Massakulttuurin kritiikki Soundi-lehden levyarvosteluissa
Maisterintutkielmassani perehdyttiin rock-lehti Soundin teksteihin kartoittamalla levyarvostelujen asenteita valtavirta- ja marginaalimusiikkia kohtaan. Tavoitteena oli kriittistä diskurssianalyysiä käyttäen selvittää, kuinka kriitikot arvottivat levyjen taiteellista sisältöä ja millä perusteella. T...
Päätekijä: | |
---|---|
Muut tekijät: | , , , , , |
Aineistotyyppi: | Pro gradu |
Kieli: | fin |
Julkaistu: |
2020
|
Aiheet: | |
Linkit: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73246 |
Yhteenveto: | Maisterintutkielmassani perehdyttiin rock-lehti Soundin teksteihin kartoittamalla levyarvostelujen asenteita valtavirta- ja marginaalimusiikkia kohtaan. Tavoitteena oli kriittistä diskurssianalyysiä käyttäen selvittää, kuinka kriitikot arvottivat levyjen taiteellista sisältöä ja millä perusteella. Teoreettisessa taustassa on yhdistelty Frankfurtin koulukunnan massakulttuurin teorioita myöhempiin rock-musiikin sosiologisiin lähestymistapoihin. Esimerkiksi Simon Frith on nähnyt jo 1970-luvulla samanlaisia massakulttuuria kritisoivia piirteitä rock-diskurssissa. Myös Pierre Bourdieun distinktioteoria oli olennainen teoreettinen lähtökohta.
Tulokseni vahvistivat käsitystä, että massakulttuurin kritiikki elää vahvasti myös 2010-luvulla rockia käsittelevissä teksteissä autenttisuuden diskurssin kautta. Aitouden ihannetta on perinteisesti pidetty yllä vastakkainasettelemalla pop- ja rock-musiikkia.
|
---|