Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin kasvattajien kokemuksia siitä, miten draamakasvatuksella voidaan tukea lasten sosiaalista kompetenssia ja sitä kautta lapsiryhmän vuorovaikutusta. Tarkoituksena oli myös kuvailla muutosta, jota draamakasvatuksen käyttämisen myötä oletettiin kasvatta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäenpää, Krista
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72386
_version_ 1826225705997828096
author Mäenpää, Krista
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäenpää, Krista Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäenpää, Krista Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäenpää, Krista
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin kasvattajien kokemuksia siitä, miten draamakasvatuksella voidaan tukea lasten sosiaalista kompetenssia ja sitä kautta lapsiryhmän vuorovaikutusta. Tarkoituksena oli myös kuvailla muutosta, jota draamakasvatuksen käyttämisen myötä oletettiin kasvattajien toiminnassa lasten sosiaalisen kompetenssin tukijoina tapahtuvan. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen tutkimus, jossa tieteenfilosofisena näkökulmana oli pragmatismi. Keräsin sen aineiston toimintatutkimuksen menetelmiä käyttäen varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä yhden päiväkotiryhmän kasvattajien kanssa kahden kuukauden ajanjaksolla. Lopuksi haastattelin kasvattajia teemahaastattelulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytin temaattista analyysia. Kasvattajien mukaan lasten sosiaalinen kompetenssi lisääntyi hieman tutkimuksen aikana. Sosiaalisen kompetenssin osa-alueista sosiaalisissa taidoissa edistyi lapsen rohkaistuminen sanalliseen mielipiteen ilmaisemiseen. Sosiokognitiivisten taitojen edistyminen näkyi omaehtoisissa esityksissä ristiriitojen näyteltyinä ratkaisuina. Draama lisäsi lasten osallisuutta, mikä voi lisätä heidän motivaatiotaan osallistua sosiaaliseen toimintaan. Kasvattajien toiminnassa tapahtui muutoksia. Tutkimuksen aikana he lisäsivät draaman yhteistä suunnittelua ja lasten osallisuuden mahdollistamista sekä hyödynsivät draaman dokumentointia oman toimintansa ja draaman reflektointiin. Dokumentointi mahdollisti myös lapsille oman toiminnan reflektion ja oppimista lisäävän toiston. Tutkimukseen osallistuneet kasvattajat kokivat tutkimuksen myötä oppineensa uuden, lasten sosiaalista kompetenssia tukevan työskentelymenetelmän.
first_indexed 2024-09-11T08:52:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4enp\u00e4\u00e4, Krista", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-29T07:00:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-29T07:00:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72386", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin kasvattajien kokemuksia siit\u00e4, miten draamakasvatuksella voidaan tukea lasten sosiaalista kompetenssia ja sit\u00e4 kautta lapsiryhm\u00e4n vuorovaikutusta. Tarkoituksena oli my\u00f6s kuvailla muutosta, jota draamakasvatuksen k\u00e4ytt\u00e4misen my\u00f6t\u00e4 oletettiin kasvattajien toiminnassa lasten sosiaalisen kompetenssin tukijoina tapahtuvan.\n Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli laadullinen tutkimus, jossa tieteenfilosofisena n\u00e4k\u00f6kulmana oli pragmatismi. Ker\u00e4sin sen aineiston toimintatutkimuksen menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en varhaiskasvatuksen lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 yhden p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4n kasvattajien kanssa kahden kuukauden ajanjaksolla. Lopuksi haastattelin kasvattajia teemahaastattelulla. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin temaattista analyysia. \n Kasvattajien mukaan lasten sosiaalinen kompetenssi lis\u00e4\u00e4ntyi hieman tutkimuksen aikana. Sosiaalisen kompetenssin osa-alueista sosiaalisissa taidoissa edistyi lapsen rohkaistuminen sanalliseen mielipiteen ilmaisemiseen. Sosiokognitiivisten taitojen edistyminen n\u00e4kyi omaehtoisissa esityksiss\u00e4 ristiriitojen n\u00e4yteltyin\u00e4 ratkaisuina. Draama lis\u00e4si lasten osallisuutta, mik\u00e4 voi lis\u00e4t\u00e4 heid\u00e4n motivaatiotaan osallistua sosiaaliseen toimintaan. Kasvattajien toiminnassa tapahtui muutoksia. Tutkimuksen aikana he lis\u00e4siv\u00e4t draaman yhteist\u00e4 suunnittelua ja lasten osallisuuden mahdollistamista sek\u00e4 hy\u00f6dynsiv\u00e4t draaman dokumentointia oman toimintansa ja draaman reflektointiin. Dokumentointi mahdollisti my\u00f6s lapsille oman toiminnan reflektion ja oppimista lis\u00e4\u00e4v\u00e4n toiston. Tutkimukseen osallistuneet kasvattajat kokivat tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 oppineensa uuden, lasten sosiaalista kompetenssia tukevan ty\u00f6skentelymenetelm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-29T07:00:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-29T07:00:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010296433", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72386
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f9e3e04e-60b1-48e9-9d46-95e111ced8fc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010296433.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäenpää, Krista Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa Erityispedagogiikka Special Education 101 sosiaaliset taidot varhaiskasvatus draamakasvatus
title Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa
title_full Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa
title_short Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa
title_sort draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa
title_txtP Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 sosiaaliset taidot varhaiskasvatus draamakasvatus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education draamakasvatus sosiaaliset taidot varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72386 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010296433
work_keys_str_mv AT mäenpääkrista draamakasvatuslastensosiaalisenkompetenssintukemisenkeinonavarhaiskasvatuksessa