Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin

Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia työhön liittyviä tavoitteita tutkimukseen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Pelto-Arvo, Petra, Paakki, Henna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73593
_version_ 1828193078436954112
author Pelto-Arvo, Petra Paakki, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pelto-Arvo, Petra Paakki, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pelto-Arvo, Petra Paakki, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pelto-Arvo, Petra
datasource_str_mv jyx
description Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia työhön liittyviä tavoitteita tutkimukseen osallistuneilla luokanopettajilla oli. Lisäksi tutkittiin, olivatko nämä työhön liittyvät tavoitteet yhteydessä luokanopettajien kokemaan työhyvinvointiin eli työn imuun, työstressiin ja työuupumukseen. Tutkimuksen aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella 49:ltä keskisuomalaiselta 2. luokan opettajalta keväällä 2019. Työhön liittyviä tavoitteita tutkittiin laadullisin menetelmin sisällönanalyysilla. Työhön liittyvät tavoitteet teemoiteltiin, ja lopulliset teemat muutettiin numeeriseen muotoon. Tavoitteiden yhteyttä työhyvinvointiin puolestaan tutkittiin määrällisin menetelmin Mann-Whitney U-testillä. Tässä tutkimuksessa luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet jakautuivat kolmeen teemaan, jotka olivat omaan opettajuuteen, oppilaisiin ja työ-yhteisöön liittyvät tavoitteet. Opettajien työhön liittyvillä tavoitteilla ei havaittu olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä työstressiin ja työn imuun. Sen sijaan työyhteisöön liittyvillä tavoitteilla oli tilastollisesti merkitsevä yhteys työuupumukseen. Opettajat, jotka mainitsivat työyhteisöön liittyvän tavoitteen, kokivat vähemmän työuupumusta. Luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä tarvitaan lisää tutkimusta.
first_indexed 2021-01-13T21:04:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marja-Kristiina Lerkkanen, Eija Pakarinen", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pelto-Arvo, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paakki, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-13T06:58:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-13T06:58:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73593", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien ty\u00f6hyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien ty\u00f6h\u00f6n liittyvist\u00e4 tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksist\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia henkil\u00f6kohtaisia ty\u00f6h\u00f6n liittyvi\u00e4 tavoitteita tutkimukseen osallistuneilla luokanopettajilla oli. Lis\u00e4ksi tutkittiin, olivatko n\u00e4m\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t tavoitteet yhteydess\u00e4 luokanopettajien kokemaan ty\u00f6hyvinvointiin eli ty\u00f6n imuun, ty\u00f6stressiin ja ty\u00f6uupumukseen.\nTutkimuksen aineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella 49:lt\u00e4 keskisuomalaiselta 2. luokan opettajalta kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019. Ty\u00f6h\u00f6n liittyvi\u00e4 tavoitteita tutkittiin laadullisin menetelmin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t tavoitteet teemoiteltiin, ja lopulliset teemat muutettiin numeeriseen muotoon. Tavoitteiden yhteytt\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin puolestaan tutkittiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin Mann-Whitney U-testill\u00e4.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa luokanopettajien ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t tavoitteet jakautuivat kolmeen teemaan, jotka olivat omaan opettajuuteen, oppilaisiin ja ty\u00f6-yhteis\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t tavoitteet. Opettajien ty\u00f6h\u00f6n liittyvill\u00e4 tavoitteilla ei havaittu olevan tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 ty\u00f6stressiin ja ty\u00f6n imuun. Sen sijaan ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n liittyvill\u00e4 tavoitteilla oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 yhteys ty\u00f6uupumukseen. Opettajat, jotka mainitsivat ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4n tavoitteen, kokivat v\u00e4hemm\u00e4n ty\u00f6uupumusta. Luokanopettajien ty\u00f6h\u00f6n liittyvist\u00e4 tavoitteista ja ty\u00f6hyvinvointiin vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 tarvitaan lis\u00e4\u00e4 tutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-13T06:58:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-13T06:58:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t tavoitteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t tavoitteet ja niiden yhteys ty\u00f6hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101131071", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73593
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:37Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bb1b241d-356f-49ce-ae1c-c8f9391881a7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101131071.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pelto-Arvo, Petra Paakki, Henna Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin työhön liittyvät tavoitteet työstressi työuupumus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat työhyvinvointi uupumus stressi työn imu tavoitteet
title Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
title_full Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
title_fullStr Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
title_full_unstemmed Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
title_short Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
title_sort luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
title_txtP Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
topic työhön liittyvät tavoitteet työstressi työuupumus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat työhyvinvointi uupumus stressi työn imu tavoitteet
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat stressi tavoitteet työhyvinvointi työhön liittyvät tavoitteet työn imu työstressi työuupumus uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73593 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101131071
work_keys_str_mv AT peltoarvopetra luokanopettajientyöhönliittyvättavoitteetjaniidenyhteystyöhyvinvointiin