Tiedettä, toiveajattelua vai tuotteistamista? diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta Suomessa

Tutkimuksen aiheena on ns. sovelletun kinesiologian (Applied Kinesiology) Brain Gym® -Aivojumppa® - menetelmästä käyty keskustelu. Aivojumppaa® sanotaan myös oppimiskinesiologiaksi, koska sen uskotaan edistävän oppimista luomalla uusia hermoratayhteyksiä ja vahvistamalla jo olemassa olevia. Sovellet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lautamo-Seppälä, Riikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72659
_version_ 1826225693456859136
author Lautamo-Seppälä, Riikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lautamo-Seppälä, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lautamo-Seppälä, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lautamo-Seppälä, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen aiheena on ns. sovelletun kinesiologian (Applied Kinesiology) Brain Gym® -Aivojumppa® - menetelmästä käyty keskustelu. Aivojumppaa® sanotaan myös oppimiskinesiologiaksi, koska sen uskotaan edistävän oppimista luomalla uusia hermoratayhteyksiä ja vahvistamalla jo olemassa olevia. Sovellettuun kinesiologiaan kuuluu kiinalaisesta perinteisestä lääketieteestä aineksia saanut teoriatausta ja se liittyy suurempaan vaihtoehtohoitojen genreen. Sovelletun kinesiologian muodoista Aivojumppa® on Suomessa tunnetuin. Sitä tekee tunnetuksi maassamme erityisesti vuonna 1996 perustettu Suomen Kinesiologiayhdistys ry. Oppimiskinesiologiaa käytetään Suomessa jonkin verran kouluissa, samoin sitä markkinoidaan itsehoidon ja itsensä kehittämisen välineenä ja alalle kouluttautuneet terapeutit antavat mm. maksullisia ”kinesiologisia tasapainotuksia”. Tutkimus on laadullista tutkimusta, jonka teoreettisena viitekehyksenä on konstruktivistinen näkemys kielestä ja diskurssianalyysi. Tutkimuksen kannalta olennainen on erityisesti diskurssianalyysiin kuuluva oletus, että kielen käyttö luo sosiaalista todellisuutta ja tuottaa seurauksia. Tutkimuksessa pyritään diskurssianalyysin keinoin aineistotekstien merkitysten ymmärtämiseen ja sen tarkasteluun, millainen yhteiskunnallinen vaikutus näillä teksteillä mahdollisesti on. Aineisto koostuu oppimiskinesiologiaa käsittelevistä, Suomessa ilmestyneistä lehtiartikkeleista, tiedottavista, mainosmateriaaliksikin katsottavista julkaisuista Internetissä sekä mielipidekirjoituksista. Aiheesta on kirjoitettu mm. Opettaja-lehdessä, Skeptikko-lehdessä, Helsingin Sanomissa, Aamulehdessä ja muutamissa ns. naisten- ja kodin aikakauslehdissä sekä näiden Internet-sivuilla. Tutkimuskysymykset ovat: Millaisia kielellisiä keinoja käytetään, kun puhutaan oppimiskinesiologiasta? Mitä erilaisia diskursseja aineistosta nousee? Millaisia intertekstuaalisia kytkentöjä voidaan havaita tutkimuskohdetta koskevissa teksteissä? Onko ajanjaksolla 2001–2019 nähtävissä muutosta suhtautumisessa oppimiskinesiologiaan tai muutosta siinä, miten Suomen Kinesiologiayhdistys tai muut toimijat argumentoivat oppimiskinesiologiaa ja sen käyttöä? Apukysymyksenä on, millainen suhde oppimiskinesiologialla on New Age-ajatteluun. Tutkimus hahmottelee tuloksiksi kolme vastakkain aseteltua oppimiskinesiologiaa puoltavaa ja kolme sitä vastustavaa diskurssia: tieteellisyysdiskurssi – epätieteellisyysdiskurssi, maailmankatsomuksellinen diskurssi – usko, uskonto- ja uskomusdiskurssi sekä myönteisen lähestymisen yhteiskunnallinen diskurssi – rahastusdiskurssi. Tutkimuksen intertekstuaalisen ja ajallisen muutoksen analyysit eivät anna selkeää kuvaa oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta. Oppimiskinesiologian yhteys New Age-ajatteluun osoitetaan. Tutkimus voi antaa aineksia keskusteluun vaihtoehtohoitojen asemasta suomalaisessa yhteiskunnassa yleensä, mutta erityisesti vaihtoehtohoitojen genreen kuuluvaksi katsottavan oppimiskinesiologian käytettävyydestä koulussa.
