Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa

Luokanopettajan ammatissa aloittamisen on tutkimuksissa todettu vaativan tuoreilta luokanopettajilta erityisen paljon kesto- ja uudistumiskykyä, resilienssiä. Siirtymä opettajaopiskelijasta täysvastuulliseksi luokanopettajaksi voi yllättää, hämmentää ja joskus järkyttääkin, jopa siinä määrin, että t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haara, Essi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73144
_version_ 1828193077310783488
author Haara, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haara, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haara, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haara, Essi
datasource_str_mv jyx
description Luokanopettajan ammatissa aloittamisen on tutkimuksissa todettu vaativan tuoreilta luokanopettajilta erityisen paljon kesto- ja uudistumiskykyä, resilienssiä. Siirtymä opettajaopiskelijasta täysvastuulliseksi luokanopettajaksi voi yllättää, hämmentää ja joskus järkyttääkin, jopa siinä määrin, että tuore luokanopettaja uupuu tai jättää alan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia tuoreilla luokanopettajilla on uransa aloitukseen liittyen, ja millaiset voimavaratekijät niissä näyttäytyvät merkityksellisinä. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2020 haastattelemalla kymmentä tuoretta luokanopettajaa. Haastatteluja täydentämään osallistujilta kerättiin uran alun kokemuksia havainnollistavat piirroskuvat. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysimenetelmää. Luokanopettajan ammatissa aloittaminen näyttäytyy noviisiopettajien kokemuksissa iskuna vasten kasvoja, josta alkaa hyvinvointiakin koetteleva selviytymisen jakso. Työntekijän resilienssiä rakentavat voimavaratekijät jaettiin teoriaohjaavassa analyysissa yksilöllisiin ja kontekstuaalisiin voimavaratekijöihin sekä yksilön käyttämiin resilienssistrategioihin. Merkittävimmiksi analyysissa nousivat yksilön omanarvontunto, elämänkatsomus ja minäpystyvyys, monipuoliset ja tukevat ihmissuhteet työssä ja työn ulkopuolella, sekä kommunikaation ja työn rajaamisen strategiat. Tutkimuksen tulokset vahvistavat näkemystä siitä, että opettajan työuran alku on huomattavan kuluttavaa aikaa, jolloin vahva resilienssi on erityisen tärkeää tasapainon ja hyvinvoinnin saavuttamiseksi työssä. Yksilölliset ja kontekstuaaliset voimavarat ovat tällöin ensiarvoisen tärkeitä, eikä vastuu niiden hyödyntämisestä voi jäädä yksin noviisiopettajan harteille.
first_indexed 2020-12-14T21:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haara, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-14T10:03:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-14T10:03:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73144", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luokanopettajan ammatissa aloittamisen on tutkimuksissa todettu vaativan tuoreilta luokanopettajilta erityisen paljon kesto- ja uudistumiskyky\u00e4, resilienssi\u00e4.\nSiirtym\u00e4 opettajaopiskelijasta t\u00e4ysvastuulliseksi luokanopettajaksi voi yll\u00e4tt\u00e4\u00e4,\nh\u00e4mment\u00e4\u00e4 ja joskus j\u00e4rkytt\u00e4\u00e4kin, jopa siin\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, ett\u00e4 tuore luokanopettaja\nuupuu tai j\u00e4tt\u00e4\u00e4 alan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia\nkokemuksia tuoreilla luokanopettajilla on uransa aloitukseen liittyen, ja millaiset\nvoimavaratekij\u00e4t niiss\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t merkityksellisin\u00e4.\n\nLaadullisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2020 haastattelemalla\nkymment\u00e4 tuoretta luokanopettajaa. Haastatteluja t\u00e4ydent\u00e4m\u00e4\u00e4n osallistujilta\nker\u00e4ttiin uran alun kokemuksia havainnollistavat piirroskuvat. Aineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4\u00e4.\n\nLuokanopettajan ammatissa aloittaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyy noviisiopettajien kokemuksissa iskuna vasten kasvoja, josta alkaa hyvinvointiakin koetteleva selviytymisen jakso. Ty\u00f6ntekij\u00e4n resilienssi\u00e4 rakentavat voimavaratekij\u00e4t jaettiin teoriaohjaavassa analyysissa yksil\u00f6llisiin ja kontekstuaalisiin voimavaratekij\u00f6ihin\nsek\u00e4 yksil\u00f6n k\u00e4ytt\u00e4miin resilienssistrategioihin. Merkitt\u00e4vimmiksi analyysissa\nnousivat yksil\u00f6n omanarvontunto, el\u00e4m\u00e4nkatsomus ja min\u00e4pystyvyys, monipuoliset ja tukevat ihmissuhteet ty\u00f6ss\u00e4 ja ty\u00f6n ulkopuolella, sek\u00e4 kommunikaation ja ty\u00f6n rajaamisen strategiat.\n\nTutkimuksen tulokset vahvistavat n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 opettajan ty\u00f6uran\nalku on huomattavan kuluttavaa aikaa, jolloin vahva resilienssi on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tasapainon ja hyvinvoinnin saavuttamiseksi ty\u00f6ss\u00e4. Yksil\u00f6lliset ja kontekstuaaliset voimavarat ovat t\u00e4ll\u00f6in ensiarvoisen t\u00e4rkeit\u00e4, eik\u00e4 vastuu niiden hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 voi j\u00e4\u00e4d\u00e4 yksin noviisiopettajan harteille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-14T10:03:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-14T10:03:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "noviisiluokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uran aloitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012147093", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "noviisit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resilienssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73144
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/42f6e4eb-3628-4226-8ebb-164c3104c93c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012147093.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haara, Essi Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa noviisiluokanopettaja uran aloitus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 noviisit resurssit luokanopettajat resilienssi työhyvinvointi
title Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa
title_full Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa
title_fullStr Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa
title_full_unstemmed Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa
title_short Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa
title_sort noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa
title_txtP Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa
topic noviisiluokanopettaja uran aloitus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 noviisit resurssit luokanopettajat resilienssi työhyvinvointi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat noviisiluokanopettaja noviisit resilienssi resurssit työhyvinvointi uran aloitus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73144 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012147093
work_keys_str_mv AT haaraessi noviisiluokanopettajienresilienssijavoimavaraturanalunkokemuksissa