(Im)balanced gender representations of Top and Megafon analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014

Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten näkyvyyttä ja ilmentymiä vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Takamäki, Taina
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73430
_version_ 1826225780966817792
author Takamäki, Taina
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Takamäki, Taina Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Takamäki, Taina Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Takamäki, Taina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten näkyvyyttä ja ilmentymiä vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden tavoitteisiin peilaten, jossa monin eri tavoin korostetaan sukupuolten välistä tasa-arvoa ja siihen pyrkimistä. Tutkielman teoreettinen viitekehys nojautuu feministiseen kriittiseen diskurssianalyysiin. Materiaali koostuu valikoiduista kuvista ja teksteistä, joita analysoidaan laadullisesti määrällisiä laskelmia apuna käyttäen. Kuvia analysoitiin tekemällä laskelmia naisten ja miesten määristä, samoin kuin heidän ammateistaan, harrastamistaan urheilulajeista, mielenkiinnon kohteista ja aktiviteeteista sekä vuorovaikutuksesta ja tunteista. Tekstejä analysoitiin osaksi samoin teemoin, kuten naisten ja miesten määrien, dialogien, ammattien ja harrastusten osalta. Lisäksi teksteistä tarkasteltiin erisnimiä ja pronomineja, kuten 3. persoonan persoonapronomineja, joista sekä englannin että ruotsin kielessä käy ilmi sukupuoli. Lisäksi teksteistä poimittiin sukupuolta ilmaisevia substantiiveja, kuten perhesuhteisiin liittyviä sanoja. Ensisijaisuuttakin tutkittiin, eli esiintyykö useamman nimen listassa ensimmäisenä mies vai nainen. Top-kirjasarjassa miesten osuus oli ylivertainen verrattuna naisiin. Miessukupuoli oli yliedustettuna lähes jokaisessa kategoriassa niin kuvissa kuin teksteissäkin, mm. ihmishahmojen määrissä, ammateissa, urheilussa, kiinnostusten kohteissa, aktiviteeteissa sekä dialogeissa, pronomineissa että substantiiveissa. Naisten määrä ylitti selkeästi miesten määrän kuvien osalta vain kotiin liittyvässä kategoriassa. Megafonissa sitä vastoin sukupuolet esitettiin huomattavasti tasa-arvoisemmin noudattaen opetussuunnitelman tasa-arvotavoitetta. Ylilyöntejä tapahtui vain muutamissa kategorioissa miesten osalta kuten ammateissa sekä kiinnostuksen kohteissa. Samaan tapaan naiset ylittivät selkeästi miesten määrän vain kahdessa kategoriassa eli vuorovaikutusta ja sukupuolta ilmaisevien substantiivien kohdalla. Top-kirjasarja noudattaa siten useiden aikaisempien tutkimustulosten mukaista linjaa eli miesten yliedustusta sekä naissukupuoleen liitettyjä stereotyyppisiä ilmentymiä. Megafon puolestaan mukailee pääsääntöisesti opetussuunnitelman linjaa sukupuolten tasa-arvoisesta kohtelusta. Tutkimusten mukaan sukupuolten stereotyyppiset ilmentymät oppikirjoissa vaikuttavat negatiivisesti oppilaiden identiteettiin ja ajatuksiin sukupuolirooleista. Tästä syystä kustantajien tulisi oppikirjoja laatiessaan ja opettajien oppikirjoja valitessaan tiedostaa sukupuolten stereotyyppisten ilmentymien olemassaolo ja vaikuttaa omilla toimillaan siten, että sukupuolten stereotyyppisiä ilmaisuja ei oppikirjoissa enää esiintyisi. Pienilläkin korjauksilla ja toisenlaisilla valinnoilla, kuten päähenkilöiden sukupuolten määrän tasaamisella oppikirjoja laadittaessa voitaisiin saada positiivista muutosta aikaan aliedustetun ja stereotyyppisten ilmentymien kohteena olevan sukupuolen hyväksi. Tällä tavoin sukupuolten tasa-arvotavoite pystyttäisiin toteuttamaan oppikirjoissa ja opetuksessa opetussuunnitelman mukaisesti ja samalla edistää suomalaisen yhteiskunnan tasa-arvotavoitteeseen pääsemistä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtaluoto, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Takam\u00e4ki, Taina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-28T07:36:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-28T07:36:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73430", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 tapaa, jolla sukupuolet esitet\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulun pitk\u00e4n englannin kielen Topkirjasarjan sek\u00e4 ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. L\u00e4ht\u00f6kohtana on tutkia sukupuolten n\u00e4kyvyytt\u00e4 ja ilmentymi\u00e4 vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden tavoitteisiin peilaten, jossa monin eri tavoin korostetaan sukupuolten v\u00e4list\u00e4 tasa-arvoa ja siihen pyrkimist\u00e4. Tutkielman teoreettinen viitekehys nojautuu feministiseen kriittiseen diskurssianalyysiin. Materiaali koostuu valikoiduista kuvista ja teksteist\u00e4, joita analysoidaan laadullisesti m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 laskelmia apuna k\u00e4ytt\u00e4en. \n Kuvia analysoitiin tekem\u00e4ll\u00e4 laskelmia naisten ja miesten m\u00e4\u00e4rist\u00e4, samoin kuin heid\u00e4n ammateistaan, harrastamistaan urheilulajeista, mielenkiinnon kohteista ja aktiviteeteista sek\u00e4 vuorovaikutuksesta ja tunteista. Tekstej\u00e4 analysoitiin osaksi samoin teemoin, kuten naisten ja miesten m\u00e4\u00e4rien, dialogien, ammattien ja harrastusten osalta. Lis\u00e4ksi teksteist\u00e4 tarkasteltiin erisnimi\u00e4 ja pronomineja, kuten 