Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin

Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen haasteet voivat aiheuttaa osittain samanlaisia haasteita lukemisessa ja oppimi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kilkki, Pekka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73419
_version_ 1828193077923151872
author Kilkki, Pekka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kilkki, Pekka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kilkki, Pekka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kilkki, Pekka
datasource_str_mv jyx
description Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen haasteet voivat aiheuttaa osittain samanlaisia haasteita lukemisessa ja oppimisessa kuin lukivaikeus. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteyttä opintojen edistymiseen. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Student Life -toimintaa ja OHO-hanketta. Tutkimukseen osallistui 281 Jyväskylän yliopiston uutta opiskelijaa, joilta kyseltiin tietoja lukemisen taidoista. Aineistosta muodostettiin faktoreita kategorisella pääkomponenttianalyysillä. Muodostetut faktorit normitettiin z-pisteiksi, jonka jälkeen osallistujat jaoteltiin klusterianalyysillä koettujen lukemisen haasteiden tason perusteella klustereihin. Klustereiden yhteyttä ensimmäisenä vuotena kertyneisiin opintopisteisiin verrattiin varianssianalyyseillä. Tutkittavat jakautuivat koettujen lukemisen haasteiden tason perusteella kolmeen klusteriin, mutta kaikkia osallistujia tarkasteltaessa koetuilla lukemisen haasteilla ei ollut yhteyttä ensimmäisenä vuotena kertyneisiin opintopisteisiin. Sukupuolittain tutkittaessa huomattiin, että uudet miesopiskelijat saivat sitä vähemmän opintopisteitä mitä suuremmaksi he arvioivat lukemisen haasteensa. Tulokset vahvistavat osittain aikaisempaa tutkimusnäyttöä siitä, että koetut lukemisen haasteet ovat mahdollinen uhka opinnoissa menestymiselle ja niiden edistymiselle. Uusille yliopisto-opiskelijoille, joilla on koettuja lukemisen haasteita, on syytä tarjota tukea opiskeluun.
first_indexed 2020-12-28T21:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilkki, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-28T06:54:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-28T06:54:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73419", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yliopisto-opiskelijat kokevat merkitt\u00e4vi\u00e4 haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen haasteet voivat aiheuttaa osittain samanlaisia haasteita lukemisessa ja oppimisessa kuin lukivaikeus. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteytt\u00e4 opintojen edistymiseen. Tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Student Life -toimintaa ja OHO-hanketta. Tutkimukseen osallistui 281 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston uutta opiskelijaa, joilta kyseltiin tietoja lukemisen taidoista. Aineistosta muodostettiin faktoreita kategorisella p\u00e4\u00e4komponenttianalyysill\u00e4. Muodostetut faktorit normitettiin z-pisteiksi, jonka j\u00e4lkeen osallistujat jaoteltiin klusterianalyysill\u00e4 koettujen lukemisen haasteiden tason perusteella klustereihin. Klustereiden yhteytt\u00e4 ensimm\u00e4isen\u00e4 vuotena kertyneisiin opintopisteisiin verrattiin varianssianalyyseill\u00e4. Tutkittavat jakautuivat koettujen lukemisen haasteiden tason perusteella kolmeen klusteriin, mutta kaikkia osallistujia tarkasteltaessa koetuilla lukemisen haasteilla ei ollut yhteytt\u00e4 ensimm\u00e4isen\u00e4 vuotena kertyneisiin opintopisteisiin. Sukupuolittain tutkittaessa huomattiin, ett\u00e4 uudet miesopiskelijat saivat sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n opintopisteit\u00e4 mit\u00e4 suuremmaksi he arvioivat lukemisen haasteensa. Tulokset vahvistavat osittain aikaisempaa tutkimusn\u00e4ytt\u00f6\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 koetut lukemisen haasteet ovat mahdollinen uhka opinnoissa menestymiselle ja niiden edistymiselle. Uusille yliopisto-opiskelijoille, joilla on koettuja lukemisen haasteita, on syyt\u00e4 tarjota tukea opiskeluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-28T06:54:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-28T06:54:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintojen edistymien", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimm\u00e4isen\u00e4 opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012287351", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73419
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:35Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2fe840c2-4f42-438e-90d6-fac042d7ac54\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012287351.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilkki, Pekka Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin lukemisen haasteet opintojen edistymien Erityispedagogiikka Special Education 101 opintomenestys korkeakouluopiskelu opiskelijat hyvinvointi lukeminen opinnot opiskelu
title Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
title_full Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
title_fullStr Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
title_full_unstemmed Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
title_short Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
title_sort uusien yliopisto opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
title_txtP Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
topic lukemisen haasteet opintojen edistymien Erityispedagogiikka Special Education 101 opintomenestys korkeakouluopiskelu opiskelijat hyvinvointi lukeminen opinnot opiskelu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hyvinvointi korkeakouluopiskelu lukeminen lukemisen haasteet opinnot opintojen edistymien opintomenestys opiskelijat opiskelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73419 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287351
work_keys_str_mv AT kilkkipekka uusienyliopistoopiskelijoidenkoettujenlukemisenhaasteidenyhteysensimmäisenäopiskeluv