”Semmost uniikkii sisältöö mitä se lukija ei saa muualta” Demi-lehden kansijuttujen toteutustavat vuosina 2008 ja 2018

Vuonna 2008 Suomessa ilmestyi useita nuortenlehtiä, mutta vuoteen 2018 mennessä suuri osa niistä oli lakkautettu. Demi on erikoistapaus, sillä sitä on julkaistu vuodesta 1998 lähtien ja se ilmestyy edelleen myös printtilehtenä, vaikka on kehittynyt samalla kokonaiseksi mediakonseptiksi. Kansi on p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karpio, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73309
Description
Summary:Vuonna 2008 Suomessa ilmestyi useita nuortenlehtiä, mutta vuoteen 2018 mennessä suuri osa niistä oli lakkautettu. Demi on erikoistapaus, sillä sitä on julkaistu vuodesta 1998 lähtien ja se ilmestyy edelleen myös printtilehtenä, vaikka on kehittynyt samalla kokonaiseksi mediakonseptiksi. Kansi on perinteisesti ollut painetun lehden käyntikortti, jossa sekä kuva että otsikot markkinoivat lehteä ja kertovat sen sisällöstä. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoilla Demi-lehden kansijuttuja toteutettiin vuosina 2008 ja 2018. Laadullista tutkimusta varten haastateltiin Demissä näinä vuosina työskennelleitä art directoreita sekä lehden nykyistä päätoimittajaa. Lisävälineenä ja taustatutkimuksen roolissa käytettiin vuosien 2008 ja 2018 lehtivuosikertojen kansijuttujen luokittelua. Kansijuttujen toteutustavoista muodostettiin niitä kuvaavat pääkategoriat ja alaluokat, joihin jutut sijoitettiin. Kategorioiden yleisyyttä ja piirteitä vertailtiin vuosikertojen välillä. Lukijat ovat vuosien 2008 ja 2018 välillä vaihtuneet Y-sukupolvesta eli milleniaaleista Z-sukupolven edustajiksi. Vuonna 2018 sosiaalinen media oli tärkeä osa nuorten arkea, ja tutkimuksessa selvisi, että some on vaikuttanut kansijuttujen muuttumiseen. Lukijoiden pohjatiedot idoleistaan ovat paremmat kuin ennen, sillä julkkikset jakavat elämäänsä somessa. Tutkimuksessa havaittiin myös kansihenkilöiden kotimaistuneen. Tämä on vaikuttanut juttujen toteutusmahdollisuuksiin, sillä henkilöt voidaan haastatella ja kuvata itse. Tärkeässä roolissa Demi-median tekemisessä oli myös nuorten lukijoiden ja heidän kulttuurinsa tunteminen sekä aktiivinen osallistaminen