Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko tyttöjen ja poikien välillä eroja lukemiseen liittyvässä kiinnostuksessa ja oppijaminäkuvassa. Toiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin äitien uskomukset lastensa kyvykkyyteen ja menestymiseen liittyen ovat yhteydessä lapsen lukumotivaatioo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Seilo, Heidi, Kohvakka, Ella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73054
_version_ 1826225703155138560
author Seilo, Heidi Kohvakka, Ella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seilo, Heidi Kohvakka, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seilo, Heidi Kohvakka, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seilo, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko tyttöjen ja poikien välillä eroja lukemiseen liittyvässä kiinnostuksessa ja oppijaminäkuvassa. Toiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin äitien uskomukset lastensa kyvykkyyteen ja menestymiseen liittyen ovat yhteydessä lapsen lukumotivaatioon, eli lukemiseen liittyvään kiinnostukseen ja lukemisen oppijaminäkuvaan, 2. luokalla. Lisäksi tutkittiin, onko äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon erilainen tytöillä ja pojilla. Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta ja siinä hyödynnettiin kevään 2019 aikana kerättyjä 392 äidin kyselylomakeaineistoja ja 391 lapsen yksilötestejä 2. luokan keväällä. Aineiston analysoinnissa käytettiin epäparametristä Mann Whitneyn U-testiä, Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa sekä hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä Bootstrap-menetelmän avulla. Tulokset osoittivat, että tyttöjen lukemiseen liittyvä kiinnostus ja oppijaminäkuva olivat korkeampia kuin pojilla. Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomukset olivat positiivisesti yhteydessä lapsen lukemiseen liittyvään kiinnostukseen ja oppijaminäkuvaan. Yhteys ei kuitenkaan ollut erilainen tytöillä ja pojilla. Tulokset vahvistivat aiempia tuloksia, mutta antoivat myös uutta tietoa. Tulosten perusteella olisi tärkeää lisätä vanhempien tietoisuutta siitä, miten heidän uskomuksensa ovat yhteydessä lapsen lukumotivaatioon.
first_indexed 2020-12-09T21:02:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Seilo, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kohvakka, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-09T08:47:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-09T08:47:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73054", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 eroja lukemiseen liittyv\u00e4ss\u00e4 kiinnostuksessa ja oppijamin\u00e4kuvassa. Toiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin \u00e4itien uskomukset lastensa kyvykkyyteen ja menestymiseen liittyen ovat yhteydess\u00e4 lapsen lukumotivaatioon, eli lukemiseen liittyv\u00e4\u00e4n kiinnostukseen ja lukemisen oppijamin\u00e4kuvaan, 2. luokalla. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko \u00e4itien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon erilainen tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla.\nTutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta ja siin\u00e4 hy\u00f6dynnettiin kev\u00e4\u00e4n 2019 aikana ker\u00e4ttyj\u00e4 392 \u00e4idin kyselylomakeaineistoja ja 391 lapsen yksil\u00f6testej\u00e4 2. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin ep\u00e4parametrist\u00e4 Mann Whitneyn U-testi\u00e4, Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokerrointa sek\u00e4 hierarkkista lineaarista\nregressioanalyysi\u00e4 Bootstrap-menetelm\u00e4n avulla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 tytt\u00f6jen lukemiseen liittyv\u00e4 kiinnostus ja oppijamin\u00e4kuva olivat korkeampia kuin pojilla. \u00c4itien kyvykkyys- ja menestymisuskomukset olivat positiivisesti yhteydess\u00e4 lapsen lukemiseen liittyv\u00e4\u00e4n kiinnostukseen ja oppijamin\u00e4kuvaan. Yhteys ei kuitenkaan ollut erilainen tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Tulokset vahvistivat aiempia tuloksia, mutta antoivat my\u00f6s uutta tietoa. Tulosten perusteella olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 vanhempien tietoisuutta siit\u00e4, miten heid\u00e4n uskomuksensa ovat yhteydess\u00e4 lapsen lukumotivaatioon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-09T08:47:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-09T08:47:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4itien uskomukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4itien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012096995", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73054
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/387ef185-9ca8-46f3-881f-bddfbf3ef6f5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012096995.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seilo, Heidi Kohvakka, Ella Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla äitien uskomukset lukumotivaatio oppijaminäkuva Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus motivaatio lukeminen
title Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla
title_full Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla
title_fullStr Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla
title_full_unstemmed Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla
title_short Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla
title_sort äitien kyvykkyys ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2 luokalla
title_txtP Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla
topic äitien uskomukset lukumotivaatio oppijaminäkuva Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus motivaatio lukeminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus lukeminen lukumotivaatio motivaatio oppijaminäkuva äitien uskomukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73054 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012096995
work_keys_str_mv AT seiloheidi äitienkyvykkyysjamenestymisuskomustenyhteyslukumotivaatioon2luokalla