Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä

Tämän tutkielman tavoite on ymmärtää viestintäkäytänteiden muodostumista kasvuyrityksessä. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohdeorganisaationa on suomalainen terveysteknologiayritys. Tutkielman viitekehyksenä on strukturaatioteoria, jonka keskeisin prosessi on rakenteistuminen. Strukt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vuorenmaa, Vilma
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73151
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tavoite on ymmärtää viestintäkäytänteiden muodostumista kasvuyrityksessä. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohdeorganisaationa on suomalainen terveysteknologiayritys. Tutkielman viitekehyksenä on strukturaatioteoria, jonka keskeisin prosessi on rakenteistuminen. Strukturaatioteorian mukaan organisaatiot rakentuvat vuorovaikutuksessa luomalla ja uusintamalla rakenteita, eli sääntöjä ja resursseja. Rakenteiden muokkaaminen tapahtuu aktiivisten toimijoiden kautta. Rakenteistuminen on dualistinen prosessi, koska olemassa olevat rakenteet muokkaavat vuorovaikutusta, ja toisaalta vuorovaikutuksessa luodaan, muokataan ja uusinnetaan rakenteita. Tutkielma toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluaineisto koostui yhdestätoista haastattelusta, jotka olivat kestoltaan 55-90 minuuttia. Haastateltavat edustivat monipuolisesti yrityksen eri ammattiryhmiä ja organisaatiotasoja. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia ja teemoittelua hyödyntäen. Tutkielman tulosten perusteella näyttää siltä, että kasvuyrityksellä on erityisiä ominaispiirteitä, joilla on merkitystä viestintäkäytänteiden muodostumisessa. Kasvuyrityksen resurssit, kuten tiedolliset tai taloudelliset resurssit ovat jatkuvasti monilla osa-alueilla hieman alle tarpeen, millä on väistämättä merkitys niin yrityksen operationaaliseen toimintaan kuin viestintäänkin. Kasvuyritys on usein tilanteessa, jossa sen tulee luoda käytänteitä ja sääntöjä alusta alkaen, mikä tarkoittaa usein sitä, että säännöt eivät ole ajantasaisia tai ne eivät palvele yritystä parhaalla mahdollisella tavalla. Toimijuudella on suuri merkitys viestintäkäytänteiden muodostumiseen kasvuyrityksessä ja keskeisimmät haasteet näyttävät olevan siinä, onko toimijuudesta yhteinen käsitys yrityksen perustaneiden johtajien ja henkilöstön välillä. Tiedonhallinta, johtajuus ja organisaatiokulttuurin muodostuminen ovat keskeisimmät teemat, jotka ilmenivät haastatteluaineistossa, ja jotka helpottavat viestintäkäytänteiden muodostumisen ymmärtämistä. Tutkielman tulokset lisäävät ymmärrystä kasvuyrityksen viestintäkäytänteiden muodostumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tuloksia on mahdollista soveltaa muihin kasvuyrityksiin, sekä yrityksiin, joilla on tavoitteena kasvaa jatkuvasti ja joiden arki on dynaamista. Jatkotutkimusmahdollisuuksia kasvuyritysten vuorovaikutuksesta on runsaasti.