Verbal abuse in online multiplayer gaming a survey of its prevalence and effects on the playing experience

Videopelit ovat nykyään yleinen harrastus ja nykyteknologia mahdollistaa pelaamisen ja kommunikaation ihmisten kanssa reaaliajassa ympäri maailman. Usein pelejä pelataan monen hengen ryhmissä, ns.moninpeleinä, joka edellyttää sosiaalista kanssakäymistä. Tällainen verkossa tapahtuva sosiaalinen kanss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peurala, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72347
_version_ 1826225809741840384
author Peurala, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peurala, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peurala, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peurala, Laura
datasource_str_mv jyx
description Videopelit ovat nykyään yleinen harrastus ja nykyteknologia mahdollistaa pelaamisen ja kommunikaation ihmisten kanssa reaaliajassa ympäri maailman. Usein pelejä pelataan monen hengen ryhmissä, ns.moninpeleinä, joka edellyttää sosiaalista kanssakäymistä. Tällainen verkossa tapahtuva sosiaalinen kanssakäyminen tarjoaa monia mahdollisuuksia, muttei ole täysin ongelmatonta: peliyhteisöissä huomiota ovat saaneet esimerkiksi pelien yhteydessä tapahtuva aggressiivinen kielenkäyttö ja sanallinen väkivalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista aggressiivista kielenkäyttöä ja sanallista väkivaltaa ilmenee verkossa pelattavien moninpelien yhteydessä, miten pelaajat sen kokevat, sekä millainen vaikutus tällä on ihmisten pelitottumuksiin. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä oli verkossa julkaistu anonyymi kysely, joka koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Kyselyvastaukset analysointiin tilastollisin ja osittain sisällönanalyysin menetelmin. Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat kokivat aggressiivisen kielenkäytön olevan yleistä ja suurin osa koki sen haitallisena. Moni myös kuitenkin suhtautui asiaan välinpitämättömästi. Yleisin sanallisen väkivallan muoto, joka kyselyvastauksista kävi ilmi, oli erilaiset loukkaavat nimitykset. Eniten sanallista väkivaltaa esiintyi tilanteissa, joissa joku pelaajista suoriutui muita huonommin, tai häviämistilanteissa. Useimmat vastaajista kertoivat reagoivansa aggressiiviseen väkivaltaan; moni raportoi käyttävänsä erilaisia pelinsisäisiä keinoja hiljentää tai estää aggressiivinen pelaaja, mutta pahimmillaan sanallinen väkivalta saattoi johtaa peliharrastuksesta tai tietyistä peleistä vetäytymiseen. Tutkimuksen tulokset viittaisivat siihen, että aggressiivinen kielenkäyttö peliyhteisöissä on ongelma. Jotta tähän ongelmaan voidaan puuttua, tarvitaan lisää sekä syvempää että laajempaa tutkimusta sen ymmärtämiseksi.
first_indexed 2024-09-11T08:51:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peurala, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-27T07:41:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-27T07:41:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72347", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelit ovat nyky\u00e4\u00e4n yleinen harrastus ja nykyteknologia mahdollistaa pelaamisen ja kommunikaation ihmisten kanssa reaaliajassa ymp\u00e4ri maailman. Usein pelej\u00e4 pelataan monen hengen ryhmiss\u00e4, ns.moninpelein\u00e4, joka edellytt\u00e4\u00e4 sosiaalista kanssak\u00e4ymist\u00e4. T\u00e4llainen verkossa tapahtuva sosiaalinen kanssak\u00e4yminen tarjoaa monia mahdollisuuksia, muttei ole t\u00e4ysin ongelmatonta: peliyhteis\u00f6iss\u00e4 huomiota ovat saaneet esimerkiksi pelien yhteydess\u00e4 tapahtuva aggressiivinen kielenk\u00e4ytt\u00f6 ja sanallinen v\u00e4kivalta.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista aggressiivista kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja sanallista v\u00e4kivaltaa ilmenee verkossa pelattavien moninpelien yhteydess\u00e4, miten pelaajat sen kokevat, sek\u00e4 millainen vaikutus t\u00e4ll\u00e4 on ihmisten pelitottumuksiin. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 oli verkossa julkaistu anonyymi kysely, joka koostui sek\u00e4 suljetuista ett\u00e4 avoimista kysymyksist\u00e4. Kyselyvastaukset analysointiin tilastollisin ja osittain sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin.\n\nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 vastaajat kokivat aggressiivisen kielenk\u00e4yt\u00f6n olevan yleist\u00e4 ja suurin osa koki sen haitallisena. Moni my\u00f6s kuitenkin suhtautui asiaan v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4sti. Yleisin sanallisen v\u00e4kivallan muoto, joka kyselyvastauksista k\u00e4vi ilmi, oli erilaiset loukkaavat nimitykset. Eniten sanallista v\u00e4kivaltaa esiintyi tilanteissa, joissa joku pelaajista suoriutui muita huonommin, tai h\u00e4vi\u00e4mistilanteissa. Useimmat vastaajista kertoivat reagoivansa aggressiiviseen v\u00e4kivaltaan; moni raportoi k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 erilaisia pelinsis\u00e4isi\u00e4 keinoja hiljent\u00e4\u00e4 tai est\u00e4\u00e4 aggressiivinen pelaaja, mutta pahimmillaan sanallinen v\u00e4kivalta saattoi johtaa peliharrastuksesta tai tietyist\u00e4 peleist\u00e4 vet\u00e4ytymiseen.\n\nTutkimuksen tulokset viittaisivat siihen, ett\u00e4 aggressiivinen kielenk\u00e4ytt\u00f6 peliyhteis\u00f6iss\u00e4 on ongelma. Jotta t\u00e4h\u00e4n ongelmaan voidaan puuttua, tarvitaan lis\u00e4\u00e4 sek\u00e4 syvemp\u00e4\u00e4 ett\u00e4 laajempaa tutkimusta sen ymm\u00e4rt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-27T07:41:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-27T07:41:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "computer-mediated communication", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gaming", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verbal abuse", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010276396", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moninpelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social interaction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiplayer games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "online games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72347
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/26be1d21-44c2-4f96-8f09-e930571e2f0d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010276396.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peurala, Laura Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience computer-mediated communication gaming verbal abuse Englannin kieli English 301 sosiaalinen vuorovaikutus moninpelit verkkopelit videopelit social interaction multiplayer games online games video games
title Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience
title_full Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience
title_fullStr Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience
title_full_unstemmed Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience
title_short Verbal abuse in online multiplayer gaming
title_sort verbal abuse in online multiplayer gaming a survey of its prevalence and effects on the playing experience
title_sub a survey of its prevalence and effects on the playing experience
title_txtP Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience
topic computer-mediated communication gaming verbal abuse Englannin kieli English 301 sosiaalinen vuorovaikutus moninpelit verkkopelit videopelit social interaction multiplayer games online games video games
topic_facet 301 Englannin kieli English computer-mediated communication gaming moninpelit multiplayer games online games social interaction sosiaalinen vuorovaikutus verbal abuse verkkopelit video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72347 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010276396
work_keys_str_mv AT peuralalaura verbalabuseinonlinemultiplayergamingasurveyofitsprevalenceandeffectsontheplayingexp