”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana” diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan

Koulutuspolitiikka ohjaa vahvasti opettajien työtä. Se sisältää vaatimuksia opettajien pätevyydestä ja tehtävistä, tulevaisuuden osaamisesta ja monialaisesta yhteistyöstä eri toimijoiden välillä sekä raamittaa työtä rahoituksen näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista k...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leinonen, Heidi
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72824
_version_ 1833407655907950592
author Leinonen, Heidi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leinonen, Heidi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leinonen, Heidi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leinonen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Koulutuspolitiikka ohjaa vahvasti opettajien työtä. Se sisältää vaatimuksia opettajien pätevyydestä ja tehtävistä, tulevaisuuden osaamisesta ja monialaisesta yhteistyöstä eri toimijoiden välillä sekä raamittaa työtä rahoituksen näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista koulutuspolitiikkaan liittyvää puhetta fysioterapiaopettajat tuottavat ja minkälaisia identiteettejä fysioterapiaopettajien puhetavoista muodostuu aiheen sisällä. Tämä pro gradu-tutkimus liittyy Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Osaavat opettajat yhdessä!-tutkimus- ja kehityshankkeeseen, joka toteutettiin aikavälillä 2017-2019. Tutkimusaineistona oli kolme ryhmähaastattelua, joissa oli haastateltavana yhteensä seitsemän (n=7) fysioterapiaopettajaa. Haastateltavia oli sekä yliopistosta, että ammattikorkeakoulusta. Haastatteluaineisto analysoitiin diskurssianalyysillä yhtenä aineistona. Aineiston analyysin tuloksena fysioterapiaopettajien puheesta nousi esiin viisi koulutuspoliittista teemaa: lainsäädäntö, talouden resurssit, tulevaisuuden ennakointi, verkostot ja elinikäinen oppiminen. Teemojen sisällä fysioterapiaopettajien puhetapojen kautta muodostui neljä identiteettiä: ammatillinen kehittäjä, ammatillisen arvon kyseenalaistaja, ulkoisiin vaateisiin sopeutuja ja ristiriitojen esiintuoja. Identiteettien esiintyminen vaihteli eri teemojen sisällä. Tulosten perusteella fysioterapiaopettajien puhe koulutuspolitiikan eri teemoista oli moninaista. Vaikka koulutuspolitiikassa nähtiin mahdollisuuksia, oli epävarmuus, velvollisuudet ja vaatimukset hallitsevassa osassa fysioterapiaopettajien puheessa. Fysioterapiaopettajia on tutkittu Suomessa vähän, tämän tutkimuksen aihe fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan on uusi. Aiheen tutkiminen on tärkeää, koska koulutuspolitiikka ohjaa fysioterapiaopettajien työtä. Tämä tutkimus tuo uutta näkökulmaa fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan. Tuloksia voidaan hyödyntää terveystieteiden opettajakoulutuksen kehitystyössä ja jatkotutkimusaiheina.
first_indexed 2020-11-26T21:01:27Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-26T11:39:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-26T11:39:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72824", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulutuspolitiikka ohjaa vahvasti opettajien ty\u00f6t\u00e4. Se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 vaatimuksia opettajien p\u00e4tevyydest\u00e4 ja teht\u00e4vist\u00e4, tulevaisuuden osaamisesta ja monialaisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 eri toimijoiden v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 raamittaa ty\u00f6t\u00e4 rahoituksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista koulutuspolitiikkaan liittyv\u00e4\u00e4 puhetta fysioterapiaopettajat tuottavat ja mink\u00e4laisia identiteettej\u00e4 fysioterapiaopettajien puhetavoista muodostuu aiheen sis\u00e4ll\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4 pro gradu-tutkimus liittyy Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n rahoittamaa Osaavat opettajat yhdess\u00e4!-tutkimus- ja kehityshankkeeseen, joka toteutettiin aikav\u00e4lill\u00e4 2017-2019. Tutkimusaineistona oli kolme ryhm\u00e4haastattelua, joissa oli haastateltavana yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n (n=7) fysioterapiaopettajaa. Haastateltavia oli sek\u00e4 yliopistosta, ett\u00e4 ammattikorkeakoulusta. Haastatteluaineisto analysoitiin diskurssianalyysill\u00e4 yhten\u00e4 aineistona.\nAineiston analyysin tuloksena fysioterapiaopettajien puheesta nousi esiin viisi koulutuspoliittista teemaa: lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6, talouden resurssit, tulevaisuuden ennakointi, verkostot ja elinik\u00e4inen oppiminen. Teemojen sis\u00e4ll\u00e4 fysioterapiaopettajien puhetapojen kautta muodostui nelj\u00e4 identiteetti\u00e4: ammatillinen kehitt\u00e4j\u00e4, ammatillisen arvon kyseenalaistaja, ulkoisiin vaateisiin sopeutuja ja ristiriitojen esiintuoja. Identiteettien esiintyminen vaihteli eri teemojen sis\u00e4ll\u00e4. \nTulosten perusteella fysioterapiaopettajien puhe koulutuspolitiikan eri teemoista oli moninaista. Vaikka koulutuspolitiikassa n\u00e4htiin mahdollisuuksia, oli ep\u00e4varmuus, velvollisuudet ja vaatimukset hallitsevassa osassa fysioterapiaopettajien puheessa. Fysioterapiaopettajia on tutkittu Suomessa v\u00e4h\u00e4n, t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aihe fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan on uusi. Aiheen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, koska koulutuspolitiikka ohjaa fysioterapiaopettajien ty\u00f6t\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo uutta n\u00e4k\u00f6kulmaa fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 terveystieteiden opettajakoulutuksen kehitysty\u00f6ss\u00e4 ja jatkotutkimusaiheina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-26T11:39:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-26T11:39:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korkeakouluopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSiin\u00e4 voi pahimmillaan k\u00e4yd\u00e4 niin, ett\u00e4 se lapsi menee siell\u00e4 pesuveden mukana\u201d : diskursiivinen n\u00e4k\u00f6kulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011266790", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysioterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72824
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:10Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Heidi ”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana” : diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan korkeakouluopettajat Fysioterapia Physiotherapy 50422 diskurssianalyysi fysioterapia ammattikorkeakoulut yliopistot koulutuspolitiikka opettajat
title ”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana” : diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan
title_full ”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana” : diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan
title_fullStr ”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana” : diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan ”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana” : diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan
title_full_unstemmed ”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana” : diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan ”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana” : diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan
title_short ”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana”
title_sort siinä voi pahimmillaan käydä niin että se lapsi menee siellä pesuveden mukana diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan
title_sub diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan
title_txtP ”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana” : diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan
topic korkeakouluopettajat Fysioterapia Physiotherapy 50422 diskurssianalyysi fysioterapia ammattikorkeakoulut yliopistot koulutuspolitiikka opettajat
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy ammattikorkeakoulut diskurssianalyysi fysioterapia korkeakouluopettajat koulutuspolitiikka opettajat yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72824 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011266790
work_keys_str_mv AT leinonenheidi siinävoipahimmillaankäydäniinettäselapsimeneesielläpesuvedenmukanadiskursiivinennä