Summary: | Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä.
Tutkimus on toteutettu Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään – tutkimushankkeessa. Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2020 haastattelemalla yhteensä 42 opinto-ohjauksen ammattilaista. Aineistossamme on mukana näistä 14 haastattelua, joista olemme itse toteuttaneet 9. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Analysoimme aineiston laadullisella sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
Sisällönanalyysin tuloksena muodostimme 10 nimettyä pääluokkaa sekä 11. luokan muut esille tulleet periaatteet. Ihmislähtöisyyden ja tasa-arvon pääluokat kuvaavat sitä, kuinka ohjattava ihminen ja hänen tarpeensa ovat aina ohjauksen keskiössä. Ohjaajien muita periaatteita olivat luottamus, toimijuuden tukeminen ja ratkaisukeskeisyys. Kuunteleminen, arvostaminen ja kohtaaminen ilmeni dialogisuuden käsitteen alla. Yhteistyö nostettiin esille kollegojen, verkostojen sekä ohjattavan lähipiirin kanssa toteutettuna. Ohjaajat nostivat positiivisuuden esille sekä asenteena oman työn tekemiselle että tulevaisuuden tarkasteluun. Luokka muut esille tulleet eettiset periaatteet sisältää ohjaajien antamia yksittäisiä periaatteita.
Tärkeä pohdinnan kohde on ohjaajien arvojen ja eettisten periaatteiden tunnistamisen ja tiedostamisen tärkeys. Esimerkit eettisten periaatteiden näkymisessä käytännön työssä antavat konkreettista tarttumapintaa ohjaajien etiikkaan.
|