Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin

Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia työhön liittyviä tavoitteita tutkimukseen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pelto-Arvo, Petra, Paakki, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73593
Description
Summary:Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia työhön liittyviä tavoitteita tutkimukseen osallistuneilla luokanopettajilla oli. Lisäksi tutkittiin, olivatko nämä työhön liittyvät tavoitteet yhteydessä luokanopettajien kokemaan työhyvinvointiin eli työn imuun, työstressiin ja työuupumukseen. Tutkimuksen aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella 49:ltä keskisuomalaiselta 2. luokan opettajalta keväällä 2019. Työhön liittyviä tavoitteita tutkittiin laadullisin menetelmin sisällönanalyysilla. Työhön liittyvät tavoitteet teemoiteltiin, ja lopulliset teemat muutettiin numeeriseen muotoon. Tavoitteiden yhteyttä työhyvinvointiin puolestaan tutkittiin määrällisin menetelmin Mann-Whitney U-testillä. Tässä tutkimuksessa luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet jakautuivat kolmeen teemaan, jotka olivat omaan opettajuuteen, oppilaisiin ja työ-yhteisöön liittyvät tavoitteet. Opettajien työhön liittyvillä tavoitteilla ei havaittu olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä työstressiin ja työn imuun. Sen sijaan työyhteisöön liittyvillä tavoitteilla oli tilastollisesti merkitsevä yhteys työuupumukseen. Opettajat, jotka mainitsivat työyhteisöön liittyvän tavoitteen, kokivat vähemmän työuupumusta. Luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä tarvitaan lisää tutkimusta.