"Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla

Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkitystä koulun musiikintuntien sisältönä sekä oppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin tarkastelemalla juuri oppilaiden kokemuksia yhteismusisoinnista. Olen kiinnost...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hartikainen, Oona
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74826
_version_ 1828193204012318720
author Hartikainen, Oona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hartikainen, Oona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hartikainen, Oona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hartikainen, Oona
datasource_str_mv jyx
description Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkitystä koulun musiikintuntien sisältönä sekä oppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin tarkastelemalla juuri oppilaiden kokemuksia yhteismusisoinnista. Olen kiinnostunut myös yhteismusisointikokemuksista, jotka eivät ole olleet niin onnistuneita tai mieleenpainuvia. Tutkin tekijöitä, jotka vaikuttavat yhteismusisoinnin kokemisen taustalla. Valitsin tämän aiheen, sillä yhteismusisointi on nykyisin hyvin keskeinen musiikintuntien sisältö, jolloin sen tärkeyden ja vaikutusten ymmärtäminen on tärkeää. Tulevana musiikinopettajana kerään samalla tietopankkia mahdollisimman sujuvaan ja kaikkien osallisten kannalta kasvattavaan yhteismusisoinnin ohjaukseen. Oppilaiden kokemusten tutkimisen kautta voi saada myös tietoa siitä, mikä opetuksessa toimii ja mikä ei. Haluaisin tulevaisuuden työssäni musiikinopettajana toteuttaa yhteismusisointia niin, että jokainen oppilas voisi kokea olevansa tärkeä osa yhteismusisoinnin rakentumista. Tutkin aihetta kirjallisuuskatsauksena aiempaan tutkimukseen viitaten. Tarkoituksenani on tuoda kirjallisuuden pohjalta esiin eri näkökulmia aiheesta ja näin löytää yleisiä merkityksiä yhteismusisointiin liittyen. Lopultahan yhteismusisoinnin erilaisia merkityksiä on niin paljon kuin on ihmisiäkin, mutta tarkoituksenani on löytää yleisimpiä merkityksiä ja tuoda niitä yhteen. Jaan myös omia näkökulmiani aiheeseen liittyen, kirjallisuuden pohjalta. Yhteismusisointi on monipuolinen tapahtuma, jossa ollaan oppimisen ja tekemisen lisäksi vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Luonnollisesti vuorovaikutus ja toiminta voivat tuoda oppimisen kokemukseen ilon lisäksi haasteita. Erityisen tärkeitä yhteismusisointiin vaikuttavia asioita ovat yhteisöllinen ilmapiiri - johon myös opettaja voi vaikuttaa, opettajan rooli luokassa, palautteen antaminen, oppilaita tukevat työskentelytavat sekä oppilaan musiikillinen maailmankuva ja yksilöllinen kokemus. Jatkossa aihetta voisi tutkia vielä laajemminkin esimerkiksi yhteismusisoinnin työskentelytapojen kautta: Mitkä tavat ovat toimivimpia, ja mikä määränpää yhteismusisoinnilla pitäisi olla? Saisiko yhteismusisoinnista vielä merkityksellisemmän oppimiselämyksen esimerkiksi koko koulun yhdessä rakentaman ja harjoitteleman musikaaliesityksen kautta? Luultavasti jatkan aiheen parissa vielä pro gradu -tutkielmaani.
