E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen

E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lisäarvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lisäarvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sisältyviä videoita, mikä mahdollistaa uudenlaisen tavan oppia. Aikaisempien tutkimustulosten mukaan opiskelijat suosivat perinteise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Minkkinen, Lasse
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72495
_version_ 1826225786522173440
author Minkkinen, Lasse
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Minkkinen, Lasse Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Minkkinen, Lasse Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Minkkinen, Lasse
datasource_str_mv jyx
description E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lisäarvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lisäarvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sisältyviä videoita, mikä mahdollistaa uudenlaisen tavan oppia. Aikaisempien tutkimustulosten mukaan opiskelijat suosivat perinteisen painetun kirjan käyttöä e-oppikirjan sijaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukion biologian e-oppikirjojen sisältöä ja käyttöä. Tutkimuksessa tarkasteltiin e-oppikirjoja kokonaisuudessaan ja erityisesti lukion ”Ihmisen biologia” (BI4) -kurssin verenkiertoelimistöön liittyviä sisältöjä. Tutkimus toteutettiin kyselyllä, haastattelulla ja oppikirja-analyysillä. Tuloksia analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistui 66 lukio-opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Opiskelijat vastasivat kyselyyn ja opettajia haastateltiin. Tulokset osoittivat, että lukion biologian e-oppikirjat olivat helppokäyttöisiä, ja niiden kuvat ja videot olivat laadukkaita. Toisaalta e-oppikirja-alustan avulla ei tapahtunut merkittävästi vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajan välillä, eivätkä e-oppikirjat erityisesti innostaneet opiskelijoita opiskelemaan. E-oppikirjan muokattavuus, työkalut (kuten hakutoiminto) ja kätevyys toivat pedagogista edistystä verrattuna painettuihin kirjoihin. E-oppikirjoja oli kuitenkin epämiellyttävä lukea, ja ne eivät aina toimineet vastaajien haluamalla tavalla. Kaiken kaikkiaan biologian e-oppikirjoissa on ominaisuuksia, joita ei ole painetuissa kirjoissa, mikä tuo lisämahdollisuuksia oppimiseen ja opettamiseen. E-textbooks have a great potential in introducing additional pedagogical value to the teaching of biology. In the case of e-textbooks, additional pedagogical value would for instance mean videos included in the book which offers a new way of learning. According to previous research, students prefer to use traditional printed books to e-textbooks. This study investigated the contents, practices, and current use of biology e-textbooks in Finnish high school education. The study examined e-textbooks in their entirety and especially the contents related to the circulatory system, which is presented in the course “Human biology” (BI4) in Finnish high schools. This study was conducted with an electronic questionnaire, an interview, and a textbook analysis. The results were analysed by quantitative and qualitative methods. This study involved 66 high school students and two teachers. Students responded to the questionnaire and teachers were interviewed. The results showed that Finnish high school biology e-textbooks were easy to use and they included high quality images and videos. On the other hand, there was no significant interaction between fellow students and the teacher with the help of the e-textbook platform, and e-textbooks did not particularly inspire students to learn. The customizability of e-textbooks, as well as tools (such as search function) and convenience brought pedagogical advantage compared to printed books. However, e-textbooks were uncomfortable to read and did not always work the way respondents wanted. To sum, biology e-textbooks have features that are not present in printed books, bringing additional opportunities for learning and teaching.
