Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välistä yhteyttä, sekä muuttuvatko pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkittiin, onko opettajan työkokemuksella ja luokassa olevien tukea tarvitsevien oppilaiden määrä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hurskainen, Susanna, Honkonen, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73515
_version_ 1826225715546161152
author Hurskainen, Susanna Honkonen, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hurskainen, Susanna Honkonen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hurskainen, Susanna Honkonen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hurskainen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välistä yhteyttä, sekä muuttuvatko pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkittiin, onko opettajan työkokemuksella ja luokassa olevien tukea tarvitsevien oppilaiden määrällä yhteyttä opettajan pystyvyysuskomuksiin ja fysiologiseen stressiin. Aineistona käytettiin Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimuksen osa-aineistoa. Tähän tutkimukseen osallistui 52 ensimmäisen luokan opettajaa Keski-Suomesta. Opettajat täyttivät pystyvyysuskomuksia kartoittavan kyselylomakkeen ja stressiä mitattiin kortisolinäytteillä 1. luokalla syksyllä ja keväällä. Aineiston analysoinnissa käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, hierarkkista regressioanalyysia sekä parittaisten otosten t-testiä. Tulokset osoittivat, että pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi olivat yhteydessä ensimmäisen luokan syksyllä, mutta ei enää keväällä. Syksyn pystyvyysuskomukset selittivät kevään pystyvyysuskomuksia, ja syksyn fysiologinen stressi kevään fysiologista stressiä. Sen sijaan syksyn pystyvyysuskomukset eivät selittäneet kevään fysiologista stressiä tai syksyn fysiologinen stressi kevään pystyvyysuskomuksia. Fysiologinen stressi laski syksystä kevääseen, mutta pystyvyysuskomukset pysyivät samana. Työkokemuksen ja tukea tarvitsevien oppilaiden määrällä ei ollut yhteyttä luokanopettajan pystyvyysuskomuksiin ja fysiologiseen stressiin. Tulokset toivat uutta tietoa opettajien fysiologisen stressin yhteydestä pystyvyysuskomuksiin. Tutkimus antaa myös viitteitä siitä, että pystyvyysuskomukset ja stressi ovat ilmiöitä, joista tarvitaan lisätutkimusta opettajien työhön sitoutumisen sekä työhyvinvoinnin edistämiseksi.
first_indexed 2020-12-31T21:01:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hurskainen, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkonen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-31T07:46:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-31T07:46:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73515", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4, sek\u00e4 muuttuvatko pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi lukuvuoden aikana. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko opettajan ty\u00f6kokemuksella ja luokassa olevien tukea tarvitsevien oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 yhteytt\u00e4 opettajan pystyvyysuskomuksiin ja fysiologiseen stressiin. Aineistona k\u00e4ytettiin Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimuksen osa-aineistoa. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistui 52 ensimm\u00e4isen luokan opettajaa Keski-Suomesta. Opettajat t\u00e4yttiv\u00e4t pystyvyysuskomuksia kartoittavan kyselylomakkeen ja stressi\u00e4 mitattiin kortisolin\u00e4ytteill\u00e4 1. luokalla syksyll\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, hierarkkista regressioanalyysia sek\u00e4 parittaisten otosten t-testi\u00e4. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi olivat yhteydess\u00e4 ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4, mutta ei en\u00e4\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Syksyn pystyvyysuskomukset selittiv\u00e4t kev\u00e4\u00e4n pystyvyysuskomuksia, ja syksyn fysiologinen stressi kev\u00e4\u00e4n fysiologista stressi\u00e4. Sen sijaan syksyn pystyvyysuskomukset eiv\u00e4t selitt\u00e4neet kev\u00e4\u00e4n fysiologista stressi\u00e4 tai syksyn fysiologinen stressi kev\u00e4\u00e4n pystyvyysuskomuksia. Fysiologinen stressi laski syksyst\u00e4 kev\u00e4\u00e4seen, mutta pystyvyysuskomukset pysyiv\u00e4t samana. Ty\u00f6kokemuksen ja tukea tarvitsevien oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ei ollut yhteytt\u00e4 luokanopettajan pystyvyysuskomuksiin ja fysiologiseen stressiin. Tulokset toivat uutta tietoa opettajien fysiologisen stressin yhteydest\u00e4 pystyvyysuskomuksiin. Tutkimus antaa my\u00f6s viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 pystyvyysuskomukset ja stressi ovat ilmi\u00f6it\u00e4, joista tarvitaan lis\u00e4tutkimusta opettajien ty\u00f6h\u00f6n sitoutumisen sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-31T07:46:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-31T07:46:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pystyvyysuskomukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysiologinen stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kortisoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin v\u00e4linen yhteys 1. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012317443", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73515
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1db1338c-272a-403b-8a49-22430a9f4076\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012317443.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hurskainen, Susanna Honkonen, Johanna Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla pystyvyysuskomukset fysiologinen stressi kortisoli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 stressi luokanopettajat opettajat
title Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla
title_full Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla
title_fullStr Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla
title_full_unstemmed Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla
title_short Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla
title_sort luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1 luokalla
title_txtP Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla
topic pystyvyysuskomukset fysiologinen stressi kortisoli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 stressi luokanopettajat opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fysiologinen stressi kortisoli luokanopettajat opettajat pystyvyysuskomukset stressi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73515 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012317443
work_keys_str_mv AT hurskainensusanna luokanopettajanpystyvyysuskomustenjafysiologisenstressinvälinenyhteys1luokalla