first_indexed 2024-09-11T08:49:42Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hartikainen, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-24T06:50:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-24T06:50:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74826", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin t\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkityst\u00e4 koulun musiikintuntien sis\u00e4lt\u00f6n\u00e4 sek\u00e4\noppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin tarkastelemalla juuri oppilaiden kokemuksia yhteismusisoinnista. Olen kiinnostunut my\u00f6s\nyhteismusisointikokemuksista, jotka eiv\u00e4t ole olleet niin onnistuneita tai mieleenpainuvia. Tutkin tekij\u00f6it\u00e4, jotka\nvaikuttavat yhteismusisoinnin kokemisen taustalla.\n\nValitsin t\u00e4m\u00e4n aiheen, sill\u00e4 yhteismusisointi on nykyisin hyvin keskeinen musiikintuntien sis\u00e4lt\u00f6, jolloin sen\nt\u00e4rkeyden ja vaikutusten ymm\u00e4rt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Tulevana musiikinopettajana ker\u00e4\u00e4n samalla tietopankkia\nmahdollisimman sujuvaan ja kaikkien osallisten kannalta kasvattavaan yhteismusisoinnin ohjaukseen. Oppilaiden\nkokemusten tutkimisen kautta voi saada my\u00f6s tietoa siit\u00e4, mik\u00e4 opetuksessa toimii ja mik\u00e4 ei. Haluaisin\ntulevaisuuden ty\u00f6ss\u00e4ni musiikinopettajana toteuttaa yhteismusisointia niin, ett\u00e4 jokainen oppilas voisi kokea\nolevansa t\u00e4rke\u00e4 osa yhteismusisoinnin rakentumista.\n\nTutkin aihetta kirjallisuuskatsauksena aiempaan tutkimukseen viitaten. Tarkoituksenani on tuoda kirjallisuuden\npohjalta esiin eri n\u00e4k\u00f6kulmia aiheesta ja n\u00e4in l\u00f6yt\u00e4\u00e4 yleisi\u00e4 merkityksi\u00e4 yhteismusisointiin liittyen. Lopultahan\nyhteismusisoinnin erilaisia merkityksi\u00e4 on niin paljon kuin on ihmisi\u00e4kin, mutta tarkoituksenani on l\u00f6yt\u00e4\u00e4\nyleisimpi\u00e4 merkityksi\u00e4 ja tuoda niit\u00e4 yhteen. Jaan my\u00f6s omia n\u00e4k\u00f6kulmiani aiheeseen liittyen, kirjallisuuden\npohjalta.\n\nYhteismusisointi on monipuolinen tapahtuma, jossa ollaan oppimisen ja tekemisen lis\u00e4ksi vuorovaikutuksessa\nihmisten kanssa. Luonnollisesti vuorovaikutus ja toiminta voivat tuoda oppimisen kokemukseen ilon lis\u00e4ksi\nhaasteita. Erityisen t\u00e4rkeit\u00e4 yhteismusisointiin vaikuttavia asioita ovat yhteis\u00f6llinen ilmapiiri - johon my\u00f6s opettaja\nvoi vaikuttaa, opettajan rooli luokassa, palautteen antaminen, oppilaita tukevat ty\u00f6skentelytavat sek\u00e4 oppilaan musiikillinen maailmankuva ja yksil\u00f6llinen kokemus.\n\nJatkossa aihetta voisi tutkia viel\u00e4 laajemminkin esimerkiksi yhteismusisoinnin ty\u00f6skentelytapojen kautta: Mitk\u00e4\ntavat ovat toimivimpia, ja mik\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4np\u00e4\u00e4 yhteismusisoinnilla pit\u00e4isi olla? Saisiko yhteismusisoinnista viel\u00e4 merkityksellisemm\u00e4n oppimisel\u00e4myksen esimerkiksi koko koulun yhdess\u00e4 rakentaman ja harjoitteleman\nmusikaaliesityksen kautta? Luultavasti jatkan aiheen parissa viel\u00e4 pro gradu -tutkielmaani.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-24T06:50:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-24T06:50:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteissoitto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Hei ope, voidaanhan taas t\u00e4n\u00e4\u00e4n soittaa yhdess\u00e4?\" : yhteismusisoinnin merkityksi\u00e4 peruskoulun musiikintunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103242166", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteismusisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74826
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0fda2186-f4c5-47d0-a7a1-d763ec954daa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103242166.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hartikainen, Oona "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla yhteissoitto Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus musiikki opetus yhteismusisointi musiikkipedagogiikka yhteistoiminnallinen oppiminen oppilaat
title "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
title_full "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
title_fullStr "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
title_full_unstemmed "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
title_short "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?"
title_sort hei ope voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
title_sub yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
title_txtP "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
topic yhteissoitto Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus musiikki opetus yhteismusisointi musiikkipedagogiikka yhteistoiminnallinen oppiminen oppilaat
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus musiikki musiikkikasvatus musiikkipedagogiikka opetus oppilaat yhteismusisointi yhteissoitto yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74826 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103242166
work_keys_str_mv AT hartikainenoona heiopevoidaanhantaastänäänsoittaayhdessäyhteismusisoinninmerkityksiäperuskoulunm