first_indexed 2020-11-05T21:02:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Minkkinen, Lasse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-05T11:08:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-05T11:08:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72495", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lis\u00e4arvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lis\u00e4arvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sis\u00e4ltyvi\u00e4 videoita, mik\u00e4 mahdollistaa uudenlaisen tavan oppia. Aikaisempien tutkimustulosten mukaan opiskelijat suosivat perinteisen painetun kirjan k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 e-oppikirjan sijaan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukion biologian e-oppikirjojen sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Tutkimuksessa tarkasteltiin e-oppikirjoja kokonaisuudessaan ja erityisesti lukion \u201dIhmisen biologia\u201d (BI4) -kurssin verenkiertoelimist\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Tutkimus toteutettiin kyselyll\u00e4, haastattelulla ja oppikirja-analyysill\u00e4. Tuloksia analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistui 66 lukio-opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Opiskelijat vastasivat kyselyyn ja opettajia haastateltiin. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 lukion biologian e-oppikirjat olivat helppok\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4, ja niiden kuvat ja videot olivat laadukkaita. Toisaalta e-oppikirja-alustan avulla ei tapahtunut merkitt\u00e4v\u00e4sti vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajan v\u00e4lill\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 e-oppikirjat erityisesti innostaneet opiskelijoita opiskelemaan. E-oppikirjan muokattavuus, ty\u00f6kalut (kuten hakutoiminto) ja k\u00e4tevyys toivat pedagogista edistyst\u00e4 verrattuna painettuihin kirjoihin. E-oppikirjoja oli kuitenkin ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4 lukea, ja ne eiv\u00e4t aina toimineet vastaajien haluamalla tavalla. Kaiken kaikkiaan biologian e-oppikirjoissa on ominaisuuksia, joita ei ole painetuissa kirjoissa, mik\u00e4 tuo lis\u00e4mahdollisuuksia oppimiseen ja opettamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "E-textbooks have a great potential in introducing additional pedagogical value to the teaching of biology. In the case of e-textbooks, additional pedagogical value would for instance mean videos included in the book which offers a new way of learning. According to previous research, students prefer to use traditional printed books to e-textbooks. This study investigated the contents, practices, and current use of biology e-textbooks in Finnish high school education. The study examined e-textbooks in their entirety and especially the contents related to the circulatory system, which is presented in the course \u201cHuman biology\u201d (BI4) in Finnish high schools. This study was conducted with an electronic questionnaire, an interview, and a textbook analysis. The results were analysed by quantitative and qualitative methods. This study involved 66 high school students and two teachers. Students responded to the questionnaire and teachers were interviewed. The results showed that Finnish high school biology e-textbooks were easy to use and they included high quality images and videos. On the other hand, there was no significant interaction between fellow students and the teacher with the help of the e-textbook platform, and e-textbooks did not particularly inspire students to learn. The customizability of e-textbooks, as well as tools (such as search function) and convenience brought pedagogical advantage compared to printed books. However, e-textbooks were uncomfortable to read and did not always work the way respondents wanted. To sum, biology e-textbooks have features that are not present in printed books, bringing additional opportunities for learning and teaching.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-05T11:08:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-05T11:08:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-oppikirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6inen oppikirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen lis\u00e4arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6inen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "biologian opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "E-oppikirjojen k\u00e4ytt\u00f6 ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkin\u00e4 verenkiertoelimist\u00f6n opettaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011056532", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "e-kirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisalustat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72495
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8c19e1a6-c739-4bf3-941e-0b10b59d90fc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011056532.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Minkkinen, Lasse E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen e-oppikirja sähköinen oppikirja pedagoginen lisäarvo sähköinen oppiminen biologian opettaminen Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 oppimateriaali oppikirjat lukio biologia e-kirjat oppimisalustat verkko-oppimateriaali
title E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
title_full E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
title_fullStr E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
title_full_unstemmed E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
title_short E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa
title_sort e oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
title_sub esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
title_txtP E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
topic e-oppikirja sähköinen oppikirja pedagoginen lisäarvo sähköinen oppiminen biologian opettaminen Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 oppimateriaali oppikirjat lukio biologia e-kirjat oppimisalustat verkko-oppimateriaali
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology biologia biologian opettaminen e-kirjat e-oppikirja lukio oppikirjat oppimateriaali oppimisalustat pedagoginen lisäarvo sähköinen oppikirja sähköinen oppiminen verkko-oppimateriaali
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72495 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011056532
work_keys_str_mv AT minkkinenlasse eoppikirjojenkäyttöjamerkityslukionbiologianopetuksessaesimerkkinäverenkiertoelim