Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa

Suomen Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien ongelmakohtien painopiste on siirtynyt tietojärjestelmien käyttöönotosta tietojärjestelmien ominaisuuksien kehittämiseen. Erityisesti yhdeksi suureksi sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien ongelmakohdaksi on useissa tutkimuksissa tun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varonen, Emilia
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73268
_version_ 1826225815324459008
author Varonen, Emilia
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Varonen, Emilia Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Varonen, Emilia Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Varonen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Suomen Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien ongelmakohtien painopiste on siirtynyt tietojärjestelmien käyttöönotosta tietojärjestelmien ominaisuuksien kehittämiseen. Erityisesti yhdeksi suureksi sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien ongelmakohdaksi on useissa tutkimuksissa tunnistettu järjestelmien heikko käytettävyys. Vaikka sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien tilaa on seurattu aktiivisesti, ei sosiaali- ja terveydenhuollon tilanteita kokoavia katsauksia ole juurikaan tarjolla. Tämän takia tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarjota kuva Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien nykytilasta ja tietojärjestelmien käytettävyydestä vastaamalla tutkimuskysymyksiin: Mikä on tietojärjestelmien rooli Suomen sosiaali- ja terveydenhuollossa? Mikä on käytettävyyden rooli Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmissä? Miten sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyyttä voidaan parantaa? Tutkimuksen perusteella terveydenhuollossa tietojärjestelmät ovat laajasti käytössä ja sosiaalihuollossa tietojärjestelmien käyttöönottoaste on kehittymässä. Kehitystä seurataan aktiivisesti ja alan erityispiirteiden asettamat haasteet tietojärjestelmille ovat laajasti tunnistettuja. Käytettävyyden ongelmat eivät olleet poistuneet viime vuosien seurannan ja järjestelmien kehityksen aikana vaan järjestelmät vaativat yhä kehitystä pystyäkseen tukemaan ammattilasten työnkuvaa. Käytettävyyden ongelmien havaittiin vaikeuttavan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työtä useilla tavoilla, kuten tietojen kirjaamisen vaikeudella ja järjestelmien heikolla integraatiolla. Tämän lisäksi tietojärjestelmien heikko käytettävyys vaaransi tutkimusten mukaan potilasturvallisuuden ja aiheutti alan ammattilaisille tietojärjestelmäpohjaista stressiä sekä siihen liittyvää ahdistusta. Yleisiksi tietojärjestelmien parantamisen keinoiksi osoittautuivat ammattilaisten osallistaminen järjestelmien suunnitteluun ja aktiivinen kouluttaminen järjestelmien suhteen sekä käytettävyyden vaatimusten painottaminen uusien järjestelmien hankintavaiheessa. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja siinä tunnistettiin jatkotutkimuksen tarve erityisesti sosiaalihuollon tietojärjestelmien tilan kehityksestä, sillä sosiaalihuollon tietojärjestelmien tilannetta on Suomessa selvitetty terveydenhuollon tilannetta vähemmän. Tutkimuksen perusteella voidaan myös suositella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tietojärjestelmäkoulutuksen lisäämistä sekä heidän osallistamistaan tietojärjestelmien suunnitteluun ja käyttöönottoon. The focus of the problem areas of Finnish social and healthcare information systems has shifted from the introduction of information systems to the development of information system features. One of the major problems with social and healthcare information systems has been the poor usability of the systems. Although the state of social and healthcare information systems has been actively monitored, there are few overviews of social and healthcare situations. Therefore, the aim of this study was to provide a picture of the current state of Finnish social and healthcare information systems and the usability of information systems by answering research questions: What is the role of information systems in Finnish social and health care? What is the role of usability in Finnish social and healthcare information systems? How can the usability of social and healthcare information systems be improved? According to the study, information systems are widely used in healthcare and the implementation rate of information systems in social care is developing. Developments are actively monitored and the challenges posed to information systems by the specifics of the industry are widely recognized. Usability problems had not disappeared during the monitoring and development of the systems in recent years, but the systems still require development in order to be able to support professionals' work. Usability problems were found to complicate the work of social and healthcare professionals in a number of ways, including the difficulty of recording data and poor system integration. In addition, the poor usability of information systems, according to research, endangered patient safety and caused information system-based stress and anxiety to professionals. Involving professionals in system design and active training in systems, as well as emphasizing usability requirements in the procurement phase of new systems, proved to be common ways to improve information systems. The study was carried out as a descriptive literature review and identified the need for further research, especially on the development of the state of social care information systems, as the situation of social care information systems in Finland has been studied less than in the healthcare situation. Based on the study, it can also be recommended to increase the information system training of social and healthcare professionals and to involve them in the design and implementation of information systems.
