Rakentaja vai romuttaja tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää eri vuosikymmeninä perusopetuksessa olleiden ihmisten koululiikuntakokemusten ja itsetunnon välistä yhteyttä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, toimiiko koululiikunta itsetunnon heikentäjänä vai vahvistajana, mutta myös siitä, mitkä tekijät koululiiku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jäppinen, Teemu
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72679
_version_ 1826225778943066112
author Jäppinen, Teemu
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jäppinen, Teemu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jäppinen, Teemu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jäppinen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää eri vuosikymmeninä perusopetuksessa olleiden ihmisten koululiikuntakokemusten ja itsetunnon välistä yhteyttä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, toimiiko koululiikunta itsetunnon heikentäjänä vai vahvistajana, mutta myös siitä, mitkä tekijät koululiikunnassa vaikuttivat erityisesti itsetunnon rakentumiseen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, tarkemmin narratiivinen ja sen aineisto koostuu kuuden 1980-, 1990- ja 2000-luvulla perusopetuksessa olleen aikuisen tarinasta, joissa he muistelevat henkilökohtaisia koululiikuntakokemuksiaan itsetunnon näkökulmasta. Tarinat analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen, induktiivisesti edeten. Perusopetuksen koululiikuntakokemukset olivat itsetunnon kannalta merkittäviä. Liikuntatunneilta saadut hyvät kokemukset vahvistivat oppilaiden itsetuntoa, kun taas negatiiviset kokemukset olivat itsetunnon kannalta haitallisia. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin pohjalta tutkimuksessa korostui erityisesti neljä itsetuntotekijää: turvallisuuden tunne, pätevyyden kokemukset, liikunnanopettajan toiminta ja koululiikunnan ulkopuoliset itsetuntokokemukset. Turvallisuuden tunteeseen liittyen merkittäviä tekijöitä olivat turvallisen liikuntailmapiirin luominen, epäonnistumisten salliminen ja joko itse liikuntasuoritukseen tai ulkoisiin tekijöihin liittyvä opettaja- tai vertaisarvostelu. Pätevyyden kokemuksissa olennaiseksi tekijäksi nousi mahdollisuus omantasoiseen tekemiseen joko fyysisestä tai taidollisesta näkökulmasta. Liikunnanopettajan toiminnassa olennaisia asioita olivat palautteen antoon, arviointiin, tasa-arvoon ja yleiseen kasvattajuuteen liittyvät kysymykset. Koulun ulkopuolisilla tekijöillä, kuten itsetuntoa vahvistavalla kasvatuksella tai omalla urheiluharrastuksella oli myös merkitystä itsetunnon positiivisen rakentumisen kannalta. Tutkimuksen perusteella perusopetuksen liikuntatunneilla opettajan on mahdollista tehdä itsetuntoa vahvistavia valintoja. Olennaista itsetunnon näkökulmasta on harkita tarkkaan, millaisia työskentelytapoja liikuntatunneilla valitaan, millaisia palaute- ja arviointimetodeja käytetään, millaista oppituntien aikainen vuorovaikutus on ja miten rakennetaan turvallinen, epäonnistumiset salliva liikuntailmapiiri. The purpose of this study was to investigate the relationship between physical education experiences and self-esteem of people in primary school in different decades. The aim was to increase the understanding of whether school exercise acts as a weakener or a strengthening of self-esteem, but also about what factors in school exercise contributed to the building of self-esteem in particular. The study is qualitative, more closely narrative, and its material consists of the stories of six adults in primary school in the 1980s, 1990s, and 2000s, in which they recall their personal physical education experiences from a self-esteem perspective. The stories were analyzed using data-driven content analysis, proceeding inductively. The physical education experiences in primary education were significant in terms of self-esteem. Good experiences from physical education classes strengthened students ’self-esteem, while negative experiences were detrimental to self-esteem. Based on the data-driven content analysis, the study highlighted four factors of self-esteem in particular: a sense of security, experiences of competence, the activities of a physical education teacher, and self-esteem experiences outside of physical education. Significant factors related to the sense of security included creating a safe physical education atmosphere, allowing for failures, and teacher or peer review related to either exercise performance itself or external factors. An essential factor in the experience of competence became the possibility to do physical exercises on one`s own level, either from physical or skill point of view. Giving feedback, evaluation, equality and general education skills were relevant issues in the actions of a physical education teacher. Out-of-school factors, such as restorative self-esteem education or one`s own sport hobby, also played role in the positive building of self- esteem. Based on the research, it is possible for a teacher to make self-esteem-enhancing choices during primary school physical education classes. From the perspective of self-esteem, it is essential to carefully consider what kind of work methods are chosen during physical education classes, what kind of feedback and evaluation methods are used, what kind of interaction during lessons is like and how to build a safe failing atmosphere.
