Virheanalyysin kertomaa äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi

Tutkimukseni kohteena ovat yläkoulun äidinkielenomaisen suomen oppilaiden tekstit ja niissä esiintyvät virheet. Tutkimuksen lähtökohtana on työni äidinkielenomaisen suomen opettajana ja kokemukseni oppilaiden heikentyneestä kirjallisesta ilmaisusta ja yleiskielen hallinnasta. Halusin tutkia tarkemmi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindkvist, Tina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73211
_version_ 1826225771199332352
author Lindkvist, Tina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lindkvist, Tina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lindkvist, Tina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lindkvist, Tina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni kohteena ovat yläkoulun äidinkielenomaisen suomen oppilaiden tekstit ja niissä esiintyvät virheet. Tutkimuksen lähtökohtana on työni äidinkielenomaisen suomen opettajana ja kokemukseni oppilaiden heikentyneestä kirjallisesta ilmaisusta ja yleiskielen hallinnasta. Halusin tutkia tarkemmin, minkälaisia virheitä oppilaat enimmäkseen tekevät, jotta niihin voi puuttua keskitetysti opetuksessa. Äidinkielenomaista suomea ei ole juurikaan tutkittu, etenkään kaksikielisten yläkoululaisten käyttämää suomea. Aineisto koostuu 20 oppilastekstistä, joissa on yhteensä 15 058 sanaa. Tekstit ovat fiktiivisiä kertomuksia, jotka on kirjoitettu noudattaen scifin, fantasian, kauhun tai rikoskirjallisuuden tyypillisiä piirteitä. Pääasiallinen tutkimusmenetelmäni on virheanalyysi. Perinteinen virheanalyysi koostuu viidestä vaiheesta: aineiston kokoaminen, virheiden tunnistaminen, luokittelu, selittäminen ja arvioiminen. Virheiden luokittelussa olen käyttänyt Kansainvälisen oppijansuomen korpuksen (ICLFIn) virheluokittelua, jossa on kieliopillisten luokkien lisäksi huomioitu fraseologiset virheet. Tutkimus on enimmäkseen deskriptiivistä, mutta esitän analyysin tulokset myös numeerisina taulukoina. Virheanalyysin avulla pyrin löytämään tekstejä vaivaavat systemaattiset poikkeamat normitetusta yleiskielestä. En ole kuitenkaan tyytynyt pelkästään virheanalyysiin vaan täydennän analyysia ns. juonneanalyysilla, jonka avulla arvioin tekstejä kokonaisvaltaisemmin. Juonnemallissa opetetaan ja arvioidaan tekstejä kuuden–seitsemän juonteen eli kirjoittamisen piirteen osalta: aihe, ääni, jäsennys, sanasto, lausesujuvuus, oikeakielisyys sekä ulkoasu (Culham 2010). Juonneanalyysi on osin päällekkäinen virheanalyysin kanssa mutta paljastaa etenkin tekstiä vaivaavat sisällön puutteet. Analyysit paljastavat aika karuja puutteita oppilaiden kielestä. Virheanalyysin kokonaisvirhemäärä on 2936 eli virheitä on keskimäärin 147 tekstiä kohden. Ylivoimaisesti eniten oppilaat tekevät välimerkkivirheitä, noin 45 % virheistä. Näistä suurin osa koskee puuttuvaa pilkkua. Seuraavaksi suurimmat virheluokat ovat fraseologiset virheet ja sananvalintavirheet. Juonneanalyysi paljastaa, että puutteita on etenkin kuvailevan sanaston hallinnassa ja aiheen käsittelyssä. Kun vertaan virheanalyysin ja juonneanalyysin tuloksia, neljän parhaan tekstin kärki pysyy ennallaan, samoin kolme heikointa tekstiä, eli hyvä teksti on yleensä hyvä niin kieleltään kuin sisällöltään, ja päinvastoin. Mutta kärjen ja pohjan väliin jää laaja harmaa alue, jossa tulokset voivat erota suurestikin eri analyysien välillä. Hyväkään kieli ei pelasta huonoa tekstiä, mutta huono kieli voi tuhota hyvän tarinan. Virhe- ja juonneanalyysi paljastavat yleiskielisen kirjoittamisen räikeimmät epäkohdat, joihin on syytä puuttua opetuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Jarmo H.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindkvist, Tina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-15T09:40:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-15T09:40:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73211", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni kohteena ovat yl\u00e4koulun \u00e4idinkielenomaisen suomen oppilaiden tekstit ja niiss\u00e4 esiintyv\u00e4t virheet. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on ty\u00f6ni \u00e4idinkielenomaisen suomen opettajana ja kokemukseni oppilaiden heikentyneest\u00e4 kirjallisesta ilmaisusta ja yleiskielen hallinnasta. Halusin tutkia tarkemmin, mink\u00e4laisia virheit\u00e4 oppilaat enimm\u00e4kseen tekev\u00e4t, jotta niihin voi puuttua keskitetysti opetuksessa. \u00c4idinkielenomaista suomea ei ole juurikaan tutkittu, etenk\u00e4\u00e4n kaksikielisten yl\u00e4koululaisten k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 suomea. Aineisto koostuu 20 oppilastekstist\u00e4, joissa on yhteens\u00e4 15 058 sanaa. Tekstit ovat fiktiivisi\u00e4 kertomuksia, jotka on kirjoitettu noudattaen scifin, fantasian, kauhun tai rikoskirjallisuuden tyypillisi\u00e4 piirteit\u00e4.