first_indexed 2024-09-11T08:51:04Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kypp\u00f6, Jorma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Varonen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-17T06:39:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-17T06:39:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73268", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen Sosiaali- ja terveydenhuollon tietoj\u00e4rjestelmien ongelmakohtien painopiste on siirtynyt tietoj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notosta tietoj\u00e4rjestelmien ominaisuuksien kehitt\u00e4miseen. Erityisesti yhdeksi suureksi sosiaali- ja terveydenhuollon tietoj\u00e4rjestelmien ongelmakohdaksi on useissa tutkimuksissa tunnistettu j\u00e4rjestelmien heikko k\u00e4ytett\u00e4vyys. Vaikka sosiaali- ja terveydenhuollon tietoj\u00e4rjestelmien tilaa on seurattu aktiivisesti, ei sosiaali- ja terveydenhuollon tilanteita kokoavia katsauksia ole juurikaan tarjolla. T\u00e4m\u00e4n takia t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarjota kuva Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon tietoj\u00e4rjestelmien nykytilasta ja tietoj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytett\u00e4vyydest\u00e4 vastaamalla tutkimuskysymyksiin: Mik\u00e4 on tietoj\u00e4rjestelmien rooli Suomen sosiaali- ja terveydenhuollossa? Mik\u00e4 on k\u00e4ytett\u00e4vyyden rooli Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon tietoj\u00e4rjestelmiss\u00e4? Miten sosiaali- ja terveydenhuollon tietoj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 voidaan parantaa? Tutkimuksen perusteella terveydenhuollossa tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t ovat laajasti k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja sosiaalihuollossa tietoj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoaste on kehittym\u00e4ss\u00e4. Kehityst\u00e4 seurataan aktiivisesti ja alan erityispiirteiden asettamat haasteet tietoj\u00e4rjestelmille ovat laajasti tunnistettuja. K\u00e4ytett\u00e4vyyden ongelmat eiv\u00e4t olleet poistuneet viime vuosien seurannan ja j\u00e4rjestelmien kehityksen aikana vaan j\u00e4rjestelm\u00e4t vaativat yh\u00e4 kehityst\u00e4 pysty\u00e4kseen tukemaan ammattilasten ty\u00f6nkuvaa. K\u00e4ytett\u00e4vyyden ongelmien havaittiin vaikeuttavan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ty\u00f6t\u00e4 useilla tavoilla, kuten tietojen kirjaamisen vaikeudella ja j\u00e4rjestelmien heikolla integraatiolla. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tietoj\u00e4rjestelmien heikko k\u00e4ytett\u00e4vyys vaaransi tutkimusten mukaan potilasturvallisuuden ja aiheutti alan ammattilaisille tietoj\u00e4rjestelm\u00e4pohjaista stressi\u00e4 sek\u00e4 siihen liittyv\u00e4\u00e4 ahdistusta. Yleisiksi tietoj\u00e4rjestelmien parantamisen keinoiksi osoittautuivat ammattilaisten osallistaminen j\u00e4rjestelmien suunnitteluun ja aktiivinen kouluttaminen j\u00e4rjestelmien suhteen sek\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyyden vaatimusten painottaminen uusien j\u00e4rjestelmien hankintavaiheessa. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja siin\u00e4 tunnistettiin jatkotutkimuksen tarve erityisesti sosiaalihuollon tietoj\u00e4rjestelmien tilan kehityksest\u00e4, sill\u00e4 sosiaalihuollon tietoj\u00e4rjestelmien tilannetta on Suomessa selvitetty terveydenhuollon tilannetta v\u00e4hemm\u00e4n. Tutkimuksen perusteella voidaan my\u00f6s suositella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tietoj\u00e4rjestelm\u00e4koulutuksen lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n osallistamistaan tietoj\u00e4rjestelmien suunnitteluun ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The focus of the problem areas of Finnish social and healthcare information systems has shifted from the introduction of information systems to the development of information system features. One of the major problems with social and healthcare information systems has been the poor usability of the systems. Although the state of social and healthcare information systems has been actively monitored, there are few overviews of social and healthcare situations. Therefore, the aim of this study was to provide a picture of the current state of Finnish social and healthcare information systems and the usability of information systems by answering research questions: What is the role of information systems in Finnish social and health care? What is the role of usability in Finnish social and healthcare information systems? How can the usability of social and healthcare information systems be improved? According to the study, information systems are widely used in healthcare and the implementation rate of information systems in social care is developing. Developments are actively monitored and the challenges posed to information systems by the specifics of the industry are widely recognized. Usability problems had not disappeared during the monitoring and development of the systems in recent years, but the systems still require development in order to be able to support professionals' work. Usability problems were found to complicate the work of social and healthcare professionals in a number of ways, including the difficulty of recording data and poor system integration. In addition, the poor usability of information systems, according to research, endangered patient safety and caused information system-based stress and anxiety to professionals. Involving professionals in system design and active training in systems, as well as emphasizing usability requirements in the procurement phase of new systems, proved to be common ways to improve information systems. The study was carried out as a descriptive literature review and identified the need for further research, especially on the development of the state of social care information systems, as the situation of social care information systems in Finland has been studied less than in the healthcare situation. Based on the study, it can also be recommended to increase the information system training of social and healthcare professionals and to involve them in the design and implementation of information systems.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-12-17T06:39:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-17T06:39:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social care", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "healthcare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "information systems", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "usability", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaali- ja terveydenhuollon tietoj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytett\u00e4vyys Suomessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012177202", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveydenhuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalihuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73268
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/26b8d78d-0f15-468d-91f3-9b1a58f3d784\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012177202.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Varonen, Emilia Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa social care healthcare information systems usability Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tietojärjestelmät terveydenhuolto sosiaalihuolto käytettävyys
title Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa
title_full Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa
title_fullStr Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa
title_full_unstemmed Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa
title_short Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa
title_sort sosiaali ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys suomessa
title_txtP Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa
topic social care healthcare information systems usability Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tietojärjestelmät terveydenhuolto sosiaalihuolto käytettävyys
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede healthcare information systems käytettävyys social care sosiaalihuolto terveydenhuolto tietojärjestelmät usability
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73268 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012177202
work_keys_str_mv AT varonenemilia sosiaalijaterveydenhuollontietojärjestelmienkäytettävyyssuomessa