Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä

Innovaatiot vievät yrityksiä eteenpäin teknologiapainotteisessa yhteiskunnassa. Niiden rooli on todettu merkittäväksi arvon luomisessa ja kilpailukyvyn ylläpitämisessä. Markkinoinnin automaatio on innovaatio, joka mahdollistaa nopean ja muuttuvan markkinointitavan sekä markkinoinnin kehittämisen aut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vitikainen, Teemu
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73125
_version_ 1828193077294006272
author Vitikainen, Teemu
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vitikainen, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vitikainen, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vitikainen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Innovaatiot vievät yrityksiä eteenpäin teknologiapainotteisessa yhteiskunnassa. Niiden rooli on todettu merkittäväksi arvon luomisessa ja kilpailukyvyn ylläpitämisessä. Markkinoinnin automaatio on innovaatio, joka mahdollistaa nopean ja muuttuvan markkinointitavan sekä markkinoinnin kehittämisen automaation mitattavuuden ja analyysin keinoin. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin markkinointiautomaation käyttöönottoa suomalaisessa, keskisuuressa yrityksessä. Tavoitteena oli selvittää, miten automaatiota käytetään yrityksessä ja mitkä tekijät vaikuttavat automaation käyttöönottoon. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui innovaatioiden diffuusioteoriasta ja markkinointiautomaatioon liittyvistä teoreettisista näkökulmista. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin viittä tapausyrityksen työntekijää, jotka osallistuivat markkinointijärjestelmän käyttöönottoon ja kehittämiseen yrityksessä. Puolistrukturoidut haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksessa havaittiin, että markkinointiautomaatiota käytettiin organisaatiossa liidien lajitteluun, käyttäjäseurantaan ja asiakasdatan keruuseen, markkinoinnin personointiin ja suljetun kierron raportointiin. Käyttö erosi toisistaan eri liiketoimintayksikköjen välillä, joista toisissa hyödynnettiin automaatiota jo edistyneemmin, kun taas toisissa automaation käyttö oli vasta alkutekijöissä. Tutkimuksen perusteella ulkoisen kumppanin tuki, henkilöstön sitoutuminen, tavoitteellisuus ja motivaatio muutokseen sekä käyttöönoton ketterä lähestymistapa edistivät markkinointiautomaation käyttöönottoa organisaatiossa. Toisaalta puutteellinen ymmärrys markkinointiautomaatiosta, puutteellinen kuva prosesseista, haasteet kokonaisuuksien hallinnassa ja automaation asettamat vaatimukset hidastivat käyttöönottoa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että muutosjohtamisen merkitys käyttöönoton menestymiselle on merkittävän suuri. Muutosjohtamisen lisäksi markkinointiautomaation ymmärryksen lisääminen kaikilla organisaation tasoilla, yksiköisen välisen yhteistyön kehittäminen ja järjestelmän tehokkaan käytön edellyttämien integraatioiden suorittaminen ovat edellytyksiä markkinointiautomaation kehittämiselle tulevaisuudessa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vitikainen, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-11T08:08:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-11T08:08:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73125", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Innovaatiot viev\u00e4t yrityksi\u00e4 eteenp\u00e4in teknologiapainotteisessa yhteiskunnassa. Niiden rooli on todettu merkitt\u00e4v\u00e4ksi arvon luomisessa ja kilpailukyvyn yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4. Markkinoinnin automaatio on innovaatio, joka mahdollistaa nopean ja muuttuvan markkinointitavan sek\u00e4 markkinoinnin kehitt\u00e4misen automaation mitattavuuden ja analyysin keinoin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin markkinointiautomaation k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa suomalaisessa, keskisuuressa yrityksess\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten automaatiota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yrityksess\u00e4 ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat automaation k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui innovaatioiden diffuusioteoriasta ja markkinointiautomaatioon liittyvist\u00e4 teoreettisista n\u00e4k\u00f6kulmista. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin viitt\u00e4 tapausyrityksen ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, jotka osallistuivat markkinointij\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon ja kehitt\u00e4miseen yrityksess\u00e4. Puolistrukturoidut haastattelut analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 markkinointiautomaatiota k\u00e4ytettiin organisaatiossa liidien lajitteluun, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4seurantaan ja asiakasdatan keruuseen, markkinoinnin personointiin ja suljetun kierron raportointiin. K\u00e4ytt\u00f6 erosi toisistaan eri liiketoimintayksikk\u00f6jen v\u00e4lill\u00e4, joista toisissa hy\u00f6dynnettiin automaatiota jo edistyneemmin, kun taas toisissa automaation k\u00e4ytt\u00f6 oli vasta alkutekij\u00f6iss\u00e4. Tutkimuksen perusteella ulkoisen kumppanin tuki, henkil\u00f6st\u00f6n sitoutuminen, tavoitteellisuus ja motivaatio muutokseen sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton ketter\u00e4 l\u00e4hestymistapa edistiv\u00e4t markkinointiautomaation k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa organisaatiossa. Toisaalta puutteellinen ymm\u00e4rrys markkinointiautomaatiosta, puutteellinen kuva prosesseista, haasteet kokonaisuuksien hallinnassa ja automaation asettamat vaatimukset hidastivat k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 muutosjohtamisen merkitys k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton menestymiselle on merkitt\u00e4v\u00e4n suuri. Muutosjohtamisen lis\u00e4ksi markkinointiautomaation ymm\u00e4rryksen lis\u00e4\u00e4minen kaikilla organisaation tasoilla, yksik\u00f6isen v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n kehitt\u00e4minen ja j\u00e4rjestelm\u00e4n tehokkaan k\u00e4yt\u00f6n edellytt\u00e4mien integraatioiden suorittaminen ovat edellytyksi\u00e4 markkinointiautomaation kehitt\u00e4miselle tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-11T08:08:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-11T08:08:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointiautomaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovaatioiden diffuusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tapaustutkimus markkinointiautomaation k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012117071", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutosjohtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "automaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73125
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:08Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/021191d5-9a15-49d5-9c59-65780bac1da2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012117071.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vitikainen, Teemu Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä markkinointiautomaatio innovaatioiden diffuusio järjestelmien käyttöönotto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 muutosjohtaminen markkinointi automaatio innovaatiot käyttöönotto
title Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä
title_full Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä
title_fullStr Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä
title_full_unstemmed Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä
title_short Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä
title_sort tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä
title_txtP Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä
topic markkinointiautomaatio innovaatioiden diffuusio järjestelmien käyttöönotto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 muutosjohtaminen markkinointi automaatio innovaatiot käyttöönotto
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede automaatio innovaatioiden diffuusio innovaatiot järjestelmien käyttöönotto käyttöönotto markkinointi markkinointiautomaatio muutosjohtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73125 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012117071
work_keys_str_mv AT vitikainenteemu tapaustutkimusmarkkinointiautomaationkäyttöönotostakeskisuuressasuomalaisessayri