first_indexed 2020-11-18T21:03:03Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lautamo-Sepp\u00e4l\u00e4, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-18T06:32:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-18T06:32:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen aiheena on ns. sovelletun kinesiologian (Applied Kinesiology) Brain Gym\u00ae -Aivojumppa\u00ae - menetelm\u00e4st\u00e4 k\u00e4yty keskustelu. Aivojumppaa\u00ae sanotaan my\u00f6s oppimiskinesiologiaksi, koska sen uskotaan edist\u00e4v\u00e4n oppimista luomalla uusia hermoratayhteyksi\u00e4 ja vahvistamalla jo olemassa olevia. Sovellettuun kinesiologiaan kuuluu kiinalaisesta perinteisest\u00e4 l\u00e4\u00e4ketieteest\u00e4 aineksia saanut teoriatausta ja se liittyy suurempaan vaihtoehtohoitojen genreen. Sovelletun kinesiologian muodoista Aivojumppa\u00ae on Suomessa tunnetuin. Sit\u00e4 tekee tunnetuksi maassamme erityisesti vuonna 1996 perustettu Suomen Kinesiologiayhdistys ry. Oppimiskinesiologiaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Suomessa jonkin verran kouluissa, samoin sit\u00e4 markkinoidaan itsehoidon ja itsens\u00e4 kehitt\u00e4misen v\u00e4lineen\u00e4 ja alalle kouluttautuneet terapeutit antavat mm. maksullisia \u201dkinesiologisia tasapainotuksia\u201d.\nTutkimus on laadullista tutkimusta, jonka teoreettisena viitekehyksen\u00e4 on konstruktivistinen n\u00e4kemys kielest\u00e4 ja diskurssianalyysi. Tutkimuksen kannalta olennainen on erityisesti diskurssianalyysiin kuuluva oletus, ett\u00e4 kielen k\u00e4ytt\u00f6 luo sosiaalista todellisuutta ja tuottaa seurauksia. Tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n diskurssianalyysin keinoin aineistotekstien merkitysten ymm\u00e4rt\u00e4miseen ja sen tarkasteluun, millainen yhteiskunnallinen vaikutus n\u00e4ill\u00e4 teksteill\u00e4 mahdollisesti on. Aineisto koostuu oppimiskinesiologiaa k\u00e4sittelevist\u00e4, Suomessa ilmestyneist\u00e4 lehtiartikkeleista, tiedottavista, mainosmateriaaliksikin katsottavista julkaisuista Internetiss\u00e4 sek\u00e4 mielipidekirjoituksista. Aiheesta on kirjoitettu mm. Opettaja-lehdess\u00e4, Skeptikko-lehdess\u00e4, Helsingin Sanomissa, Aamulehdess\u00e4 ja muutamissa ns. naisten- ja kodin aikakauslehdiss\u00e4 sek\u00e4 n\u00e4iden Internet-sivuilla. Tutkimuskysymykset ovat: Millaisia kielellisi\u00e4 keinoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, kun puhutaan oppimiskinesiologiasta? Mit\u00e4 erilaisia diskursseja aineistosta nousee? Millaisia intertekstuaalisia kytkent\u00f6j\u00e4 voidaan havaita tutkimuskohdetta koskevissa teksteiss\u00e4? Onko ajanjaksolla 2001\u20132019 n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 muutosta suhtautumisessa oppimiskinesiologiaan tai muutosta siin\u00e4, miten Suomen Kinesiologiayhdistys tai muut toimijat argumentoivat oppimiskinesiologiaa ja sen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4? Apukysymyksen\u00e4 on, millainen suhde oppimiskinesiologialla on New Age-ajatteluun.