”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää oppijan kokemusta draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa. Tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia oppijalla on opetustilanteissa, joihin sisältyy draaman ja teatterin tekemistä, ja millaisten merkitysten kautta nämä kokemukset rak...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eräpuro, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73208
_version_ 1826225711463006208
author Eräpuro, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eräpuro, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eräpuro, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eräpuro, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää oppijan kokemusta draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa. Tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia oppijalla on opetustilanteissa, joihin sisältyy draaman ja teatterin tekemistä, ja millaisten merkitysten kautta nämä kokemukset rakentuvat. Tutkimus toteutettiin fenomenologisella tutkimusasenteella ja sen mukaisella analyysimenetelmällä. Tutkimukseen osallistui kuusi aikuista, jotka olivat opiskelleet Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston draamakasvatuksen opintoja. Heitä haastateltiin avoimella haastattelumenetelmällä heidän muistoistaan ja kokemuksistaan draaman ja teatterin tekemistä sisältävästä opetuksesta lapsuudestaan, nuoruudestaan tai aikuisuudestaan eli pitkin elämäänsä. Tulokset antavat ymmärrystä oppijan kokemusten monista ulottuvuuksista. Uudenlaiseen toimintaan liittyviä kokemuksia kuvattiin uusia ovia avaaviksi. Fiktioon, rooleihin ja harjoitteiden tekemiseen kerrottiin voineen liittyä erilaisten tunteiden kokemista. Ryhmään liittyviin kokemuksiin liittyi kuvauksia toisaalta merkittävästä yhteydestä ja toisaalta varsin epämukavasta olosta. Lisäksi kerrottiin omaan osaamiseen liittyvästä pohdinnasta ja itsensä vertailemisesta toisiin. Käsityksen itsestä kerrottiin voineen muovautua toiminnan myötä joustavammaksi, mitä kuvattiin ihmisenä kasvamiseksi ja itsestä oppimiseksi. Tutkittavien kokemusten yksilöllisyys on silti ilmeistä. Tulosten pohjalta hahmotellaan osaamisen paradoksin teoreettista mallia. Tulosten pohjalta esitetään myös ehdotelma opettajalle ryhmän oppimisen tueksi sekä avauksena jatkotutkimukselle ja -keskustelulle malli oppijoiden erilaisista tavoista suuntautua oppimiseen.
first_indexed 2020-12-15T21:04:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Er\u00e4puro, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-15T09:34:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-15T09:34:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73208", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 oppijan kokemusta draaman ja teatterin tekemist\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 opetuksessa. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia oppijalla on opetustilanteissa, joihin sis\u00e4ltyy draaman ja teatterin tekemist\u00e4, ja millaisten merkitysten kautta n\u00e4m\u00e4 kokemukset rakentuvat. \n\nTutkimus toteutettiin fenomenologisella tutkimusasenteella ja sen mukaisella analyysimenetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimukseen osallistui kuusi aikuista, jotka olivat opiskelleet Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston avoimen yliopiston draamakasvatuksen opintoja. Heit\u00e4 haastateltiin avoimella haastattelumenetelm\u00e4ll\u00e4 heid\u00e4n muistoistaan ja kokemuksistaan draaman ja teatterin tekemist\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4st\u00e4 opetuksesta lapsuudestaan, nuoruudestaan tai aikuisuudestaan eli pitkin el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4.\n\nTulokset antavat ymm\u00e4rryst\u00e4 oppijan kokemusten monista ulottuvuuksista. Uudenlaiseen toimintaan liittyvi\u00e4 kokemuksia kuvattiin uusia ovia avaaviksi. Fiktioon, rooleihin ja harjoitteiden tekemiseen kerrottiin voineen liitty\u00e4 erilaisten tunteiden kokemista. Ryhm\u00e4\u00e4n liittyviin kokemuksiin liittyi kuvauksia toisaalta merkitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteydest\u00e4 ja toisaalta varsin ep\u00e4mukavasta olosta. Lis\u00e4ksi kerrottiin omaan osaamiseen liittyv\u00e4st\u00e4 pohdinnasta ja itsens\u00e4 vertailemisesta toisiin. K\u00e4sityksen itsest\u00e4 kerrottiin voineen muovautua toiminnan my\u00f6t\u00e4 joustavammaksi, mit\u00e4 kuvattiin ihmisen\u00e4 kasvamiseksi ja itsest\u00e4 oppimiseksi. Tutkittavien kokemusten yksil\u00f6llisyys on silti ilmeist\u00e4.\n\nTulosten pohjalta hahmotellaan osaamisen paradoksin teoreettista mallia. Tulosten pohjalta esitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s ehdotelma opettajalle ryhm\u00e4n oppimisen tueksi sek\u00e4 avauksena jatkotutkimukselle ja -keskustelulle malli oppijoiden erilaisista tavoista suuntautua oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-15T09:34:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-15T09:34:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "124", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "draama", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teatteri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dAi t\u00e4lleiki voi olla maailmassa olemassa\u201d : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemist\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012157154", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teatteri-ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teatteritaide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73208
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0e0de860-a9af-49ba-9eb0-4c16c3ea7419\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012157154.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eräpuro, Kaisa ”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa draama teatteri Erityispedagogiikka Special Education 101 fenomenologia teatteri-ilmaisu teatteritaide opetus kokemukset draamakasvatus
title ”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa
title_full ”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa
title_fullStr ”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa ”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa
title_full_unstemmed ”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa ”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa
title_short ”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa”
title_sort ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa
title_sub oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa
title_txtP ”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa
topic draama teatteri Erityispedagogiikka Special Education 101 fenomenologia teatteri-ilmaisu teatteritaide opetus kokemukset draamakasvatus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education draama draamakasvatus fenomenologia kokemukset opetus teatteri teatteri-ilmaisu teatteritaide
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73208 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012157154
work_keys_str_mv AT eräpurokaisa aitälleikivoiollamaailmassaolemassaoppijankokemusdraamanjateatterintekemistäsisältä