3. persoonan persoonapronomineja, joista sek\u00e4 englannin ett\u00e4 ruotsin kieless\u00e4 k\u00e4y ilmi sukupuoli. Lis\u00e4ksi teksteist\u00e4 poimittiin sukupuolta ilmaisevia substantiiveja, kuten perhesuhteisiin liittyvi\u00e4 sanoja. Ensisijaisuuttakin tutkittiin, eli esiintyyk\u00f6 useamman nimen listassa ensimm\u00e4isen\u00e4 mies vai nainen. \nTop-kirjasarjassa miesten osuus oli ylivertainen verrattuna naisiin. Miessukupuoli oli yliedustettuna l\u00e4hes \njokaisessa kategoriassa niin kuvissa kuin teksteiss\u00e4kin, mm. ihmishahmojen m\u00e4\u00e4riss\u00e4, ammateissa, urheilussa, kiinnostusten kohteissa, aktiviteeteissa sek\u00e4 dialogeissa, pronomineissa ett\u00e4 substantiiveissa. Naisten m\u00e4\u00e4r\u00e4 ylitti selke\u00e4sti miesten m\u00e4\u00e4r\u00e4n kuvien osalta vain kotiin liittyv\u00e4ss\u00e4 kategoriassa. Megafonissa sit\u00e4 vastoin sukupuolet esitettiin huomattavasti tasa-arvoisemmin noudattaen opetussuunnitelman tasa-arvotavoitetta. Ylily\u00f6ntej\u00e4 tapahtui vain muutamissa kategorioissa miesten osalta kuten ammateissa sek\u00e4 kiinnostuksen kohteissa. Samaan tapaan naiset ylittiv\u00e4t selke\u00e4sti miesten m\u00e4\u00e4r\u00e4n vain kahdessa kategoriassa eli vuorovaikutusta ja sukupuolta ilmaisevien substantiivien kohdalla. \n Top-kirjasarja noudattaa siten useiden aikaisempien tutkimustulosten mukaista linjaa eli miesten yliedustusta sek\u00e4 naissukupuoleen liitettyj\u00e4 stereotyyppisi\u00e4 ilmentymi\u00e4. Megafon puolestaan mukailee p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti opetussuunnitelman linjaa sukupuolten tasa-arvoisesta kohtelusta. Tutkimusten mukaan sukupuolten stereotyyppiset ilmentym\u00e4t oppikirjoissa vaikuttavat negatiivisesti oppilaiden identiteettiin ja ajatuksiin sukupuolirooleista. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 kustantajien tulisi oppikirjoja laatiessaan ja opettajien oppikirjoja valitessaan tiedostaa sukupuolten stereotyyppisten ilmentymien olemassaolo ja vaikuttaa omilla toimillaan siten, ett\u00e4 sukupuolten stereotyyppisi\u00e4 ilmaisuja ei oppikirjoissa en\u00e4\u00e4 esiintyisi. Pienill\u00e4kin korjauksilla ja toisenlaisilla valinnoilla, kuten p\u00e4\u00e4henkil\u00f6iden sukupuolten m\u00e4\u00e4r\u00e4n tasaamisella oppikirjoja laadittaessa voitaisiin saada positiivista muutosta aikaan aliedustetun ja stereotyyppisten ilmentymien kohteena olevan sukupuolen hyv\u00e4ksi. T\u00e4ll\u00e4 tavoin sukupuolten tasa-arvotavoite pystytt\u00e4isiin toteuttamaan oppikirjoissa ja opetuksessa opetussuunnitelman mukaisesti ja samalla edist\u00e4\u00e4 suomalaisen yhteiskunnan tasa-arvotavoitteeseen p\u00e4\u00e4semist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-28T07:36:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-28T07:36:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender equality", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "FCDA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "National Core Curriculum for Basic Education 2014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "(Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012287362", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "basic education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73430
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1f2d163e-7182-42b4-8f01-08850edfdffc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012287362.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Takamäki, Taina (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014 gender equality FCDA National Core Curriculum for Basic Education 2014 English Swedish Englannin kieli Ruotsin kieli 301 306 representaatio oppikirjat sukupuoli perusopetus representation (mental objects) textbooks gender basic education
title (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
title_full (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
title_fullStr (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014 (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
title_full_unstemmed (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014 (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
title_short (Im)balanced gender representations of Top and Megafon
title_sort im balanced gender representations of top and megafon analysis of the english and swedish textbooks for the finnish comprehensive school from the perspective of the national core curriculum for basic education 2014
title_sub analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
title_txtP (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
topic gender equality FCDA National Core Curriculum for Basic Education 2014 English Swedish Englannin kieli Ruotsin kieli 301 306 representaatio oppikirjat sukupuoli perusopetus representation (mental objects) textbooks gender basic education
topic_facet 301 306 Englannin kieli English FCDA National Core Curriculum for Basic Education 2014 Ruotsin kieli Swedish basic education gender gender equality oppikirjat perusopetus representaatio representation (mental objects) sukupuoli textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73430 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287362
work_keys_str_mv AT takamäkitaina imbalancedgenderrepresentationsoftopandmegafonanalysisoftheenglishandswedishtextbo