Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa

Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan draamaa opetussuunnitelman ja vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miksi yrityksistä huolimatta draama ei ole vuosikymmenten aikana vakiintunut osaksi perusopetusta joko oppiaineena tai muihin oppiaineisii...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruohomäki, Ilona
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74687
_version_ 1828193057461239808
author Ruohomäki, Ilona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruohomäki, Ilona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruohomäki, Ilona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruohomäki, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan draamaa opetussuunnitelman ja vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miksi yrityksistä huolimatta draama ei ole vuosikymmenten aikana vakiintunut osaksi perusopetusta joko oppiaineena tai muihin oppiaineisiin integroituvana opetusmenetelmänä. Tutkielmassa tarkasteltiin draamaa sekä historian että vuoden 2010 tuntijakoehdotuksen valossa. Kartoittamalla draamaopetuksen historiaa ja nykypäivää pyrittiin selvittämään, kuvautuuko draama ensisijaisesti menetelmällisenä ja muihin oppiaineisiin integroituvana osa-alueena vai omana oppiaineenaan. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkielman teoriaosuudessa selvitettiin ensin ainedidaktiikan, opetussuunnitelman ja draaman olemusta. Varsinaisena tutkimusaineistona käytettiin opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistiota Perusopetus 2020 – yleiset valtakunnalliset tavoitteet ja tuntijako, joka sisältää ehdotuksen draamasta uutena perusopetuksen oppiaineena. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin eri sidosryhmien muistiota koskevia lausuntoja, joissa esitettiin näkemyksiä työryhmän laatimasta tuntijakoehdotuksesta. Lausunnoista koostuva aineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksessa selvisi, että merkittävimmät draamaopetusta koskevat haasteet ovat olleet perusopetuksen vahva pyrkimys eheyttämiseen, perusopetuksen tuntijaon pysyvyys, draaman käsitteiden hidas vakiintuminen, eriävät mielipiteet draaman olemuksesta, muutoksiin vaadittavien resurssien, kuten koulutuksen, puute sekä pelko muiden oppiaineiden aseman heikkenemisestä. Kartoittamalla eri sidosryhmien näkemyksiä selvisi, että draama kuvautuu usein opetusmenetelmänä tai äidinkielen ja kirjallisuuden osa-alueena. Käsitykset menetelmällisestä draamasta olivat ristiriidassa draaman ja teatteriasiantuntijoiden näkemysten kanssa: draama on itsenäinen taito- ja taideaine, jonka sisällöt tulevat teatteritaiteesta. Draamalla on itsenäisen oppiaineen edellyttämä tieteellis-teoreettinen tieteenalatausta, eikä opetusta voi korvata menetelmällä.
first_indexed 2021-03-19T21:00:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karkulehto, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruohom\u00e4ki, Ilona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-19T07:31:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-19T07:31:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74687", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tarkastellaan draamaa opetussuunnitelman ja vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miksi yrityksist\u00e4 huolimatta draama ei ole vuosikymmenten aikana vakiintunut osaksi perusopetusta joko oppiaineena tai muihin oppiaineisiin integroituvana opetusmenetelm\u00e4n\u00e4. Tutkielmassa tarkasteltiin draamaa sek\u00e4 historian ett\u00e4 vuoden 2010 tuntijakoehdotuksen valossa. Kartoittamalla draamaopetuksen historiaa ja nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4 pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kuvautuuko draama ensisijaisesti menetelm\u00e4llisen\u00e4 ja muihin oppiaineisiin integroituvana osa-alueena vai omana oppiaineenaan. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkielman teoriaosuudessa selvitettiin ensin ainedidaktiikan, opetussuunnitelman ja draaman olemusta.\n\nVarsinaisena tutkimusaineistona k\u00e4ytettiin opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n ty\u00f6ryhm\u00e4muistiota Perusopetus 2020 \u2013 yleiset valtakunnalliset tavoitteet ja tuntijako, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 ehdotuksen draamasta uutena perusopetuksen oppiaineena. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin eri sidosryhmien muistiota koskevia lausuntoja, joissa esitettiin n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6ryhm\u00e4n laatimasta tuntijakoehdotuksesta. Lausunnoista koostuva aineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin.\n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 merkitt\u00e4vimm\u00e4t draamaopetusta koskevat haasteet ovat olleet perusopetuksen vahva pyrkimys eheytt\u00e4miseen, perusopetuksen tuntijaon pysyvyys, draaman k\u00e4sitteiden hidas vakiintuminen, eri\u00e4v\u00e4t mielipiteet draaman olemuksesta, muutoksiin vaadittavien resurssien, kuten koulutuksen, puute sek\u00e4 pelko muiden oppiaineiden aseman heikkenemisest\u00e4.\n\nKartoittamalla eri sidosryhmien n\u00e4kemyksi\u00e4 selvisi, ett\u00e4 draama kuvautuu usein opetusmenetelm\u00e4n\u00e4 tai \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden osa-alueena. K\u00e4sitykset menetelm\u00e4llisest\u00e4 draamasta olivat ristiriidassa draaman ja teatteriasiantuntijoiden n\u00e4kemysten kanssa: draama on itsen\u00e4inen taito- ja taideaine, jonka sis\u00e4ll\u00f6t tulevat teatteritaiteesta. Draamalla on itsen\u00e4isen oppiaineen edellytt\u00e4m\u00e4 tieteellis-teoreettinen tieteenalatausta, eik\u00e4 opetusta voi korvata menetelm\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-19T07:31:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-19T07:31:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "112", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "draama", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teatteri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mist\u00e4 puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103192028", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuntijako", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamapedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teatteritaide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74687
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:26Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/42d24c25-01d9-4e13-8c31-74ee93f140fc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103192028.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruohomäki, Ilona Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa draama teatteri Kirjallisuus Literature 304 tuntijako perusopetus oppiaineet opetussuunnitelmat draamapedagogiikka opetusmenetelmät teatteritaide taide
title Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa
title_full Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa
title_fullStr Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa
title_full_unstemmed Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa
title_short Mistä puhumme, kun puhumme draamasta?
title_sort mistä puhumme kun puhumme draamasta draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa
title_sub draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa
title_txtP Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa
topic draama teatteri Kirjallisuus Literature 304 tuntijako perusopetus oppiaineet opetussuunnitelmat draamapedagogiikka opetusmenetelmät teatteritaide taide
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature draama draamapedagogiikka opetusmenetelmät opetussuunnitelmat oppiaineet perusopetus taide teatteri teatteritaide tuntijako
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74687 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103192028
work_keys_str_mv AT ruohomäkiilona mistäpuhummekunpuhummedraamastadraamavuoden2010perusopetuksentuntijakoehdotuksess