostui kahdesta p\u00e4\u00e4luvusta: stressist\u00e4 ja lukiolaisten koulu-uupumuksesta sek\u00e4 musiikista lukion oppiaineena ja osana nuoren kokemusmaailmaa. M\u00e4\u00e4r\u00e4llinen tutkimus toteutettiin ker\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tutkimusaineisto Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 105 lukiolaista nelj\u00e4st\u00e4 eri suomalaisesta lukiosta.\n\nStressin aiheuttajia ja stressin tunteiden yleisyytt\u00e4 tarkasteltiin vastausten keskiarvojen avulla. Tulosten mukaan musiikin kurssi ei aiheuta lukiolaisissa erityisen paljon stressi\u00e4. Musiikin kurssin elementeist\u00e4 esiintyminen, julkinen laulaminen ja julkinen soittaminen nousivat kuitenkin esiin merkitt\u00e4vin\u00e4 ep\u00e4mukavuuden tunteita aiheuttavina tekij\u00f6in\u00e4 musiikin kurssilla. Esill\u00e4 olo eri konteksteissa (esiintyminen sek\u00e4 laulaminen, soittaminen ja improvisointi muiden kuullen) osoittautui keskiarvojen perusteella musiikin kurssilla useimmin stressaavaksi ja mieless\u00e4 olevaksi tekij\u00e4ksi. Faktorianalyysill\u00e4 aineistosta muodostettiin seitsem\u00e4n musiikkikurssistressin osa-aluetta: tietojen ja taitojen puute, ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja ahdistavuus, esill\u00e4 olo, ulkopuolisuus ja itsetunto, kurssin hy\u00f6dytt\u00f6myys, turhautuneisuus sek\u00e4 musiikillinen keksint\u00e4. Faktoreiden avulla voitiin tarkastella musiikin kurssiin liittyvien stressin osa-alueiden kokemisen yhteytt\u00e4 harrastuneisuuteen, sukupuoleen sek\u00e4 yleisesti koettuun stressiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 t-testi\u00e4 ja Pearsonin korrelaatiokerrointa. Tutkimuksessa musiikkia harrastavat opiskelijat kokivat enemm\u00e4n turhautuneisuutta kurssista ja kurssin hy\u00f6dytt\u00f6myytt\u00e4, kun ei-harrastavat taas kokivat useammin stressi\u00e4 musiikillisten tietojen ja taitojen puutteesta. Sukupuolten v\u00e4lisen\u00e4 erona havaittiin, ett\u00e4 musiikillinen keksint\u00e4 aiheutti enemm\u00e4n stressi\u00e4 naisissa kuin miehiss\u00e4. Yleisesti el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 koetun stressin havaittiin korreloivan merkitsev\u00e4sti tietojen ja taitojen puutteen, kurssin ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja ahdistavuuden sek\u00e4 turhautuneisuuden kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-03-26T06:23:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-26T06:23:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin oppiaine", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin l\u00e4hteen\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103262179", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74845
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/48a1acdf-80ec-4779-8b6b-e724a962a54f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103262179.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pajunen, Josefiina Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä koulu-uupumus musiikin oppiaine määrällinen tutkimus Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki stressi lukiolaiset lukio musiikkikasvatus uupumus
title Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä
title_full Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä
title_fullStr Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä
title_full_unstemmed Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä
title_short Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä
title_sort musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä
title_txtP Musiikin oppiaine lukiolaisen stressin lähteenä
topic koulu-uupumus musiikin oppiaine määrällinen tutkimus Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki stressi lukiolaiset lukio musiikkikasvatus uupumus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus koulu-uupumus lukio lukiolaiset musiikin oppiaine musiikki musiikkikasvatus määrällinen tutkimus stressi uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74845 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103262179
work_keys_str_mv AT pajunenjosefiina musiikinoppiainelukiolaisenstressinlähteenä