“Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta

Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus on toteutettu Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään – tutkimushankkeessa. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Raappana, Essi, Sariola, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74207
_version_ 1828193057333313536
author Raappana, Essi Sariola, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raappana, Essi Sariola, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raappana, Essi Sariola, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raappana, Essi
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus on toteutettu Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään – tutkimushankkeessa. Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2020 haastattelemalla yhteensä 42 opinto-ohjauksen ammattilaista. Aineistossamme on mukana näistä 14 haastattelua, joista olemme itse toteuttaneet 9. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Analysoimme aineiston laadullisella sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti. Sisällönanalyysin tuloksena muodostimme 10 nimettyä pääluokkaa sekä 11. luokan muut esille tulleet periaatteet. Ihmislähtöisyyden ja tasa-arvon pääluokat kuvaavat sitä, kuinka ohjattava ihminen ja hänen tarpeensa ovat aina ohjauksen keskiössä. Ohjaajien muita periaatteita olivat luottamus, toimijuuden tukeminen ja ratkaisukeskeisyys. Kuunteleminen, arvostaminen ja kohtaaminen ilmeni dialogisuuden käsitteen alla. Yhteistyö nostettiin esille kollegojen, verkostojen sekä ohjattavan lähipiirin kanssa toteutettuna. Ohjaajat nostivat positiivisuuden esille sekä asenteena oman työn tekemiselle että tulevaisuuden tarkasteluun. Luokka muut esille tulleet eettiset periaatteet sisältää ohjaajien antamia yksittäisiä periaatteita. Tärkeä pohdinnan kohde on ohjaajien arvojen ja eettisten periaatteiden tunnistamisen ja tiedostamisen tärkeys. Esimerkit eettisten periaatteiden näkymisessä käytännön työssä antavat konkreettista tarttumapintaa ohjaajien etiikkaan.
first_indexed 2021-02-15T21:01:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raappana, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sariola, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-15T06:58:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-15T06:58:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74207", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu \u2013tutkielmamme tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia eettisi\u00e4 perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heid\u00e4n ty\u00f6skentely\u00e4\u00e4n ja miten n\u00e4m\u00e4 perusperiaatteet n\u00e4kyv\u00e4t ohjaajien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4. \n\nTutkimus on toteutettu Opinto-ohjauksen ammattilaiset ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n \u2013 tutkimushankkeessa. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 haastattelemalla yhteens\u00e4 42 opinto-ohjauksen ammattilaista. Aineistossamme on mukana n\u00e4ist\u00e4 14 haastattelua, joista olemme itse toteuttaneet 9. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Analysoimme aineiston laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. \n\nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysin tuloksena muodostimme 10 nimetty\u00e4 p\u00e4\u00e4luokkaa sek\u00e4 11. luokan muut esille tulleet periaatteet. Ihmisl\u00e4ht\u00f6isyyden ja tasa-arvon p\u00e4\u00e4luokat kuvaavat sit\u00e4, kuinka ohjattava ihminen ja h\u00e4nen tarpeensa ovat aina ohjauksen keski\u00f6ss\u00e4. Ohjaajien muita periaatteita olivat luottamus, toimijuuden tukeminen ja ratkaisukeskeisyys. Kuunteleminen, arvostaminen ja kohtaaminen ilmeni dialogisuuden k\u00e4sitteen alla. Yhteisty\u00f6 nostettiin esille kollegojen, verkostojen sek\u00e4 ohjattavan l\u00e4hipiirin kanssa toteutettuna. Ohjaajat nostivat positiivisuuden esille sek\u00e4 asenteena oman ty\u00f6n tekemiselle ett\u00e4 tulevaisuuden tarkasteluun. Luokka muut esille tulleet eettiset periaatteet sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 ohjaajien antamia yksitt\u00e4isi\u00e4 periaatteita. \n\nT\u00e4rke\u00e4 pohdinnan kohde on ohjaajien arvojen ja eettisten periaatteiden tunnistamisen ja tiedostamisen t\u00e4rkeys. Esimerkit eettisten periaatteiden n\u00e4kymisess\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4 antavat konkreettista tarttumapintaa ohjaajien etiikkaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-15T06:58:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-15T06:58:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusperiaatteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cOhjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa l\u00e4pi karikkojen\u201d : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102151635", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74207
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:10Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1f267701-c5e1-4456-a083-0e4c1ec25d33\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102151635.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raappana, Essi Sariola, Elina “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta perusperiaatteet Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 etiikka ohjaus (neuvonta ja opastus) eettisyys opinto-ohjaajat opinto-ohjaus arvot luottamus oppilaanohjaus vuorovaikutus
title “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
title_full “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
title_fullStr “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
title_full_unstemmed “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
title_short “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen”
title_sort ohjaaja on kuin luotsi joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen eettiset perusperiaatteet opinto ohjaajien näkökulmasta
title_sub eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
title_txtP “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
topic perusperiaatteet Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 etiikka ohjaus (neuvonta ja opastus) eettisyys opinto-ohjaajat opinto-ohjaus arvot luottamus oppilaanohjaus vuorovaikutus
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma arvot eettisyys etiikka luottamus ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaajat opinto-ohjaus oppilaanohjaus perusperiaatteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74207 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102151635
work_keys_str_mv AT raappanaessi ohjaajaonkuinluotsijokatukeejaohjaaläpikarikkojeneettisetperusperiaatteetopintoohja