\n\tP\u00e4\u00e4asiallinen tutkimusmenetelm\u00e4ni on virheanalyysi. Perinteinen virheanalyysi koostuu viidest\u00e4 vaiheesta: aineiston kokoaminen, virheiden tunnistaminen, luokittelu, selitt\u00e4minen ja arvioiminen. Virheiden luokittelussa olen k\u00e4ytt\u00e4nyt Kansainv\u00e4lisen oppijansuomen korpuksen (ICLFIn) virheluokittelua, jossa on kieliopillisten luokkien lis\u00e4ksi huomioitu fraseologiset virheet. Tutkimus on enimm\u00e4kseen deskriptiivist\u00e4, mutta esit\u00e4n analyysin tulokset my\u00f6s numeerisina taulukoina. Virheanalyysin avulla pyrin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n tekstej\u00e4 vaivaavat systemaattiset poikkeamat normitetusta yleiskielest\u00e4. \n\tEn ole kuitenkaan tyytynyt pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n virheanalyysiin vaan t\u00e4ydenn\u00e4n analyysia ns. juonneanalyysilla, jonka avulla arvioin tekstej\u00e4 kokonaisvaltaisemmin. Juonnemallissa opetetaan ja arvioidaan tekstej\u00e4 kuuden\u2013seitsem\u00e4n juonteen eli kirjoittamisen piirteen osalta: aihe, \u00e4\u00e4ni, j\u00e4sennys, sanasto, lausesujuvuus, oikeakielisyys sek\u00e4 ulkoasu (Culham 2010). Juonneanalyysi on osin p\u00e4\u00e4llekk\u00e4inen virheanalyysin kanssa mutta paljastaa etenkin teksti\u00e4 vaivaavat sis\u00e4ll\u00f6n puutteet. \n\tAnalyysit paljastavat aika karuja puutteita oppilaiden kielest\u00e4. Virheanalyysin kokonaisvirhem\u00e4\u00e4r\u00e4 on 2936 eli virheit\u00e4 on keskim\u00e4\u00e4rin 147 teksti\u00e4 kohden. Ylivoimaisesti eniten oppilaat tekev\u00e4t v\u00e4limerkkivirheit\u00e4, noin 45 % virheist\u00e4. N\u00e4ist\u00e4 suurin osa koskee puuttuvaa pilkkua. Seuraavaksi suurimmat virheluokat ovat fraseologiset virheet ja sananvalintavirheet. \n\tJuonneanalyysi paljastaa, ett\u00e4 puutteita on etenkin kuvailevan sanaston hallinnassa ja aiheen k\u00e4sittelyss\u00e4. Kun vertaan virheanalyysin ja juonneanalyysin tuloksia, nelj\u00e4n parhaan tekstin k\u00e4rki pysyy ennallaan, samoin kolme heikointa teksti\u00e4, eli hyv\u00e4 teksti on yleens\u00e4 hyv\u00e4 niin kielelt\u00e4\u00e4n kuin sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n, ja p\u00e4invastoin. Mutta k\u00e4rjen ja pohjan v\u00e4liin j\u00e4\u00e4 laaja harmaa alue, jossa tulokset voivat erota suurestikin eri analyysien v\u00e4lill\u00e4. \n \tHyv\u00e4k\u00e4\u00e4n kieli ei pelasta huonoa teksti\u00e4, mutta huono kieli voi tuhota hyv\u00e4n tarinan. Virhe- ja juonneanalyysi paljastavat yleiskielisen kirjoittamisen r\u00e4ikeimm\u00e4t ep\u00e4kohdat, joihin on syyt\u00e4 puuttua opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-15T09:40:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-15T09:40:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "122", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mofi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkielenomainen suomi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittamisen juonnemalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virheanalyysin kertomaa : \u00e4idinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012157157", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virheanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73211
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae7f3543-d621-43ed-9276-ccd91a435e50\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012157157.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindkvist, Tina Virheanalyysin kertomaa : äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi mofi äidinkielenomainen suomi kirjoittamisen juonnemalli Suomen kieli Finnish 309 virheanalyysi kirjoittaminen suomen kieli
title Virheanalyysin kertomaa : äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi
title_full Virheanalyysin kertomaa : äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi
title_fullStr Virheanalyysin kertomaa : äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi Virheanalyysin kertomaa : äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi
title_full_unstemmed Virheanalyysin kertomaa : äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi Virheanalyysin kertomaa : äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi
title_short Virheanalyysin kertomaa
title_sort virheanalyysin kertomaa äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi
title_sub äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi
title_txtP Virheanalyysin kertomaa : äidinkielenomaisen suomen kirjoitelmien analyysi
topic mofi äidinkielenomainen suomi kirjoittamisen juonnemalli Suomen kieli Finnish 309 virheanalyysi kirjoittaminen suomen kieli
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kirjoittaminen kirjoittamisen juonnemalli mofi suomen kieli virheanalyysi äidinkielenomainen suomi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73211 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012157157
work_keys_str_mv AT lindkvisttina virheanalyysinkertomaaäidinkielenomaisensuomenkirjoitelmienanalyysi