first_indexed 2020-11-19T21:01:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4ppinen, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-19T08:32:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-19T08:32:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72679", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 eri vuosikymmenin\u00e4 perusopetuksessa olleiden ihmisten koululiikuntakokemusten ja itsetunnon v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, toimiiko koululiikunta itsetunnon heikent\u00e4j\u00e4n\u00e4 vai vahvistajana, mutta my\u00f6s siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t koululiikunnassa vaikuttivat erityisesti itsetunnon rakentumiseen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, tarkemmin narratiivinen ja sen aineisto koostuu kuuden 1980-, 1990- ja 2000-luvulla perusopetuksessa olleen aikuisen tarinasta, joissa he muistelevat henkil\u00f6kohtaisia koululiikuntakokemuksiaan itsetunnon n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarinat analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en, induktiivisesti edeten. \nPerusopetuksen koululiikuntakokemukset olivat itsetunnon kannalta merkitt\u00e4vi\u00e4. Liikuntatunneilta saadut hyv\u00e4t kokemukset vahvistivat oppilaiden itsetuntoa, kun taas negatiiviset kokemukset olivat itsetunnon kannalta haitallisia. Aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin pohjalta tutkimuksessa korostui erityisesti nelj\u00e4 itsetuntotekij\u00e4\u00e4: turvallisuuden tunne, p\u00e4tevyyden kokemukset, liikunnanopettajan toiminta ja koululiikunnan ulkopuoliset itsetuntokokemukset. \nTurvallisuuden tunteeseen liittyen merkitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat turvallisen liikuntailmapiirin luominen, ep\u00e4onnistumisten salliminen ja joko itse liikuntasuoritukseen tai ulkoisiin tekij\u00f6ihin liittyv\u00e4 opettaja- tai vertaisarvostelu. P\u00e4tevyyden kokemuksissa olennaiseksi tekij\u00e4ksi nousi mahdollisuus omantasoiseen tekemiseen joko fyysisest\u00e4 tai taidollisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Liikunnanopettajan toiminnassa olennaisia asioita olivat palautteen antoon, arviointiin, tasa-arvoon ja yleiseen kasvattajuuteen liittyv\u00e4t kysymykset. Koulun ulkopuolisilla tekij\u00f6ill\u00e4, kuten itsetuntoa vahvistavalla kasvatuksella tai omalla urheiluharrastuksella oli my\u00f6s merkityst\u00e4 itsetunnon positiivisen rakentumisen kannalta.\nTutkimuksen perusteella perusopetuksen liikuntatunneilla opettajan on mahdollista tehd\u00e4 itsetuntoa vahvistavia valintoja. Olennaista itsetunnon n\u00e4k\u00f6kulmasta on harkita tarkkaan, millaisia ty\u00f6skentelytapoja liikuntatunneilla valitaan, millaisia palaute- ja arviointimetodeja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, millaista oppituntien aikainen vuorovaikutus on ja miten rakennetaan turvallinen, ep\u00e4onnistumiset salliva liikuntailmapiiri.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to investigate the relationship between physical education experiences and self-esteem of people in primary school in different decades. The aim was to increase the understanding of whether school exercise acts as a weakener or a strengthening of self-esteem, but also about what factors in school exercise contributed to the building of self-esteem in particular. The study is qualitative, more closely narrative, and its material consists of the stories of six adults in primary school in the 1980s, 1990s, and 2000s, in which they recall their personal physical education experiences from a self-esteem perspective. The stories were analyzed using data-driven content analysis, proceeding inductively. \n\nThe physical education experiences in primary education were significant in terms of self-esteem. Good experiences from physical education classes strengthened students \u2019self-esteem, while negative experiences were detrimental to self-esteem. Based on the data-driven content analysis, the study highlighted four factors of self-esteem in particular: a sense of security, experiences of competence, the activities of a physical education teacher, and self-esteem experiences outside of physical education.\n\nSignificant factors related to the sense of security included creating a safe physical education atmosphere, allowing for failures, and teacher or peer review related to either exercise performance itself or external factors. An essential factor in the experience of competence became the possibility to do physical exercises on one`s own level, either from physical or skill point of view. Giving feedback, evaluation, equality and general education skills were relevant issues in the actions of a physical education teacher. Out-of-school factors, such as restorative self-esteem education or one`s own sport hobby, also played role in the positive building of self- esteem.\n\nBased on the research, it is possible for a teacher to make self-esteem-enhancing choices during primary school physical education classes. From the perspective of self-esteem, it is essential to carefully consider what kind of work methods are chosen during physical education classes, what kind of feedback and evaluation methods are used, what kind of interaction during lessons is like and how to build a safe failing atmosphere.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-19T08:32:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-19T08:32:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rakentaja vai romuttaja : tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011196692", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72679
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/802177ad-7cc8-45eb-843e-1c91625e77d1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011196692.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jäppinen, Teemu Rakentaja vai romuttaja : tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat koulut itsetunto koululiikunta opettajat liikunta
title Rakentaja vai romuttaja : tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon
title_full Rakentaja vai romuttaja : tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon
title_fullStr Rakentaja vai romuttaja : tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon Rakentaja vai romuttaja : tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon
title_full_unstemmed Rakentaja vai romuttaja : tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon Rakentaja vai romuttaja : tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon
title_short Rakentaja vai romuttaja
title_sort rakentaja vai romuttaja tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon
title_sub tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon
title_txtP Rakentaja vai romuttaja : tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat koulut itsetunto koululiikunta opettajat liikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education itsetunto koululiikunta koulut liikunnanopettajat liikunta opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72679 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011196692
work_keys_str_mv AT jäppinenteemu rakentajavairomuttajatarinoitaperusopetuksenkoululiikunnanvaikutuksistaoppilaideni