Onnea ja kärsimystä 2000-luvun työn muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana

Tutkimuksessa tutkitaan luokan- ja erityisopettajien kokemia 2000-luvun työn muutoksia sekä opettajien niille antamia merkityksiä. Teoreettinen viitekehys koostuu työn murroksen, uuden työn ja tietokykykapitalismin käsitteistä sekä opettajien työhön vaikuttaneista 2000-luvun lakimuutok-sista. Kirjal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Remes, Ulla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73989
_version_ 1828193078498820096
author Remes, Ulla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Remes, Ulla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Remes, Ulla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Remes, Ulla
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tutkitaan luokan- ja erityisopettajien kokemia 2000-luvun työn muutoksia sekä opettajien niille antamia merkityksiä. Teoreettinen viitekehys koostuu työn murroksen, uuden työn ja tietokykykapitalismin käsitteistä sekä opettajien työhön vaikuttaneista 2000-luvun lakimuutok-sista. Kirjallisuuskatsauksessa paneudutaan koulutuspolitiikan merkitykseen luokan- ja erityisopettajan työn suunnan näyttäjänä. Tutkimustehtävänäni on selvittää, millaisia merkityksiä opettajat ovat antaneet kokemilleen työn muutoksille. Tutkimustehtävään vastasin seuraavien tutkimuskysymysten avulla: 1. Miten tutkittavien opettajien työ on muuttunut 2000-luvulla? 2. Millaisia merkityksiä opettajat antavat työn muutoksille? 3. Millaisia narratiiveja opettajat kertovat työn muutoksista? Tutkimusaineisto koostui 16 luokan- ja erityisopettajan teemahaastattelusta. Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa opettajien kokemuksia tutkittiin narratiivien analyysillä, minkä lisäksi analyysissä hyödynnettiin sisällönanalyysin luokittelua, teemoittelu ja tyypittelyä. Tutkimustulosten mukaan luokan- ja erityisopettajien työn työnkuva on laajentunut, oppilaat ovat muututtuneet levottomammiksi ja enemmän tukea tarvitseviksi. Työn välineet ovat teknologisoituneet. Työn prosessit, oppimisen tuki sekä kasvatuksen osuus työssä on muuttunut. Opetus- ja toimintakulttuurin muuttuminen sekä laajat, yhteiskunnalliset muutokset ovat työn muutosten takana. Opettajat antoivat muutoksille positiivisia, negatiivisia, ristiriitaisia, neutraaleja sekä ohjaavia merkityksiä. Monet muutokset osoittautuivat analyysin perusteella ristiriitaisiksi. Todellinen muutos on tapahtunut yhteistyön määrässä ja sisällössä sekä oppimisen tuen järjestämisessä. Työelämän muutokset kiteytettiin tulosten perusteella kahdeksaan narratiivityyppiin: positiivisiin tähti- ja onnitarinoihin, negatiivisiin kritiikki- ja kärsimystarinoihin, ristiriitaisiin ajautumis- ja ristiriitatarinoihin, ohjautuvuustarinaan sekä neutraaliin kehittäjäopettajan tarinaan. Opettajat näyttävät hyötyvän työssään vanhemmuuden kokemuksistaan. Joissakin työn muutoksissa oli viitteitä tietotyölle tyypillisestä tietokykykapitalismista ja uudesta työn kulttuurista.