\nTutkimus hahmottelee tuloksiksi kolme vastakkain aseteltua oppimiskinesiologiaa puoltavaa ja kolme sit\u00e4 vastustavaa diskurssia: tieteellisyysdiskurssi \u2013 ep\u00e4tieteellisyysdiskurssi, maailmankatsomuksellinen diskurssi \u2013 usko, uskonto- ja uskomusdiskurssi sek\u00e4 my\u00f6nteisen l\u00e4hestymisen yhteiskunnallinen diskurssi \u2013 rahastusdiskurssi. Tutkimuksen intertekstuaalisen ja ajallisen muutoksen analyysit eiv\u00e4t anna selke\u00e4\u00e4 kuvaa oppimiskinesiologiasta k\u00e4ydyst\u00e4 keskustelusta. Oppimiskinesiologian yhteys New Age-ajatteluun osoitetaan. Tutkimus voi antaa aineksia keskusteluun vaihtoehtohoitojen asemasta suomalaisessa yhteiskunnassa yleens\u00e4, mutta erityisesti vaihtoehtohoitojen genreen kuuluvaksi katsottavan oppimiskinesiologian k\u00e4ytett\u00e4vyydest\u00e4 koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-18T06:32:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-18T06:32:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaihtoehtohoidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimiskinesiologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tiedett\u00e4, toiveajattelua vai tuotteistamista? : diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta k\u00e4ydyst\u00e4 keskustelusta Suomessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011186678", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaihtoehtol\u00e4\u00e4kint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontaishoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aivot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72659
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lautamo-Seppälä, Riikka Tiedettä, toiveajattelua vai tuotteistamista? : diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta Suomessa kriittinen diskurssianalyysi vaihtoehtohoidot oppimiskinesiologia Suomen kieli Finnish 309 tekstintutkimus vaihtoehtolääkintä luontaishoito aivot käsitykset oppiminen
title Tiedettä, toiveajattelua vai tuotteistamista? : diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta Suomessa
title_full Tiedettä, toiveajattelua vai tuotteistamista? : diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta Suomessa
title_fullStr Tiedettä, toiveajattelua vai tuotteistamista? : diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta Suomessa Tiedettä, toiveajattelua vai tuotteistamista? : diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta Suomessa
title_full_unstemmed Tiedettä, toiveajattelua vai tuotteistamista? : diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta Suomessa Tiedettä, toiveajattelua vai tuotteistamista? : diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta Suomessa
title_short Tiedettä, toiveajattelua vai tuotteistamista?
title_sort tiedettä toiveajattelua vai tuotteistamista diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta suomessa
title_sub diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta Suomessa
title_txtP Tiedettä, toiveajattelua vai tuotteistamista? : diskurssianalyyttinen tutkimus oppimiskinesiologiasta käydystä keskustelusta Suomessa
topic kriittinen diskurssianalyysi vaihtoehtohoidot oppimiskinesiologia Suomen kieli Finnish 309 tekstintutkimus vaihtoehtolääkintä luontaishoito aivot käsitykset oppiminen
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli aivot kriittinen diskurssianalyysi käsitykset luontaishoito oppiminen oppimiskinesiologia tekstintutkimus vaihtoehtohoidot vaihtoehtolääkintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72659 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011186678
work_keys_str_mv AT lautamoseppäläriikka tiedettätoiveajatteluavaituotteistamistadiskurssianalyyttinentutkimusoppimi