first_indexed 2021-02-04T21:01:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jakonen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ikonen, Hanna-Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Remes, Ulla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-04T10:47:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-04T10:47:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73989", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tutkitaan luokan- ja erityisopettajien kokemia 2000-luvun ty\u00f6n muutoksia sek\u00e4 opettajien niille antamia merkityksi\u00e4. Teoreettinen viitekehys koostuu ty\u00f6n murroksen, uuden ty\u00f6n ja tietokykykapitalismin k\u00e4sitteist\u00e4 sek\u00e4 opettajien ty\u00f6h\u00f6n vaikuttaneista 2000-luvun lakimuutok-sista. Kirjallisuuskatsauksessa paneudutaan koulutuspolitiikan merkitykseen luokan- ja erityisopettajan ty\u00f6n suunnan n\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4ni on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 opettajat ovat antaneet kokemilleen ty\u00f6n muutoksille. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4\u00e4n vastasin seuraavien tutkimuskysymysten avulla: \n1. Miten tutkittavien opettajien ty\u00f6 on muuttunut 2000-luvulla?\n2. Millaisia merkityksi\u00e4 opettajat antavat ty\u00f6n muutoksille?\n3. Millaisia narratiiveja opettajat kertovat ty\u00f6n muutoksista?\n\nTutkimusaineisto koostui 16 luokan- ja erityisopettajan teemahaastattelusta. T\u00e4ss\u00e4 kvalitatiivisessa tutkimuksessa opettajien kokemuksia tutkittiin narratiivien analyysill\u00e4, mink\u00e4 lis\u00e4ksi analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin luokittelua, teemoittelu ja tyypittely\u00e4. Tutkimustulosten mukaan luokan- ja erityisopettajien ty\u00f6n ty\u00f6nkuva on laajentunut, oppilaat ovat muututtuneet levottomammiksi ja enemm\u00e4n tukea tarvitseviksi. Ty\u00f6n v\u00e4lineet ovat teknologisoituneet. Ty\u00f6n prosessit, oppimisen tuki sek\u00e4 kasvatuksen osuus ty\u00f6ss\u00e4 on muuttunut. Opetus- ja toimintakulttuurin muuttuminen sek\u00e4 laajat, yhteiskunnalliset muutokset ovat ty\u00f6n muutosten takana. Opettajat antoivat muutoksille positiivisia, negatiivisia, ristiriitaisia, neutraaleja sek\u00e4 ohjaavia merkityksi\u00e4. Monet muutokset osoittautuivat analyysin perusteella ristiriitaisiksi. Todellinen muutos on tapahtunut yhteisty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 ja sis\u00e4ll\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 oppimisen tuen j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n muutokset kiteytettiin tulosten perusteella kahdeksaan narratiivityyppiin: positiivisiin t\u00e4hti- ja onnitarinoihin, negatiivisiin kritiikki- ja k\u00e4rsimystarinoihin, ristiriitaisiin ajautumis- ja ristiriitatarinoihin, ohjautuvuustarinaan sek\u00e4 neutraaliin kehitt\u00e4j\u00e4opettajan tarinaan. Opettajat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t hy\u00f6tyv\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n vanhemmuuden kokemuksistaan. Joissakin ty\u00f6n muutoksissa oli viitteit\u00e4 tietoty\u00f6lle tyypillisest\u00e4 tietokykykapitalismista ja uudesta ty\u00f6n kulttuurista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-04T10:47:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-04T10:47:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "253", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietokykykapitalismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivien analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Onnea ja k\u00e4rsimyst\u00e4 : 2000-luvun ty\u00f6n muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102041436", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "postfordismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73989
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:57Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b630cb3-6e11-48f2-990d-98eb71716276\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102041436.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Remes, Ulla Onnea ja kärsimystä : 2000-luvun työn muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana työn muutos tietokykykapitalismi narratiivien analyysi Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 luokanopettajat koulutuspolitiikka työ opettajat muutos erityisopettajat postfordismi
title Onnea ja kärsimystä : 2000-luvun työn muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana
title_full Onnea ja kärsimystä : 2000-luvun työn muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana
title_fullStr Onnea ja kärsimystä : 2000-luvun työn muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana Onnea ja kärsimystä : 2000-luvun työn muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana
title_full_unstemmed Onnea ja kärsimystä : 2000-luvun työn muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana Onnea ja kärsimystä : 2000-luvun työn muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana
title_short Onnea ja kärsimystä
title_sort onnea ja kärsimystä 2000 luvun työn muutokset luokan ja erityisopettajien kertomana
title_sub 2000-luvun työn muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana
title_txtP Onnea ja kärsimystä : 2000-luvun työn muutokset luokan- ja erityisopettajien kertomana
topic työn muutos tietokykykapitalismi narratiivien analyysi Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 luokanopettajat koulutuspolitiikka työ opettajat muutos erityisopettajat postfordismi
topic_facet 209 Social Policy Yhteiskuntapolitiikka erityisopettajat koulutuspolitiikka luokanopettajat muutos narratiivien analyysi opettajat postfordismi tietokykykapitalismi työ työn muutos
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73989 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102041436
work_keys_str_mv AT remesulla onneajakärsimystä2000luvuntyönmuutoksetluokanjaerityisopettajienkertomana